Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
Glasses

Hjälp med USA trailer

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Tänkte höra med er ifall ni har någon anning hur jag ska få till ljusen när jag ska koppla på min USA släpvagn.

 

Har köpt mig en släpvagnskontakt 7-polig http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/9062426935326.jpg

 

På trailern har jag en 5-polig plattkontakt http://www.pontoonboatforum.com/uploads/1474/5flatdiagram.jpg

Från vänster har den följande kabel/färg  

1. Blå (hane)

2. Gul/Grön (hane)

3. Ingen kabel (hane)

4. Gul (hane)

5. Brun (hane)

6. Vit/Brun (hona)

 

Hittade denna skiss för att koppla om 

https://www.saths-performance.se/pub_docs/files/OMBYGGNAD_AV_USA_TRAILER.pdf

 

Har skaffat kablar och kopplat dessa enligt nedan.

 

1/L - GUL kabel (Vänster blinkers)
5/58R - BRUN kabel (Belysning)

4/R - GRÖN kabel (Höger blinkers)

3/31 - VIT kabel (Jord)

 

Nu har jag en kabel kvar som är blå på USA kontakten som jag behöver matcha min släpvagnskontakt, enligt denna sida så är det BACKLJUSET (reverse light) men vet inte vart jag ska koppla den i min släpvagnskontakt, någon som skulle kunna hjälpa mig?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4b/US_Overview.svg/795px-US_Overview.svg.png

 

Hoppas alla förstod vad jag har gjort :)

 

Redigerad av Glasses
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du. Det är inte helt lätt att svara på din fråga.

 

Backljuset är 54G i den 7-poliga kontakten, kanske. Från början så var 54G till för elektrisk styrning av bromsen på släpvagnen. Men eftersom nästan ingen använder elektriska bromsar på släpvagnar så bytte 54G funktion till +12V permanent eller +12V via tändningslås eller dimbakljus eller backljus. Eller inte vara inkopplad alls. 54G stiftet kan alltså ha olika funktioner och du får lov att mäta på din bil vad just ditt 54G stift är inkopplat som.

 

Hade din bil istället haft en 13 polig kontakt, som många nya bilar har, så hade det varit mycket enklare för där finns det ett eget stift för just backljuset.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sl%C3%A4pvagnskontakt/ISO#7-polig_sl.C3.A4pvagnskontakt_Typ_12N_.28ISO_1724.29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Bilen har en 13 polig kontakt också, men jag hittade inget schema hur jag ska koppla den, finns det någonstans ett schema?  Kan åka och köpa en 13 polig ifall det är enklare att lösa detta.

 

Bilen är en volvo xc60 -15 så den har 13 polig kontakt och en 7 polig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den 13 poliga kontakten kopplas så här.

 

Instruktion som PDF.

http://www.foma.se/wp-content/uploads/2013/12/13-polig-sl%C3%A4pvagns-kontakt-enl.-ISO11446.pdf

 

Enligt Wikipedia.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sl%C3%A4pvagnskontakt/ISO#13-polig_sl.C3.A4pvagnskontakt_.28ISO_11446.29

 

Redigerad av Kalle_Anka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som kan tipsa vart jag kan köpa en 13-polig släpvagnskontakt hane?  Kikar på nätet men hittar ingen fysisk butik i Sthlm, färutom från 7 till 13 polig adapter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, inhandlat, snart dags och koppla på kablarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tail lights (brun), vilken pol ska jag använda i den 13-poliga kontakten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Såhär ser min usa kontakt ut, hur skulle ni ha kopplat den på en 13 polig kontakt?

 

Det gäller en usa båt trailer från 2013.

 

Tacksam för hjälp, ska åka imorgon och hämta den.

 

288t8gy.jpg

Redigerad av Glasses

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bromsljusen används väl som blinkers på USA-trailer så det där blir svårt att få till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju mer jag luskar i detta desto mer osäker blir jag, för jag börja inse att USA har helt andra sätt att använda släpvagnar än vad vi har i Sverige.

 

För det första, är det en bromsad kärra och vad för slags bromsar i så fall? Är det elektriska eller hydrauliska bromsar? Våra mekaniska påskjutsbromsar verkar vara helt okända i USA så jag tror inte på att det är sådana i alla fall.

 

Nästa problem är att elen på kärran även används för att styra bromsarna. Men jag tror att du ska koppla så här.

 

Vit är jord (3 i 13-pin).

Brun är belysningen på sidan av kärran och eventuella varningslampor mitten bak (5 eller 7 i 13-pin).

Gul är vänster bakljus och Grön är höger bakljus. Antingen använder du dem som bromsljus (bägge till 6 i 13-pin) eller så använder du dem som röda blinkers vilket inte är tillåtet i Sverige (Gul till 1 och Grön till 4 i 13-pin). Men du måste välja hur du ska koppla för du kan inte ha både och.

Blå är till bilens backljus för att kärrans bromsar inte ska slå till när du backar (8 i 13-pin).

 

Detta borde fungera om jag gissar rätt att det är hydrauliska bromsar. Är det elektriska bromsar istället så vet jag inte alls hur det ska kopplas, men då borde man inte ha använda en ”5-way flat” kontakt för elen. Dessutom så är blå en extra ledare som kan användas till lite allt möjligt. Den kan alltså vara till för att driva en vinsch eller till arbetsbelysning eller något liknande istället och inte alls vara till bromsarna.

 

Enklaste lösningen är nog att lasta denna trailer på en vanlig biltrailer eller på en bärgningsbil och dra hem den med och sen i lugn och ro ta reda på hur allt är kopplat. Då först så kan man svara helt säkert på hur det ska kopplas in. Du måste i alla fall bygga om belysningen så att du har separata bakljus och separata blinkers, positionsljus fram, reflexer med mera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är "panik" att ta hem den finns det såna där påhängslampor inkl kabel och släpvagnskoppling (med svensk standard) på Biltema m fl. Då tar du dig hem utan att behöva köra den på trailer osm låter som ett dyrare alternativ. Sen är det bara att sälja på Blocket... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det avklarat, tack för all hjälp herr Anka, allt funkade nästan med kopplingen förutom bromsljuset funkade endast på vänster sida samtidigt som höger slocknade, men det gick fint att traila 500km :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...