Tlinden 2 Postad 7 Juni , 2015 Hej, Har en D6-350 med en Mitsubishi 115A generator (A003TR0093ZT). Ett 75Ah AGM startbatteri och 3x105Ah AGM i förbrukarbanken. Har nu kopplat in en Sterling ProAlt C "smart" Alternator-To-Battery Charger vilket ger en otrolig skillnad i laddningen. Jag har en batterimätare (E-expert pro, samma som Odelco) som visar en laddström på 85-95A istället för som tidigare 35-40A som max. Laddar då ett dygns förbrukning på mindre än 40 minuter. Finns en hake bara. Volvos original voltmeter på instrumentpanelen visar under 12.5V och batterivarningen i larmdisplayen blinkar orange. Voltage sense kabeln, vit/röd (kan också ibland vara gul) från flatstiftskontakten på generatorn (tror att det är den för inte är det väl den bruna med motståndet som är voltage sense???) går till positiv på förbrukarbanken, som tidigare innan installationen av Sterling. Har provat att också koppla sense kabeln till B+ direkt, ingen skillnad. Har inte riktigt koll på vad Volvo Pentas EVC system gör när det blir varningar. Uppenbarligen "tror" systemet att generatorn inte laddar och ger då varningen. Jag har då några frågor. 1) Jag vet att batterierna laddas, har då varningslampan och att det anges låg ström på voltmetern någon praktisk betydelse annat än att det irriterar? 2) Eftersom varning ges att generatorn inte laddar ger sense kabeln någon signal tillbaka till generatorns regulator? och vad beryder det i så fall? 3) När varningslampan lyser har det någon koppling till EVC-systemet så att det ger andra problem? 4) Hur ska jag koppla voltage sense kabeln från generatorn så att EVC systemet får signalen att generatorn laddar (som den faktisk gör)? //T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 7 Juni , 2015 Stirling-burken ska ju ha minst 13,3V för att fungera och det gör den ju om den matar in 90A till batterierna. Värdet 12,5V från från voltmätaren verkar ju vara helt fel. Har du mätt med universalinstrument på generatorutgången. Det kan ju vara fel på mätaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 8 Juni , 2015 Borde inte motorn och EVC:n vara kopplat på startbatteriet? Jag frågade Sterling hur laddningen av startbatteriet funkar och fick följande svar: "The starter output is not boosted, it is simply current across a diode. Flat voltage of about 13.5-14.0" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tlinden 2 Postad 8 Juni , 2015 Tack för kommentaren ovan Odelco kom snabbt tillbaka (på en söndag!) och gav lite mer information. Tyvärr ett problem på vissa programversioner på D-serien där lågvoltslarmet ligger för högt vilket resulterar i larm på tomgång när generatorn laddar hårt. Motorn känner av spänningen på startbatteriet och sensorkabel skall ligga på B+ på generatorn.Eftersom du har AGM på start också så är det enklast och lägga ett spänningsstyrt relä mellan start och förbrukningsbank, då kommer du få samma spänning på start som förbrukning. Om jag uppfattat det rätt så tar tydligen EVC-systemet, voltmätaren och larmsignalen alltid spänningen från startbatteriet. Spänningströskeln för när det ska larma ligger också ganska högt. Eftersom startbatteriet i princip alltid är fulladdat kopplar Sterling-prylen över laddningen enbart till förbrukarbanken. Det gör att EVC-systemet inte känner av att generatorn laddar. Ett vanligt skiljerelä antar jag laddar hela tiden på i både start- och förbrukarsidan vilket ger EVC systemet och voltmätaren informationen om att generatorn ger ström. Lösningen skulle vara att koppla in ett spänningskännande relä mellan start- och förbrukarbanken. Det skulle göra att när generatorn laddar, ger spänning, ger det samma spänning i både start- och förbrukarbanken även om Sterling-prylen bara skickar laddströmmen till förbrukarbanken. På så sätt lurar man EVC-systemet. Tänker jag rätt?? För att koppla in detta kan jag göra så här? Ta ett vanligt relä på, säg 20A. Ansluta: B+ (laddningen från generatorn) till anslutning 86 på relät. - (jord) till anslutning 85 på relät. + (positiv) från startbatteriet till anslutning 30 på relät. + (positiv) från förbrukarbanken på anslutning 87 på relät. Antar att de ska vara säkringar på 86, 87 och 30. Jag antar också att det inte vid något tillfälle går någon ström att tala om mellan batterierna via relät så kabel lär räcka med 2,5kvmm. Voltage sense kabeln har tydligen inget med varningarna att göra utan ska helt enkelt bara kopplas till B+. Kvarstår också frågan om det kan bli andra problem om varningarna är aktiverade? är dålig på Volvo Pentas engine management system. //T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 8 Juni , 2015 Verkar onödigt tycker jag och motverkar funktionen i ProAlt som bl.a. är att prioritera laddning av förbrukarbanken. Som Odelco säger så är startbatteriet alltid laddat, varför då lägga ännu mer pengar på att ladda det extra mycket? Om syftet med instrumentet är att övervaka generatorn så skulle jag försöka Koppla det direkt på generatorn (alltså på "ingången" till ProAlt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 8 Juni , 2015 Sterling ProAlt C verkar vara en smart burk, var köpte du den? 3500 SEK är ju iofs en slant ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tlinden 2 Postad 8 Juni , 2015 Hej, Tror inte jag följer med riktigt. Allt fungerar som det ska förutom att volmätaren på instrumentpanelen visar runt 12.5V samt att batterivarningslampan i larmdisplayen blinkar orange. Det är det jag vill få bort. Eftersom varningarna får signalen från startbatteriet och att larmtröskeln ligger högt går varningen igång så fort det inte finns laddning 13.6V eller mer på startbatteriet. Helt omöjligt att hitta just bat-low-varnings-kablen i EVC-härvan så det är ingen option att koppla den till B+. //T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Juni , 2015 Om jag kommer ihåg rätt så ska voltagesense kopplas på startbatteriet enl Sterling. Vad har du för laddspänning på startbatteriet när du kör? -- Anders_St: Efter att ha diskuterat Sterlings lösningar vs Ctek D250S har jag läste manualen ordentligt och vad folk tycker som använder Sterlings prylar. Folk är väldigt positiva, det är en väldigt smart pryl. Dyrt, ja men den går att plocka bort när/om man byter båt. Framtidssäker, går att ställa in för olika batterityper inkl LiFePO4. Den billigare AB12130 måste man koppla in i generatorn, men ger också en mycket förbättrad laddning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tlinden 2 Postad 8 Juni , 2015 Hej bhemac. När jag läser instruxen till Sterlingen ska sense kabeln kopplas till B+. På batmetern visar starbatteriet ca. 12.47V under gång (finns väl lite förluster på vägen). Det verkar som att Sterlingen helt kopplar ur laddning inkl. float på startbatteriet så fort den känner att startbatteriet är laddat. Först när startbatteriet (där ockå bogen och ankarspelen ligger) behöver laddning hoppar voltmetern på instrumentpanelen upp till 13,6V eller mer en kort stund. Kan också säga att jag är väldigt nöjd med Sterlinge fungerar kanon, en riktig boost till elförsörjningen. Smolket i bägaren är just varningen. //T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 8 Juni , 2015 Ett alternativ att komma runt problemet är annars att sätta ett skiljerelä mellan startbatteri och förbrukarbatteri som håller de båda sammankopplade när generatorn laddar. Koppla bort laddningen från ProAlt till startbatteriet och låt båda batterierna laddas från förbrukarutgången på ProAlt. Om du lusläser inkopplingsmanuralen till ProAlt så framgår det att du inte behöver ha något startbatteriet kopplat till "startbatteriutgången" på ProAlt. Ett annat alternativ, som innebär en lite större kostnad, är att endast ha en batteribank och koppla förbrukarna via en lågspänningsbrytare som kopplar bort effektförbrukarna när spänningen i batteribanken sjunkit till en sådan nivå att motorstarten börjar riskeras. (Jag tror att de brukar koppla bort vid vid ca 11,5V och då har du fortfarande kräm nog för att starta motorerna) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Juni , 2015 12,47V låter helt fel, du borde under gång ha drygt 13,6V. Mät direkt på startbatteriet. Möjligen kan det vara så att regulatorn i generatorn inte riktigt frisk. Om regulatorn skulle vara ovanligt intelligent och tycka att batteriet inte behövde någon laddning så skull man ligga på underhållsladdning dvs ca 13,2V. Fast nog brukar de mest smarta regulatorerna ligga på 13.6-13,8V, majoriteten ligger på drygt 14V. Om jag minns rätt så gör ProAlt inget med spänningen till startbatteriet, det enda den gör är att hålla reda på strömmen. Någon skiljerelä funktion behövs inte, ProAlt hoppar igång när spänningen blir minst 13,3V. Om man vill att generatorn ska lämna högre spänning så lägger man in en diod i senseledningen, en vanlig diod höjer generatorspänningen med ca 0,7V. Kan vara värt att prova, generatorns spänning verkar ligga ca 0,7V för lågt men mät först. Sterling brukar vara hjälpsamma och svara på frågor men Odelco är också duktiga. Men ibland är det bättre att prata med huvudet direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tlinden 2 Postad 15 Juni , 2015 Hej, Tack för alla tips. Några mail fram och tillbaka med Odelco slutade med ett smart relä, Cyrix-i 120A mellan start- och förbrukarbanken, battery sense cable till B+, inga andra ändringar och vips fungerade det hela och larmet försvann. I alla fall på teststadiet i hamnen, får se till helgen om det verkligen fixade bort larmet till slut. Anders_St: Sterlingen köpt av Odelco på Älvsjömässan i våras. bhemac: Jag hade fel, Sterlingen laddar med ca. 14.2V under gång. Mailat också till Sterling i UK utan att få något svar. //T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser