johan_ 2 Postad 6 Juni , 2015 Hej, Jag har en äldre daycruiser av amerikansk modell (fourwinns 205). Mitt problem som jag vill dryfta med mer kunniga människor än mig själv gällande båtel är att det har börjat att knastra bakom instrumentpanelen. Detta känns ju såklart inte som något trevligt att ha under färd. Jag behöver göra något åt detta men skulle vilja behöva lite hjälp med att få idéer på vad felkällan kan vara. Lite bakgrund och info: Det sker endast när motorn är påslagen (Alltså inte bara med tändning på) Det kommer och går Det låter ganska högt och knastrar Bakom instrumentpanelen är det ett litet jitter med kablar med bland annat urkopplat larm och annat som inte riktigt funkar. Ett problem som jag haft är att bensinmätaren inte funkar som den ska. kontakten i tanken verkar vara ok men... Några brytare fungerar heller inte. Jag inser att jag behöver gå till botten med detta (kanske med lite uteslutningsmetod men eftersom det endast kommer ibland så är det svårt) Tacksam för hjälpJohan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 7 Juni , 2015 Om du fortsätter att använda båten i det skicket är ju risken stor att du antingen bränner något som har med motorn att göra eller att du får en kortslutning som ger dig brand ombord! Tillkalla en riktig båtelektriker innan det händer något allvarligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 7 Juni , 2015 Man fixar inte "ett jitter" med kablar på ett forum! Hitta en kunnig el-gubbe lokalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_ 2 Postad 7 Juni , 2015 Hej och tack för svar, Jag har haft lite svårt att få tag på elektriker som vill ge sig på båt-el. Detta kan ju bero på lite olika orsaker men det verkar vara svårt att hitta någon som vill ge sig på detta. Om det är någon som har tips på någon i göteborgsområdet så skulle det uppskattas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 7 Juni , 2015 ;-) Många erfarna el-gubbar är kloka nog att avstå dyka ned i ett åldrande amerikansk skatbo........(ursäkta). Oftast är en rejäl omläggning enda kloka......och det tar tid, o pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxvoice 8 Postad 7 Juni , 2015 (redigerade) Ta bort instrumentpanelen under färd så ser du vart det är kortslutet? Redigerad 7 Juni , 2015 av auxvoice Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 Juni , 2015 (redigerade) Hej Johan, svårt att beskriva ljud i text.Enligt din punkt 3 låter "knastret" ganska högt och dessutom bara ibland, men gnistor vid elektriskt överslag är i allmänhet ganska tysta. Jämför ljudet i denna video. Och om det inte skulle vara gnistor så kanske brandrisken kan nedtonas något om din näsa dessutom inte förnimmer minsta röklukt ?[skulle nog f.ö. själv hellre sagt "spraka" som beskrivning på sådant ljud som i filmsekvensen, knastrar gör det när man går på betonggolv med sandiga skor. Som sagt, svårt att beskriva ljud i text, men kanske finns nånstans på internet ett ställe där man kan lyssna på exempel av ljud orsakade av elektriska kretsar? En sajt* dit man kan länka och via dess numrerade exempelljud bättre kunna göra begripligt textmässigt hur det faktiskt låter utan att själv behöva spela in sitt ljud. Kan ju dessutom vara extra svårt om ljudet bara uppträder helt sällan.]Nå, skulle själv inte avbryta säsongen för omfattande nykonstruktion i skatboet för litet knaster, men kanske för "lågmält sprak" och absolut ihop med brandlukt.Att ljudet har hög ljudstyrka antyder kanske att det urkopplade larmet kan ha med saken att göra, dess summer/megafon har säkert stort membran så varje elektron på dess sladd hörs nog vida omkring?Saken bör absolut utredas och åtgärdas, men att offra säsongen för att elmekaniker har fullt upp är knappast absolut nödvändigt kan jag alltså tycka!?*) Ps. testade några olika svenska ljudbeskrivningar på google translate enligt bilden nedan för att kunna googla bättre. Blev inte särskilt mycket klokare av detta, men men. Bra om du kan lägga upp nån ljudfil. ;-) Redigerad 7 Juni , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 7 Juni , 2015 Kan det vara ett relä som oregelbundet slår från och till? De knattrar med olika frekvens beroende på hur glapp glappkontakten är. Glappkontakter brukar gå att lokalisera genom att försiktigt puffa runt med handen i kabelhärvorna. De brukar också synas i form av svarta kolavsöndringar på anslutningarna. Om flera grejer krånglar samtidigt tyder det på att någon gemensam punkt är roten till det onda. Börja med att ta ut säkringarna och kolla om de är ärgade på kontaktytorna. Kortslutningar brukar bränna säkringar, om systemet är korrekt uppbyggt vill säga. Att ett amerikanskt elsystem per automatik skulle vara sämre än andra håller jag inte riktigt med om. De är bara uttänkta på ett annat sätt och de tär upp till felsökaren att klura ut hur det är tänkt. Nedan ett par mindre relevanta parenteser i ämnet: Jag har under årens lopp kört en hel del med franska bilar. Dessa har ju rykte om sig att ha lite lynniga elsystem. En gång när jag hade problem med ojämn gång på min Citroën BX GTI var det en BMW-ägande förståsigpåare som utgöt sin misstro mot franska elsystem som enligt honom var bara skit. Efter lite felsökning visade det sig att felet fanns i bilens insprutningssystem -Gjort av tyska Bosch... Som servicetekniker i fastighetsautomationsbranschen brukar min första åtgärd vid elfel vara att sticka in näsan och känna efter... Olika elektronik-komponenter som är brända har sin egen särpräglade lukt, kortslutningar har en egen odör av bränd isolering medan en intermittent kortslutning med ljusbågar av olika längd har sin pikanta nästan småfräscha touch av ozon. Den här metoden kräver förstås erfarenhet och en tränad näsa :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_ 2 Postad 7 Juni , 2015 Hej igen, Jag har inte haft möjlighet att kolla båten idag med hopp om att få tag på ett ljudklipp men hittade något på nätet som lät bekant. Detta ljudet låter ganska likt det som jag har och det kommer som sagt ibland när motorn är i drift. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 7 Juni , 2015 Jag hade en hastighetsmätare som väsnades (i en bil). Kanske din varvräknare börjar bli dålig? Med tanke på att det bara hörs när motorn går, alltså inte med enbart tändning på, bör det vara ganska lätt att isolera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_ 2 Postad 7 Juni , 2015 Jag har också haft funderingar på om det är en mätare som ligger och slår. Både varvräknaren och bensinmätaren är inte ok. Kanske ska börja där Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 7 Juni , 2015 Eftersom du säger att det låter ganska högt fungerar jag på om det kan vara en gammal trasig summer som hänger där och låter. Som flera skrivit är det svårt att förklara ljud. Annars om det sprakar så att det hörs ljudligt och det är en kortis så borde du kunna se gnistor åtminstone i skumt ljus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 8 Juni , 2015 Vad du än gör så var säker på vad det är som knastrar innan du kör ut långt med familjen. Vill inte skrämmas men elfel med kortslutning innebär brandrisk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_ 2 Postad 8 Juni , 2015 Ja, det är lite så jag tänker. Man vill liksom inte köra runt på sjön med en brandrisk med två små barn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxvoice 8 Postad 8 Juni , 2015 Ta bort panelen under färd när de sprakar så ser du vad som sprakar hur svårt kan det vara? Bättre att gissa på allt det skulle kunna vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_ 2 Postad 14 Juni , 2015 Hej igen, Tänkte bara meddela att jag troligtvis lokaliserat ljudet.Det verkade vara ett ljud från ett gammalt larmsystem (gissar jag). Efter lite pillande så började det komma en signal var 20:e sekund. När jag kopplade ur denna från startlåset så slutade det både knastra/spraka/knattra . Ljudet kom från en svart puck (i mitten av råttboet). /johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 14 Juni , 2015 Ljudet kom från en svart puck (i mitten av råttboet). Haha, poäng till mig :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_ 2 Postad 14 Juni , 2015 Jag skickar en CD-skiva med ett urval av låtar från feskeboa på Åstol 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bernte-AQ 44 Postad 15 Juni , 2015 Hmm, svart puck, det kan inte vara så att det är en varnigssummer för motorproblem? Oljtryck temp osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser