Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Hellix

Varför sugs bränslet ut ur PAI44 förgasarna?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har precis satt tillbaka mina PAI44:or på min Aq130D efter att förra sommaren provat med en Weber dgv32/36. Tanken är att jag ska se hur bränsleförbrukningen ter sig med dessa eftersom jag tyckte den drog för mycket med weber:n, 1.2L/NM.

Nu till min fråga. När jag kört motorn och stängt av den så rinner det bensin ur förgasarna, det rinner in i insuget från utloppet i tomgångssteget i förgasarhalsen. Ska det vara så? Kan det vara så att flottörhusnivån är för stor, den flödade över på tomgång så jag blev tvungen att schimsa nålen så det problemet är löst.

 

Men ska det rinna ur bensin in i insuget efter att jag stängt av motorn?

 

Med vänlig hälsning Hellix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall inte rinna bensin någonstans när du stängt av motorn, det låter som du har ett problem i flottörhuset med att flottören inte stänger bensintillförseln vid rätt nivå. Vad var det du shimsade? Satte du brickor under nålventilen? Det skall inte behövas någon sådan åtgärd du hittade inte grundproblemet, kanske behöver dina nålventiler bytas helt enkelt eller så påverkar inte flottören dom på rätt sätt så dom stänger inte.

 

Vad har du för båt, Safir Cabin? 1,2l/nm låter inte så blodigt för en AQ130 på fullt spett jag har en Marieholm Catalina som är en ungefär lika stor båt och min drar runt 1l/nm i 20 knop, mer om man inte håller jämn fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Ja det är en Safir Cabin. Anledningen till varför jag shimsade under nålvent var för att det pumpades upp bensin genom skvallerrören , det slutade när jag shimsade med 0,8 brickor.  Det har runnit ut bensin genom hålen tidigare när jag stannat motorn och jag har behövt handpumpa på bränslepumpen för att "fylla" flottörhusen igen.

Det enda positiva med detta är att jag har en chokad motor direkt från start så det är bara att vrida på nyckeln så startar motorn....

 

Nåja.. får stå ut med detta eller leta felet på annat sätt. Båda förgasarna är nyservade med packningar, munstycken och nålar så jag tycker inte att det borde vara så här.

 

Med vänlig hälsning Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Ja det är en Safir Cabin. Anledningen till varför jag shimsade under nålvent var för att det pumpades upp bensin genom skvallerrören , det slutade när jag shimsade med 0,8 brickor.  Det har runnit ut bensin genom hålen tidigare när jag stannat motorn och jag har behövt handpumpa på bränslepumpen för att "fylla" flottörhusen igen.

Det enda positiva med detta är att jag har en chokad motor direkt från start så det är bara att vrida på nyckeln så startar motorn....

 

Nåja.. får stå ut med detta eller leta felet på annat sätt. Båda förgasarna är nyservade med packningar, munstycken och nålar så jag tycker inte att det borde vara så här.

 

Med vänlig hälsning Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nyservade säger du, hur fungerade dom innan servicen? Det låter som något blev fel efter servicen, nålventilerna stänger inte som dom skall och förgasaren svämmar över med bensin. Har du standard bensinpump på motorn?

 

Har du kvar dom gamla nålventilerna? Det kanske sitter fel sort där nu.

Redigerad av MartinX

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan service fungerade de hyffsat men eftersom någon ersatt munstycken md skruvar!!!??? och den ena förgasaren läckte i packningarna så kändes det bäst att renovera upp dem.

Jag har kollat funktionen på nålventilerna och de fungerar som de ska. Det är inte upp genom skvallerröret som bensinen kommer, som det skulle gjort om den flödade över pga att nålventilerna inte stänger i tid, utan det läcker in genom inloppet från tomgångsmunstycket i halsen. Sedan lägger sig bensinen uppe på spjället innan det sakta rinner ned i insuget.

Det verkar som att det på något konstigt sätt blir ett undertryck som suger ut den ned i förgasarhalsen. Kanske kan det vara så att nivån i flottörhuset fortfarande är för hög? Jag ska ut till båten i morgon och se om flottörhuset är tomt eller om det ligger bränsle kvar där i.

Det är standard bensinpump på motorn.

Nålventilerna har samma märkning som de som satt där tidigare.

 

Med vänlig hälsning Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aj då, tråkigt läge när någon har härjat med prylarna, det kan ju bli för jäkligt att hitta felet när man inte vet vad föregående ägare gjort. Om du kan få tag i en oförstörd Solex att jämföra med kan man kanske lista ut vad felet är, det är inte så lätt med sprängskisser alltid.

 

Den där Weber förgasaren kanske inte är så dum ändå, 1,2l/nm är som sagt inte så farligt, av rena säkerhetsskäl hade jag tvekat att köra omkring med förgasare som dryper bensin in i insuget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt internet har legat nere i 2 dygn.. men jag var ut till båten och tittade efter helgens körning. Det har försvunnit ca 2 matskedar ur flottörhusen. Det händer bara när man stängt av motorn efter att den varit igång ett tag och blivit varm. Jag får helt enkelt leva med det och låta bli att prima när motorn ska startas gången efter.

Annars går den så fint så och har massor av ork så nästa steg är att gå upp en storlek på propellern. Det sitter en 15x15 på nu men då varvar den ur med full semesterpackning, vill testa en 15x16 men det finns inte så det får bli en 15x17.

Tack för givande kommentarer.

Med vänlig hälsning Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...