callekalmar 2 Postad 9 Juni , 2015 Ja här kommer en av Sveriges kanske dummaste frågor. Jag har två båtar. Den första jag skaffade var ny med en Yamaha fyrtaktsmotor med EFI och marinan sa att jag inte skulle ge choke vid start för det var automatiskt choke på den. Senare köpte jag en båt till med en 50 hk mercury 4-takt från -99, den har inte EFI. Jag har haft den i två säsonger nu och aldrig gett den choke vid kallstart för jag var van vid den andra helt enkelt. Men den motorn utan EFI ska man egentligen ge choke va? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 Juni , 2015 (redigerade) Mycket bra fråga, finns visserligen inga dumma frågor utan bara dumma svar enligt talesättet, men detta med choke är en helbra fråga som gott kan förtjäna en egen tråd som denna! :-)Begreppsförvirring tycks råda, ofta sägs väl "choke/shoka" slarvigt övergripande när man egentligen menar andra typer av kallstart-system.Backar bandet litet, själva ordet choke kommer nog av engelskans ord för kväva. I kalla motorer hjälper inte motorvärmen till att finfördela bensinen till gas, därför behovet av särskilda kallstart-system. Det som då sker är vad jag begriper alltid - oavsett motortyp eller kallstartsystem - ett slöseri med bränsle för att alls få igång motorn. Innan motorn startat ingen värme, Att finfördela även små spraydroppar till gas kräver mycket energi och den tas från den varma motorn.[Att ta hjälp av motorvärmen är dessutom bra för avdunstningen - alltså övergången från spraydroppar till riktig gas - kyler samtidigt motorn effektivt. (Alltför utmagrad bränslehalt i insugsluften leder lätt till överhettningsproblem, rent av skuren motor. Finns många motortekniska vittnesmål som varnar för kraftigt stegrad temperatur vid snålt bränsleblandad gas då motorn jobbar max. För att förstå kyleffekten vid avdunstning av små vätskedroppar så kan man gärna fundera på hur kallt det kan kännas att kliva ur dushen när det blåser litet, man torkar fort men kyleffekten är klart påtaglig. Att det krävs rejält med energi för att verkligen slutförgasa en droppformig vätska kan man ana ifall man hanterat en vanlig blomspruta, ju mer finfördelat spraymoln desto trögare för pekfingret.]Nå, nu till motorförgasare och deras klassiska kallstartsystem typ chokespjäll, här stryps luftströmmen nära insuget så undertrycket i dess spraymunstycken ökar drastiskt. (Förgasaren är ju gubevars inte batteridriven utan den nödvändiga energin för att utföra sitt jobb - att finfördela bränslet till små spraydroppar likt blomsprutan - tar den normalt via tryckskillnad i förgasarhalsens ofta utbytbara luftflödesförträngning omedelbart före gasspjället i luftflödets väg.)Finns många sorters kallstartssystem även för förgasarmotorer, men alla åstadkommer väl alltför fet oekonomisk bränsleblandning tillfälligt i väntan på motorvärmens riktiga förgasningsjobb? Det vilseledande ordet förgasare borde förbjudas, försprejare vore mer adekvat. [Moderna motorer med bränsle-insprutning (t.ex. EFI) - som under högt tryck spottar in bränslet i cylindern i sista ögonblicket innan antändning - behöver alltså knappast "kvävning/choke" som kallstartsmetod i dess ursprungliga betydelse.]Blir långt, lämnar över stafettpinnen till någon hågad? ... Redigerad 9 Juni , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 Juni , 2015 (redigerade) ...som t.ex. mig själv. Tar och babblar på litet ... ;-)Har litet besvär med att hitta en bra beskrivning av ditt kallstartsystem för fyrtakts Mercuryn. Möjligen har förgasarna nån sorts automatik? (Man använder ofta motornummer istället för årtal, kanske kan du själv hitta rätt modell HÄR och länka?)Men sommartid kan även automatik-lösa motorer ibland starta utan särskilt kallstarts-joxande, men går väl då ofta kryckigt och kräver nog litet extra gaspådrag för att inte stanna under uppvärmning.Kollade f.ö. Yamaha EFI, snodde bilden HÄR.(Passar på att göra ett inlägg om detta medans länkar etc råkar finnas kvar på min skärm.)Inget chokespjäll som väntat, däremot sensorer som ger info till styrdatorn (ECU:n).[insugsluftens temperatur och omgivningens lufttryck är som synes två av dessa, detta med omgivningens lufttryck är också viktigt. (På marina motorer är väl höjd över havet med därtill hörande lågt lufttryck sällan nåt större problem om man inte seglar runt på Titicacasjön men även vädrets hög- och lågtryck ändrar trycket en smula. Allt sånt vill man undvika.)I förgasarmotorer utjämnas alltid omgivningens tryck inuti flottörhuset, finns en liten men nödvändig luftkanal för detta ovanför bensinytan som leder till fria omgivningen nära luftinsuget. (Det är kort sagt därför förgasare kan flöda över om nålventilen hakar sig, om inte kravet på tryckutjämnad vätskeyta funnits så kunde man ju bara täta varje större smithål i flottörhuset och därmed slippa det mesta av läckage o explosionsrisk.)] Redigerad 10 Juni , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
callekalmar 2 Postad 10 Juni , 2015 Tack för era svar! Det finns ingen speciell Choke till min båt. Endast tomgångsgasen men den används väl choke på större motorer? Kollade klistermärket på min motor. Det står... Family : XM9XM.935220 Det står även Part# 37-856984 23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 11 Juni , 2015 Antagligen har din motor automatiskt aktiverad choke. Chokning/primning sker annars genom att trycka in nyckeln. Denna chokeswitch har säkert även du i ditt reglage, men jag tror inte att den har någon funktion på din motor. Många samtida Merc 2-taktare har samma reglage och i dessa är switchen inkopplad. http://boatinfo.no/lib/mercury/manuals/40-45-50-BIGFOOT.html#/164 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser