AlfaAlfa 63 Postad 13 Juni , 2015 Jag är osäker, men bhemac - om jag läser dig rätt så är det ingen nytta av en vattenavskiljare eftersom du aldrig kommer att titta efter om det finns vatten i den. Och om det kommer vatten i diesel gör det inget eftersom det alltid kommer så mycket vatten att detta fyller mer enn vattenavskiljaren. Det håller jag med om! Om det är så. Men jag håller inte med om att detta är rätt. Du har definierat et scenario som gör att jag inte förstår varför du frågar. Det finns ingen anledning att ha något som inte verkar och om det verkar så har det ingen funktion. Det håller jag med om. Dom råd som kommer värkar baserade på något annorlunda scenario. Med annan sannolikhet vid dom olika händelser som kan inträffa och med en förare som bryr sig. Vatten: tyngre är än diesel så detta ligger i botten på din dieseltank. Röret ner i tanken hämtar inte från det lägsta punkt. Så det kan vara vatten i tanken utan att detta sugs upp i stora mängder. Båtar rör på sig. På detta sätt man ha mycket vatten i dieseltanken men bara få lite vatten i en vattenavskiljare eftersom det har skumpat till och röret har dragit upp lite av alt det vatten som ligger i dieseltanken. Detta er mer sannolikt än ditt mhp att det alltid kommer mycket vatten. Men det betyder att man måste titta på vattenavskiljaren lite då och då. Och om det ligger mycket vatten i denna så töm genast tanken. För det kan betyda att det ligger flera liter vatten och väntar på botten av tanken. På så sätt kan du få till att med en liten vattenavskiljare att förhindra att röret suger med sig bara rent vatten. Eftersom man upptäcker detta innan det blir så mycket vatten på bottnen i tanken att röret suger tills sig bara vatten. Det er så det är tänkt. Så liten vattenavskilhare kan rädda dig från mycket vatten. Monter vattenavskiljare och med sensor som tjuter till om det ligger fritt vatten i den så slipper du kolla! Om du häller ville ha filtret vid ratten. För att orka kolla. Vattenavskiljare och förfiltrar är viktigare nu än tidigare eftersom nya motorer tål mycket mindre skit i diesel (förfiltrar på 10 mikron med sista filter på 3 mikron - tidigare var det väl vanligt med ett filter på 30 mikron- och innan dess?) og dagens motorer tål även inte längre stor mängd bunden fukt i dieseln. Detta är något som en vattenavskiljare inte tar bort, men som moderna filtrar tar bort i materialet i filtret. Dessa förfiltrar har oftast både och så som det du visar bild på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Juni , 2015 Många verkar ha levt i tron att vattenskiljaren effektivt skiljer bort allt vatten i dieseln. När de förstår att så är det inte så blir de sura. Jag har en förkärlek att ifrågasätta gamla sanningar och jag tycker att man många gånger ser att sanningen inte är som man trott. Tänk på plastfärgen, den var så fantastisk och de som ifrågasatte den blev idiotförklarade. Asbest, hormoslyr osv. Min favorit är de här gummisnopparna som man skulle sätta på bilen och som på något konstigt sett skulle avleda statisk elektricitet som i sin gjorde att man slapp åkasjuka mm. Jag tyckte inte det fanns någon teknisk grund för att den skulle fungera och monterade aldrig någon, något som andra ondgjorde sig över. Så småningom visade det sig att grejen var ren humbug och då åkte grejen bort fort. Ibland måste även heliga kor slaktas! AlfaAlfa, du skriver helt riktigt tycker jag. Vattenavskiljaren är en "early warning" - om man kollar den och det vet jag att flesta inte gör. Med ett larm så skulle den vara väldigt effektiv men för de flesta fyller den nog ingen funktion. Precis som TS fråga. Lägg till en differenstryckspressostat så får man en tidig indikation på att filtret börja sätta igen sig. Moderna motorer är känsligare, absolut och då är det viktigt att följa tillverkarens rekommendation för att garantin ska gälla mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 14 Juni , 2015 "Moderna" motorer har haft vattensensor i avskiljaren och larm i över 10 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 11 Postad 14 Juni , 2015 "Moderna" motorer har haft vattensensor i avskiljaren och larm i över 10 år. Oj det visste jag inte ! Intressant. Kan Du rekommendera någon lämplig modell på avskiljare med vattenlarm ? ( Så kan det gå när man drar omkring på haven med en 35 årig Yanmar som fungerar toppenbra. ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 14 Juni , 2015 "Moderna" motorer har haft vattensensor i avskiljaren och larm i över 10 år. Oj det visste jag inte ! Intressant. Kan Du rekommendera någon lämplig modell på avskiljare med vattenlarm ? ( Så kan det gå när man drar omkring på haven med en 35 årig Yanmar som fungerar toppenbra. ) T.ex. denna: http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742700-23-7783.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 14 Juni , 2015 "Moderna" motorer har haft vattensensor i avskiljaren och larm i över 10 år.Oj det visste jag inte ! Intressant. Kan Du rekommendera någon lämplig modell på avskiljare med vattenlarm ?( Så kan det gå när man drar omkring på haven med en 35 årig Yanmar som fungerar toppenbra. ) T.ex. denna: http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742700-23-7783.aspx Jag har även en sensor kopplad till larm i vattenfällan på finfiltret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 11 Postad 25 Juni , 2015 (redigerade) Hej ! Tack för alla synpunkter. Till slut så valde jag att köra på nedanstående lösning. (Förutsättning: kommer att suga ur botten på tanken varje år, lite jobb men nu vet jag hur man gör. Därmed borde jag få upp vatten och slem innan det blir för mkt. ) Gillar att bränslet tvingas passera igenom filtret, det gör det på fleetgaurd. På CAV så är det tyngden på¨vattnet och partiklarna som gör att de faller ner i filterdelen. Huvudsyftet för mig är att få stopp på bakterierna och slemmet. När det inträffar har jag en mindre dunk jag kopplar in. Pumpen (den svarta pucken) gör det lätt att lufta efter att man bytt filter. Eventuellt mindre mängder vatten fastnar nere i koppen. Samt att kvaliten på utförandet känns bättre. CAV känns plastig och har hört flera som fått läckor. Pris 800 på sjöbergs marin i Länna, cirka 300 mer än CAV. Nytt filter kostar 200. En nackdel är att det kan behövas verktyg för att lossa filtret, de kletar fast efter ett tag. Redigerad 25 Juni , 2015 av saltpeter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Juni , 2015 Verkar vettigt, pumpen kan nog komma till nytta. -- Kollade lite på vattenlarm men det verkar landa på minst 5 papp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 25 Juni , 2015 Även jag har köpt vatten på båtmacken. När jag hällde över från dunken via en tratt med enkel plastsil så låg det skräp och vatten i silen. Jag var osäker på om det kunde varit vatten i min dunk, även om det var rätt osannolikt, den hade bara använts för diesel. Jag påpekade problemet för mackpersonalen när jag var och fyllde dunken på nytt. De hävdade med bestämdhet att deras tankar var rena. Efter att ha fått samma resultat även med dunk nr två så bestämde jag mig för att bojkotta den macken för all framtid. Mitt nuvarande första steg i skyddet mot vatten i tanken är en tratt med vattenfrånskiljande filter som jag använder när jag tankar. Oberoende av mackpersonalens försäkringar om att de inte har vatten i sina tankar. http://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/tankar/trattar/tratt-smart-tech-large När jag köpt och kom hem med tratten så provade jag att hälla vatten i tratten. Jag kunde fylla ända upp till kanten utan att det rann en droppe genom filtret. Köp största modellen, dieseln rinner fruktansvärt långsamt genom den mindre.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser