Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
transalp01

Kylning vid "torr"start av utombordare?

Rekommendera Poster

Jag tänkte starta min utombordare (Evinrude 70hk -90) innan sjösättning. Så fort den har gått igång tänkte jag stänga av den igen. Behöver jag ansluta vattenslang trots att motorn aldrig hinner bli riktigt varm eller är det onödigt. Klarar motor att man kör luft istället för vatten genom kylsystemet? /Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gummimuff att ansluta vatten med kostar runt 50:- på Claes Ohlson och liknande affärer, dumt att chansa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Saknar vintervatten nära båten. Går dock att fixa fram om jag tar med mig några extra vattenslangar. /Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

stoppa ner snurran i en vatten tunna :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En halvpall med 3 kragar med plast i funkar. Fick ta till det en gång när jag inte hittade nåt annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Forgus31

Vissa impellertyper (vanliga i dieslar) som går i ett hus med en upphöjning (kam) kan skadas av bara några torra varv. Sådana impellrar lönar det sig att smörja vid monteringen så de klarar sig de första varven innan vattnet kommit. Problemet är att friktionen kan bli så hög att bladen annars dras av. Vattnet är alltså smörjmedlet sedan. De utombordare jag plockat med har varit av den kamlösa typen som inte alls är lika känslig. Där blir det dock hett för impellern efter en liten stund och den kan slitas hårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Du bör nog under inga omständigheter starta motorn utan vatten som kyler! En tunna som du kan stoppa ner riggen i eller en gummimuff där du kan ansluta vatten via en trädgårdsslang bör du ha. Med gummimuffen monterad bör du inte varva motorn mer än max 1500 rpm om jag inte minns fel. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Niklas

Någon som har en länk eller ett artikelnummer till gummimuffen på Claes Olsson?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...