Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Larsakelarsson

Trasig gasfjäder i Rod-Kick

Rekommendera Poster

Min Selden Rodkick 20 har pajat. Närmre bestämt är det en packning inuti gasfjädern, som är avsedd att lyfta bommen, som har torkat i vinter och börjat läcka. Lite oljedroppar på däcket och en bom som inte hölls uppe var symptomen.

Det står visserligen i monteringsanvisningen med små bokstäver att Rodkicken skall förvaras med grövre änden lägre än den smalare, men det mest naturliga är väl att man lägger den på en hylla över vintern och så gjorde jag.

En ny gasfjäder kostar 1850 kr hos Hjertmans men en polare tipsade om att Mekonomen kan ha identiska för c:a halva priset.

En varning således till alla att inte förvara dessa liggande, stående (i skamvrån) är rätt metod!

Finns det någon som känner till någon alternativ leverantör av komponenten?

M10 gängor i båda ändar, stångdiameter 14 och cylinderdelen 28, slaglängd 250 mm och kraften 1200 N. Totallängd c:a 590 mm.

Förmodligen funkar det med 1000 N (c:a 100 kg) också och längd upp mot 650 mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du nämner ju Mekonomen och jag har i ett par år nu haft en därifrån som fungerar utmärkt. Trots att jag vintertid inte alls förvarat den på det sätt du beskriver, dvs på det sätt man absolut ska.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla om Biltema har passande från baklucke eller motorhuvscylindrar. Gamla Saabar med stor baklucka eller BMW motorhuvar med lång slaglängd.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Karosseri/Gasfjader/GASFJADER-2000025151/

Biltema har fjädrar men de har ingen av denna storleken. Provar imorgon med Swedol o Mekonomen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Swedol har gasfjädrar som tyvärr bara passar 'nästan' eftersom ena fästet är svetsat fast och inte med M10-gänga. Priset är hyfsat, c:a 250 kr, men vad hjälper det...?

Mekonomen har exakt rätt fjäder, samma mått och styrka och priset är 459 kr över disk...!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gasfjäder från Mekonomen, oj oj. Produkterna där är ofta jämförbara med de från BT. Det kommer att gå åt fanders med masten och bommen. Så billigt måste vara skräp, så jag undrar om det kommer att hålla sommaren ut. Du får börja använda hjälm, ifall bommen ramlar ned. Kanske bäst att lägga till en liten  :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg och gängsnitt till Swedolfjädern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Såg och gängsnitt till Swedolfjädern?

Swedolfjädern hade en fastsvetsad klots med tvärgående hål diameter 8,2 i ena änden ist. för en kort gängad tapp. Att svarva av denna till diameter 10 och gänga M10 kändes inte optimalt eftersom det blir kvar ett stort tvärgående hål som försvagar tappen till max. 

Min favoritleverantör av båtgrejer, Biltema, må förlåta mig för att det blev Mekonomen denna gång, nöden har ju ingen lag, men Selden kan ställa sig i skamvrån av flera skäl! :) 

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Swedolfjädern hade en fastsvetsad klots med tvärgående hål diameter 8,2 i ena änden ist. för en kort gängad tapp. Att svarva av denna till diameter 10 och gänga M10 kändes inte optimalt eftersom det blir kvar ett stort tvärgående hål som försvagar tappen till max. 

Min favoritleverantör av båtgrejer, Biltema, må förlåta mig för att det blev Mekonomen denna gång, nöden har ju ingen lag, men Selden kan ställa sig i skamvrån av flera skäl! :)

Har du ett artikelnummer på fjädern? Jag behöver också byta ut min gasfjäder i rodkickern men jag vet inte om det är en 10 eller 20 och rodkickern är omärkt förutom "Seldén Rodkicker"...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har du ett artikelnummer på fjädern? Jag behöver också byta ut min gasfjäder i rodkickern men jag vet inte om det är en 10 eller 20 och rodkickern är omärkt förutom "Seldén Rodkicker"...

Återkommer med Mekonomens artikelnummer.

Hjertmans har båda sorterna, kolla här: http://www.hjertmans.se/produkter/segling/rigg/rodkicks/selden-rodkick-10-bomhojd-110cm

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återkommer med Mekonomens artikelnummer.

Hjertmans har båda sorterna, kolla här: http://www.hjertmans.se/produkter/segling/rigg/rodkicks/selden-rodkick-10-bomhojd-110cm

Det är då Gasfjäder E 568 C 250 GR med artikel nr 74-9569

Killen i butiken (här i Lund) har prydliga kataloger där man kan söka på måtten och kraften (1200N)

Pris 459 kr inklusive moms. Leverans 24 timmar efter beställning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...