smoegen 89 Postad 7 Juni , 2015 (redigerade) Hej, nu när jag åter har en båt som jag anser klara att korsa nordsjön så är Skottland ett resmål jag drömmer om. . =) Men min erfarenhet av längre segling är över till Norge, Skagentur samt några 24 timmars... Så nog inser jag att jag har lite att lära och även behov av att samla in information och kunskap... Bla så är mitt kunnande om att segla där vi har tidvatten obefintlig. .. Men nog tror jag att vi här på forumet har en massa intressanta kunskaper jag kan ha nytta utav, hoppas på att kunna ha två månader till förfogande, med andra ord inte bara korsa nordsjön utan även verkligen kunna få uppleva Skottland.... =) Mvh Smoegen Redigerad 7 Juni , 2015 av smoegen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 7 Juni , 2015 Kolla med Oceanseglingsklubben på http://www.osk.org/, de har säkert mycket att bidra med. Det är det jag kan bidra med när det gäller Skottland och tidvatten förutom att jag seglat från Panama där vi låg på flytbrygga och seglade på djupt vatten. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 7 Juni , 2015 Jag tror att Forgus31 här på forumet har en hel del erfarenhet om Skottland. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Juni , 2015 Ett enkelt sätt att lära sig är att gå en Utsjöskepparkurs. Där avhandlas tidvatten, strömmar, meteorlogi mm. Framförallt brukar det vara trevligt, man träffar likasinnade. Det är dåligt med litteratur på svenska, det som finns är inte så pedagogisk och brukar upplevas svår att läsa på egen hand. Eftersom man ändå kommer att behöva en Reeds Nautical Almanack ombord kan man köpa den, den innehåller bra beskrivningar på hur man beräknar tidvatthöjder i hamnar mm. Dock på engelska. Men, det kan vara bra att bekanta sig med boken och framförallt beskrivningar av hamnarna. Vägen till Skottland går antingen via Norge eller via Thyborön i Danmark till Peterhead i England, den senare är ofta vädermässigt bättre. Så där speciellt märkvärdigt är det inte, jag pratade med en kille vars pappa hade skuta en gång i tiden. De seglade rutinmässigt på England, tre man, kompass och logg! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 7 Juni , 2015 Om du skal "runda"; gå medsols: Caledonial Canal västöver, skotska västkusten nordöver och Stroma östöver MED de värsta strömmar och vågor. Nautical Almanac är ett måsste. Likaså rådgivning med lokala seglare/fiskare. Viktigast: Ha gott om tid. Chansa inte på osäker vädermelding. Ligg då still o drick whisky. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 7 Juni , 2015 Som jag ser det framför mej nu så räknar jag med att vi går till Norska sörlandet och sedan över nordsjön, Caledoniakanalen är för mej ett resmål i sig själv så där vill jag lägga lite tid, har ju förstått att det finns en del att uppleva när man sedan kommer ut på andra sidan... Tror nog att vi även går kanalen tillbaks... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusten1 26 Postad 7 Juni , 2015 Som jag ser det framför mej nu så räknar jag med att vi går till Norska sörlandet och sedan över nordsjön, Caledoniakanalen är för mej ett resmål i sig själv så där vill jag lägga lite tid, har ju förstått att det finns en del att uppleva när man sedan kommer ut på andra sidan... Tror nog att vi även går kanalen tillbaks... Gjorde en sån resa i somras men gick till Hebriderna och Orkney innan hemfärd. Tyckte inte att det var ett alternativ att gå kanalen två vägar. Vad gäller tidvatten så fungerade Garminplottern alldeles utmärkt. Vi använde bara tabeller för att kolla om plotterns uppgifter stämde. Pilots med info om lämpliga tider för passage av trängre sund eller andra platser med stark ström är bra att ha. Prata med lokala fiskare, de har ofta bra råd att ge. Enda stället vi låg till kaj som inte hade flytbryggor var McDuff, så ur den aspekten var tidvattnet inget stort bekymmer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 7 Juni , 2015 Tackar för info, tror detta blir en intressant tråd... och lång.. =) Men att drömma och planer för att förhoppningsvis genomföra är trevligt. . =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 7 Juni , 2015 (redigerade) Smoegen, det finns en man som har läsvärt material på en egen sida. Han säljer en bok men du kan börja med att läsa vad han skriver om tex tidvatten. När jag seglade med några kompisar i irländska sjön, dvs på västsidan ända upp till scotland så var vi alla nybörjare... En av osd kom på att ringa till resp hamn och fråga när det var ett fönster mht tidvatten att anlända? Alla utom en svarade tjänstvilligt! Carl Erik Tovås hemsida www.algonet.se/~carlto/ Har du synpunkter på innehållet eller vill fråga något, kontakta förf på. carlto@algonet. se Uppdatering! Hade denna sida sparad sedan många år sedan, men den verkar inte funka längre. Någon som vet? Redigerad 7 Juni , 2015 av Funkis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 7 Juni , 2015 Carl-Erik Tovås är styvt 82 år. Möjligtvis kan åldern va en anledning till att inte hemsidan uppdateras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Juni , 2015 De flesta plotters har tidvatten vilket är praktiskt. Men Reeds ska man ha ombord, där står tex att en hamn är olämplig att angöra vissa vissa vindar mm + en massa info om hamnen. Det finns också strömkartor med vars hjälp man kan vinna en del i synnerhet på kryss. Ofta kan man anropa hamnarna på VHF för att få veta tidvattenläget. Men, skulle något hända ombord, kanske man måste uppsöka en hamn man inte planerat för. Det kan ju också vara så att det är brist på el. Då är det skönt med Reeds! Tovås bok är den som brukar användas på Utsjöskepparkurserna, tyvärr är