MartinHeed 19 Postad 7 Juni , 2015 Hej. Åkte en tur med båten idag, ca 1h utan problem med varierande varvtal 2-3000rpm. Höll sedan 3-3200rpm konstant under 10-15min då plötsligt varvtalet sänktes till 1800rpm. Kunde fortsätta åka hem men inte varva över 2000rpm. Lät motorn vara avstängd en stund innan jag startade den igen vid bryggan provade att varva upp motorn stillastående, inga problem och mycket lättstartad. Några idéer på fel? Tänkte i efterhand på överhettad tändspole? Tänkte dock inte på att känna på den. Har nämligen inget motstånd och den sitter monterad på motorn bakom fördelaren. Kan det ge dessa symptom? Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 7 Juni , 2015 Jag skulle göra ett kompressionsprov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svenzzon 1 Postad 8 Juni , 2015 Kan vara varm tändspole ja.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 553 Postad 9 Juni , 2015 Om du har Strombergförgasare på motorn, kan det vara ett membran som har spruckit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinHeed 19 Postad 9 Juni , 2015 Min första tanke var också membranet till förgasaren, men då borde den väl inte vara så lättstartad och gå att vara upp nu utan bekymmer om jag minns rätt från förgasartiden med bil?! Dessutom är det nybytt. Har nu beställt och ska byta: - Ny tändspole med tillhörande motstånd (Tänkte även flytta bort den från motorn) - Ny bränslepump - Brytarspets och kondensator Har nyligen bytt fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift, bränsleledningar, förgasarmembran. Fungerar det inte efter detta så återstår väl bara förgasaren om jag inte glömt något.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokkepettersson 2 Postad 9 Juni , 2015 jag tycker du borde kolla komp till att börja med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinHeed 19 Postad 12 Juni , 2015 Verkar som jag hittat felet till slut efter att ha bytt massa delar, något så enkelt som skit i bränslefiltret och förgasaren. Rengjorde och nu går hon som en klocka igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser