Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
MartinHeed

AQ105 B20 tappade varv och ork

Rekommendera Poster

Hej.

Åkte en tur med båten idag, ca 1h utan problem med varierande varvtal 2-3000rpm. Höll sedan 3-3200rpm konstant under 10-15min då plötsligt varvtalet sänktes till 1800rpm. Kunde fortsätta åka hem men inte varva över 2000rpm. Lät motorn vara avstängd en stund innan jag startade den igen vid bryggan provade att varva upp motorn stillastående, inga problem och mycket lättstartad.

Några idéer på fel?

Tänkte i efterhand på överhettad tändspole? Tänkte dock inte på att känna på den. Har nämligen inget motstånd och den sitter monterad på motorn bakom fördelaren.

Kan det ge dessa symptom?

Tack på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle göra ett kompressionsprov.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har Strombergförgasare på motorn, kan det vara ett membran som har spruckit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min första tanke var också membranet till förgasaren, men då borde den väl inte vara så lättstartad och gå att vara upp nu utan bekymmer om jag minns rätt från förgasartiden med bil?! Dessutom är det nybytt.

Har nu beställt och ska byta:

- Ny tändspole med tillhörande motstånd (Tänkte även flytta bort den från motorn)

- Ny bränslepump

- Brytarspets och kondensator

Har nyligen bytt fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift, bränsleledningar, förgasarmembran.

Fungerar det inte efter detta så återstår väl bara förgasaren om jag inte glömt något..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar som jag hittat felet till slut efter att ha bytt massa delar, något så enkelt som skit i bränslefiltret och förgasaren. Rengjorde och nu går hon som en klocka igen :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...