Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Regal2930

Ad41 Pa förhöjd temp.

Rekommendera Poster

Hej, jag får en något förhöjd temperatur enligt instrumentet på en av mina 2 motorer,jag har nya impellrar samt byt glykol och vatten i bägge motorer även spolat ur värmeväxlare och motorblock , jag har 2 st ad 41 Pa monterade i båten.

Någon som tips på hur jag kan utreda utreda samt åtgärda detta?

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med "något förhöjd"? Det första jag kommer att tänka på när det gäller små skillnader i mätvärden är mätutrustningens precision. Räcker kanske i det här fallet tex  med små skillnader hos tempgivarna, olikt korroderade flatstiftskontakter etc. Värt att kolla om du öht behöver bry dig om de små avvikelserna. Eller betyder "något förhöjd lite mer än liten avvikelse?

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Styrbord motor visar enligt instrumentet över 90 g kanske 100 grader

Babords mätare håller sig på 90 grader.

Jag bör väl kolla givarna först, skifta kontakter typ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla med en stektermometer. Då får du lättare en jämförelse mellan motorerna. Man kan tejpa eller surra länselkroppen med en trasa mot en kylslang och låta det gå någon minut eller tills temperaturen stabiliserats.

Har haft god nytta av en sån. En digital variant med larm hittade jag för en billig peng. Hade den inkopplad några år efter en kokning som visade sig vara mikrohål i topplockspackning.

Motorn kan gärna gå med lite högre temperatur än normal kokpunkt. Går bra om man väntar med att kolla nivån i expansionskärlet.

Detta är min personliga lekmannamässiga åsikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak till jag inte tänkte på. Lite morgonsömnig kanske? Vet inte hur det ser ut med en tvåmotorig båt, men antar att det finns ett mätinstrument för varje motor och där kan ju felet också sitta. Att skifta kontakter på mätarna talar ju, precis som du skriver, om ifall de ger fel utslag på signalen från resp. tempgivare. Hör gärna av dig med resultat. Lärorikt med lite feed-back.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen , var ner till båten och kopplade styrbords tempgivare på babords instrument, och babords tempgivare till styrbords instrument

Provkörde,drog båten upp plan ett par gånger- inga indikationer på instrumenten, de visade lika. lite senare under provkörningen skenade styrbord instrument återigen.

Men nu med babords motor inkopplad,

Felet verkar ligga i instrumentet på panelen, som tur är, ska lossa kablar bakom instrumentet och rengöra

Tack för tipsen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...