marqs1979 1 Postad 6 Juni , 2015 Hej! Jag har köpt en gammal Yanmar 3QM30, som jag tänker sätta i min snipa inför nästa säsong. När jag köpte motorn så provkörde vi på en pall och allt verkade ok. Men jag ville lyfta toppen för att rensa kylkanaler och kolla läget. Jag upptäckte att mittencylindern ser lite annorlunda ut, om man tex tittar på toppen så är locket oljigt på mitten cylindern. Vad beror detta på ? Ventiltätningarna ? Kolvringarna ? Tack för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 6 Juni , 2015 Trasig eller läckande topplockspackning vid cylindern i mitten av bilden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marqs1979 1 Postad 6 Juni , 2015 Dessutom är det märken i kolven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marqs1979 1 Postad 8 Juni , 2015 Bifogar bilder! en bild på en frisk ventilstyrning (insugsventil), och en bild på en ventilstyrning som gått av, och en bild på delar som låg under ventilen, och en bild på ventiltätningar där den ena är ok och den ändra har ringa tätande effekt Den trasiga tätningen satt på samma ventil som den trasiga styrningen. Har ni någon teori hur detta kan ske ? Hur kan en styrning gå sönder ??? Är detta något typiskt för dessa motorer ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 8 Juni , 2015 (redigerade) Om ventilspindeln är fastrostad kan så ske, vilket inte verkar otroligt när man ser din första bild. Sedan får man försöka analysera varför det kommit in vatten som startat rostprosessen. Har du kollat stötstängerna och ventilspindlar så dom inte är krokiga? Kalle Redigerad 8 Juni , 2015 av Pentax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marqs1979 1 Postad 8 Juni , 2015 Allt ser ut att vara rakt och fritt från rost, men jag lägger märke till två saker. De inringade körnslagen, är de från fabrik ? Bild två, är det de du kallar spindlar ??? De sitter över bulten och styrs upp av fjäderstift. Det är bara det att de glappar ordentligt på fjäderstiften som om hålen är för stora. Ska det vara så ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 8 Juni , 2015 Det är "skaften" på ventilerna jag kallar spindlar, körnslagen har nog någon som skruvat i maskinen tidigare slagit dit förmodligen för att sätta dom på samma plats igen, du kanske ser att ändan på bulten har samma märkning. Delen med körnslag är vipparmsbryggor. Hålen i vipparmsbryggan är för transport av smörjolja till vipparmarna, inte direkt för styrning. Är lite nyfiken på din bild ner i cylindern, jag kan inte förstora den, men du skriver att det är något märke/skada där. Min teori så här på distans, om inte rost är fallet, kan ventilspindeln/skaftet blivit böjt, böjningen har brutit loss den delen av styrningen som sticker ner i insugskanalen. Har jag fått med alla frågor? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marqs1979 1 Postad 9 Juni , 2015 Loppet i cylindern har klarat sig bra men kolven har märken En annan fråga. Ena spridaren (ej den i mitten) Sitter som bärget Brukar det hända ? Hur tar man lös den ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marqs1979 1 Postad 9 Juni , 2015 Vid närmare koll så är nog ventilspindeln krokig :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Juni , 2015 Ja misstänkte det, man kan se på din bild ett avtryck efter ventiltallriken i kolven, vilket inte ska kunna inträffa om allt är i ordning. Det är nödvändigt att utreda varför ventilen ( fastnat) kolliderat med kolven innan man går vidare i renoveringen av toppen. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marqs1979 1 Postad 9 Juni , 2015 Enda jag kan komma på är att någon justerat ventilen rent åt skogen? Vad kan annars vara orsaken? Tror ni inte det är rester av styrningen som gjort märken i kolven? Vad kan annars gjort ventilen krokig??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marqs1979 1 Postad 9 Juni , 2015 Eller är det att ventilen blivot krokig av någon anledning och fastnat i styrningen och kolven hamrat in i den? Men varför har den blivit krokig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Juni , 2015 Min teori, fastnat först i öppet läge, kolliderat med kolven som krökt spindeln, kröken har fortplantat sig upp i styrningen som brustit. Med en dåres envishet vidhåller jag att ventilen rostat fast, beroende på att det är den vanligaste orsaken till att ventiler fastnar. Stora frågan var kommer vattnet ifrån? Dålig toppackning, sönderrostad limpa, fyllts på vid olämplig metod vid vinterkonservering, krokig topp. Ja jag kan ju bara sitta här och spekulera över dina bilder, kombinerat med min erfarenhet. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marqs1979 1 Postad 9 Juni , 2015 Låter vettigt får gå till botten med detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 10 Juni , 2015 Var ventilfjädern hel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marqs1979 1 Postad 10 Juni , 2015 Ja den var hel, men jag ska då kolla igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser