Jas65 2 Postad 9 Juni , 2015 Hej Skulle ngn vilja förklara om det skall vara möjligt att från från fullt intrimmat drev köra drevet till fullt trailerläge, dvs tills drevet är helt uppe på en knapptryckning på gasreglaget eller är det normala att man kör fram till trailerläge och sen om man vill ha upp drevet helt så måste man trycka in eller trycka på trimknappen igen? Fråga 2.. Skalan på trim mätarn är ju fullt intrimmat,sen kommer mellan läget och sen ett läge till att trailerläge börjar, skall det inte vara möjligt att trimma på denna skalan även om man kör på max fart?..själv kan jag bara trimma till 4 på farter över 15 knop, farter under går upp till max men då lyfter ju båten mot skyarna om man inte har planningsfart. Mvh Jack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 9 Juni , 2015 Hej Skulle ngn vilja förklara om det skall vara möjligt att från från fullt intrimmat drev köra drevet till fullt trailerläge, dvs tills drevet är helt uppe på en knapptryckning på gasreglaget eller är det normala att man kör fram till trailerläge och sen om man vill ha upp drevet helt så måste man trycka in eller trycka på trimknappen igen? Fråga 2.. Skalan på trim mätarn är ju fullt intrimmat,sen kommer mellan läget och sen ett läge till att trailerläge börjar, skall det inte vara möjligt att trimma på denna skalan även om man kör på max fart?..själv kan jag bara trimma till 4 på farter över 15 knop, farter under går upp till max men då lyfter ju båten mot skyarna om man inte har planningsfart. Mvh Jack Trimmar du ut mer så riskerar du att sabba drevet, drivknutar med mer så gör inte det i fart.Inte ens bra att göra på tomgång eftersom vinkel blir för kraftig i knutarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jas65 2 Postad 9 Juni , 2015 jo...men jag undrar om det skall vara möjligt att gå till fullt trailer läge på en knapp tryckning eller om det inte skall finna en spärr som gör det omöjligt under fart, dvs vill du ha trailer läge får du trycka in knappen helt eller annan säkerhetspärr?. Jack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 9 Juni , 2015 Det brukar finnas någon form av extra spärr. Denna kan ju ha blivit urkopplad eller förbikopplad om det varit problem med den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jas65 2 Postad 9 Juni , 2015 Det brukar finnas någon form av extra spärr. Denna kan ju ha blivit urkopplad eller förbikopplad om det varit problem med den. Ok, tack...nästa korkade fråga då När jag kör på farter under ca 15 knop kan jag trimma drevet fullt ut ända upp i trailer läger..(vi förutsätter att spärren är frånkopplad)...detta gör jag förvisso aldrig men måste ändå beskriva det för frågans skull, när jag kör i farter över ca 15 och börjat komma till planingsläge och börja då trimma ut men detta kan jag endast göra till markering 4 på trimmätaren där 5 är mittenläget, borde jag ej kunna trimma ut till åtminstone 5) för att hitta ett gott läge för planingen,eller till 9 som mätaren anger, (10 och över är trailer) båten planar i mitt tycke redan bra när jag trimmat ut max till 4 men är nyfiken på om det skulle bli ännu bättre, man kan väl tycka att känns det bra så låt det vara men jag vill veta om det är ngt fel då jag inte kan trimma ut till 5 eller över som mätaren anger, försökt flertalet ggr att kalibrera smartcraft instrumenten men kommer som sagt endast till 4, vet inte om det är normalt eller om jag skall lämna in för service? Nåt som jag undrar över också är att trimmätaren är ju graderad 0-5-9 och där trailerläget börjar på 10, skall man inte kunna trimma ut på hela spannet 0-9, pratade med en bekant men han kunde endast trimma ut till 5, kanske beror på olika drev? Mvh Jack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 10 Juni , 2015 Om du har en spärr för maximalt trimläge så brukar den vara justerbar. (Det gäller möjligen inte de allra äldsta varianterna.) Titta i en verkstadshandbok hur den ska stå. Om du vill ha bättra svar måste du nog tala om vad du har för drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 10 Juni , 2015 Du kan väl kalibrera trim/trimmätaren, så titta på drevet inte på mätern för att hitta om det du når rätt läge. Och se om det finns info om kalibrering så at du inte låter dig luras av mätaren som kan visa "fel", dvs en trom som är annorlunda än det mätaren visar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jas65 2 Postad 10 Juni , 2015 Tack, jag kommer att lämna till service av kunnig personal så att jag får löst detta, motorn är en Cummins QSD 2.0 med ett Alpha one drev, drev och motor fr 2010. Mvh Jack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brawn 38 Postad 11 Juni , 2015 Jag har ett Alphadrev 2011.Min strömbrytare i reglaget funkar så att vid neråt,inåt finns bara ett läge på knappen.Vid utrimmning trycker jag lätt på knappen o drevet stannar vid fullt trimm.Sedan trycker jag hårdare på knappen till nästa läge och då tiltar drevet ända upp i trailerläge.Kolvarna är starka och orkar tilta kanske hela vägen vid högt varvtal?Min kalibrering av mätaren är också osäker och jag har gjort som nån tidigare skrev tittat på drevet hur högt det är.Jag har 60cm djupt att köra ganska långt så jag har kört mitt drev så högt sedan 2011.Har haft av drevet och tittat om knutarna tar i någonstans men ser inga märken eller hör nåt så här långt.Jag är medveten om att detta inte är att rekomendera min vill ändå skriva detta om nån blir hjälpt av det.//Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jas65 2 Postad 11 Juni , 2015 Tack Thomas ,samma här, lätt knapptryck så kan jag trimma ut med skillnaden att drevet fortsätter ända till slutet av trailer läget och man känner tydligt att knappen har 2 lägen, hade båten inne i dagarna på firman där jag köpte den för att de skulle sätta på ett kapell, då detta var ett garantiarbete så skulle de fixa det också, dom fick dock ingen ordning på det men sa att de försökt att justera givaren vilket har gjort saken ännu värre.... När jag nu försöker trimma ut så tar det en två sekunder innan trimmätaren reagerar, och när den väl gör det så kommer den med en jädra fart och man får passa sig för att man hör klart o tydligt att drevet står fel, dvs för mkt utrimm och man får istället trimma in för att försöka få ett bra läge, skall lämna in båten till en auktoriserad verkstad så får dom väl justera tillbaka givaren för när den stod som den gjorde innan de började meka med den så fungerade iaf trimmen bra men den stoppade som sagt inte innan trailerläget som jag ursprungligen lämnade in den för. Med vänlig hälsning Jack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 12 Juni , 2015 Låter som om givaren behöver bytas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser