Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Patrikone

Behandla teak laminat inne i båten

Rekommendera Poster

Hej,

Durken inne i kabin börjar bli lite sliten, dels av fötter men nu senast stog det vatten på den en dag när det läckte in från takluckan och det gav en del fläckar, nästan så den blektes här och var. Vänligen se bilden. Vad har ni för råd så man kan fräscha till den? Finns det någon olja/lack/fernissa eller liknande som man kan ta på som passar denna typ av durk? Tacksam för hjälp!

post-103910-0-49071400-1433889866_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

pröva med kinaolja,den innehåller ju färgpigment,stryk tunt och låt det torka så det inte blir kletigt att gå på,även mp52 kan du testa med,den är ju gjord för inomhusbruk,dock inte så bra,mest till möbler i huset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser ut som en vanlig fernissad/lackad durk i teakplywood med inlägg av coto?

Du ser ut att ha så mycket skador i lacken att det bästa nog faktiskt är att ta bort lacken och slipa trärent och lägga på ett antal lager ny fernissa. Se bara upp så du inte slipar igenom

det översta lagret fanér. Det är inte alltid så tjockt!

Jag skulle tro att de flesta typer av båtfernissa funkar för din durk, men snåla inte på antalet lager du lägger på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade samma typ av durk, lackade med många lager, det blev skitfint. Men halare än helvete. Lackerade om med halnix, det blev inte alls snyggt utan ganska skitigt. Ok, bort med all lack och oljning med Kinaolja (det finns inget färgämne i den jag köper).

Visst, det blir också skitigt men inte lika mycket. Tvätta med såpa och olja igen så blir det snyggt.

Nuvarande båt slängde jag i en matta avsedd för entréer. Inte så tjusigt men mycket bättre.

Den bästa durk jag sett var med korkoplast. Ser hemskt ut men så praktiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med tidigare skribenter - det där verkar vara vanlig teakplywood med koto-inlägg.

Jag har själv teaklaminat, dvs där trämönstret är tryckt och vars ytskikt närmast är att likna vid en perstorpsplatta i hårdhet/tålighet/utförande. Det bästa golvet jag haft - ser nästan exakt ut som vanlig teak/koto men är extremt tåligt mot vatten, slag och annat. Och inte speciellt halt heller. Svårt dock att hitta för den vanlige konsumenten.

Att ytskiktet släppt som det gjort på ditt efter lite vatten visar också att det är vanlig teakfanér. Det skulle det aldrig göra på ett laminatgolv, då ytan är vattentät och i konstmaterial.

Håller i övrigt även med bhemac när det gäller ytbehandlingen. Jag har inte hittat något att behandla vanlig teak/koto med som BÅDE är snyggt och inte halkigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klickgolv kanske? Undrar hur länge det håller? Enkelt att byta ut om man gör mallar och sparar.

Jag får lägga ut en bit i min provningsstation (komposten).

Det här är den bästa mattan. Nackdelen kan vara att man behöver en riktig dammsugare.

http://www.ruugs.se/entrada-bla

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar. Jag har en "lös" bit teakgolv mot fören som är en halv kvadrat ca. Tänker prova kinaolja på den. Blir det bra resultat och inte klibbigt så kör jag resten med i hela gången. Om inte bra resultat får nog någon kunnig ta hand om det till hösten, vågar mig nog inte på att experimentera själv med saker jag begriper lite om.

Är Biltemas kinaolja bra nog, eller skall man gå på något dyrt alternativ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en durk som din, men den är inte lackad. Där har de vita coto-inläggen blivit svartgrå av smuts. Jag vet inte hur det gått till att få coton så smutsig eftersom den såg ut så när vi köpte båten, men helt klart hade det inte blivit så med lack ovanpå. Jag har slipat ganska mycket, men det har bara delvis hjälpt.

Ett alternativ kan ju vara att vaxa det lackade hala golvet med LeFant Non Slip Wax. Vi avnänder det på däcket och det blir riktigt strävt.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Vill du starta med ett trärent underlag som du sedan fernissar, så vill jag rekomendera Interstrip framför slipning.

Detta förutsätter traditionell fernissa och ingen 2k produkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar. Jag strök kina-olja på biten framme i fören idag och måste säga att resultatet var häpnadsväckande bra! Nästan som ny, trot eller ej, jag vart helt förvånad, oljan var ju helt klar men alla de ljusa partierna försvann och däcksbiten fick en helt färgmässigt homogen yta. Sannolikt är träet väldigt torrt snarare än slitet. Jag tror jag kan undvika slipning iallafall nu och spara det till hösten för ett perfekt resultat, då skall jag nog prova lack/fernissa dock för ett kanske hållbarare resultat. Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...