den inte speciellt pedagogisk. På kurserna brukar det vara en eller flera som köpt boken men som tyckte den var rörig. Tovås har varit lärare, det är en sak att stå framför eleverna, man ser direkt om de verkar fatta. Att skriva läroböcker är något helt annat. Boken börjar även bli lite omodern. Han är nog t o m 83 år och enl vad jag hört, inte helt i form. Han sålde båten, en Moody 33, förra sommaren, ev till någon här på MG. Min rekommendation är fortfarande en Utsjöskepparkurs, finns det ingen så prata med tex Medborgarskolan så kan de ordna i synnerhet om man är några stycken. Köp Reeds, i värsta fall pryder den sin plats ombord, men det finns mycket kul i den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Juni , 2015 Nej Pseudonym det var Shetland vi besökte för några år sen. Reeds är bra att ha ombord om man söker info. Vi blev liggande utanför en av de tyska öarna då vägen in till hamnen var för grund. Sjökortet var för gammalt. Vi gick ut och ankrade och läste i Reeds var infarten började vilket var på ett helt annat ställe. Utan boken hade fått problem. Vädret är viktigt och vi som är hariga ligger och väntar på godväder med marginal dvs en säker prognos. Det kan visserligen bli så att det blir vindstilla men hellre dieselförbrukning än jättevågor. Farsund i Norge kan vara ett bra avstamp. Det ligger i stort sett i kursen och ett bra test att båten och besättningen är med på noterna. Norge är ju också värt ett besök och kan vara alternativt resmål. Tyvärr har Farsund börjat ta betalt för att ligga i hamnen. Tidvatten är inte nåt stort problem om man inte har bråttom. Missar man så kan det gå trögt i motström men en översegling på några dygn kan man ändå inte tajma in anlöpet så det viktiga är att hamnen kan angöras dygnet runt som de flesta större hamnar. Vi har inte besökt någon hamn som varit omöjlig att angöra vid lågvatten. Jo en i Tönning i floden Eider i Tyskland? Där parkerade man båten med köl och roder i dyn. Toan gick inte att spola då även skrovet la sig på botten. En märklig känsla att vara på båten som om den var uppallad. Köp alltså Reeds Nautical Almanac och bli en nautisk calenderbitare. Den har alla uppgifter om hamnar i Storbritannien med omnejd. Beställ boken på nätet det är billigast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 8 Juni , 2015 Nej Pseudonym det var Shetland vi besökte för några år sen. Reeds är bra att ha ombord om man söker info. Vi blev liggande utanför en av de tyska öarna då vägen in till hamnen var för grund. Sjökortet var för gammalt. Vi gick ut och ankrade och läste i Reeds var infarten började vilket var på ett helt annat ställe. Utan boken hade fått problem. Vädret är viktigt och vi som är hariga ligger och väntar på godväder med marginal dvs en säker prognos. Det kan visserligen bli så att det blir vindstilla men hellre dieselförbrukning än jättevågor. Farsund i Norge kan vara ett bra avstamp. Det ligger i stort sett i kursen och ett bra test att båten och besättningen är med på noterna. Norge är ju också värt ett besök och kan vara alternativt resmål. Tyvärr har Farsund börjat ta betalt för att ligga i hamnen. Tidvatten är inte nåt stort problem om man inte har bråttom. Missar man så kan det gå trögt i motström men en översegling på några dygn kan man ändå inte tajma in anlöpet så det viktiga är att hamnen kan angöras dygnet runt som de flesta större hamnar. Vi har inte besökt någon hamn som varit omöjlig att angöra vid lågvatten. Jo en i Tönning i floden Eider i Tyskland? Där parkerade man båten med köl och roder i dyn. Toan gick inte att spola då även skrovet la sig på botten. En märklig känsla att vara på båten som om den var uppallad. Köp alltså Reeds Nautical Almanac och bli en nautisk calenderbitare. Den har alla uppgifter om hamnar i Storbritannien med omnejd. Beställ boken på nätet det är billigast. Så kanske det var ja. Men inte så långt bort ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Juni , 2015 Nej men ändå känner sig inte shetländarna sig som skottar. Som vanligt är storebror inte högaktad utan mer avskydd. Vi hade en skottsk gästflagga hissad när vi angjorde och fick hjälp att hitta rätt vimpel av en äldre herre klädd i mörk kostym. Han verkade vara en självutnämnd turistguide och han hjälpte oss att handla upp den rätta flaggan som nästan ser ut som skottska. Ironiskt nog har den ett stort kryss över skottska flaggan. Jimmy som han heter körde sedan oss runt i trakten med sin bil och berättade om när han under kriget varit besättningsman på båtar som transporterade folk mellan Norge och Shetland. Intressant och spännande. När vi lämnade hamnen för att segla söderut mot Fair Isle hade min fru fått en påse cookies och Jimmy stod och vinkade på den vackert belägna begravningsplatsen. Sen gick vi in i dimman men det är en annan historia. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 13 Juni , 2015 Smoegen, det finns en man som har läsvärt material på en egen sida. Han säljer en bok men du kan börja med att läsa vad han skriver om tex tidvatten. När jag seglade med några kompisar i irländska sjön, dvs på västsidan ända upp till scotland så var vi alla nybörjare... En av osd kom på att ringa till resp hamn och fråga när det var ett fönster mht tidvatten att anlända? Alla utom en svarade tjänstvilligt! Carl Erik Tovås hemsida www.algonet.se/~carlto/ Har du synpunkter på innehållet eller vill fråga något, kontakta förf på. carlto@algonet. se Uppdatering! Hade denna sida sparad sedan många år sedan, men den verkar inte funka längre. Någon som vet? https://web.archive.org/web/20050308191010/http://www.algonet.se/~carlto/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser