Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
san_miguel

Pioner 14 från början av 80 talet

Rekommendera Poster

Hej.

Vet ni något om Pioner 14 från början om 80 talet?

Är det en bra båt ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt gjord av rotationsgjuten ABS. Svår att laga om det går hål. UV-känslig efter så många år skulle jag gissa på. Gjordes tror jag i rött och beige, där beige borde vara mer tålig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En båt gjord av rotationsgjuten ABS. Svår att laga om det går hål. UV-känslig efter så många år skulle jag gissa på. Gjordes tror jag i rött och beige, där beige borde vara mer tålig.

Hej.

Den ska ha legat på land i ca 10 år, är de bra eller dåligt?

Mvh Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt att svara på när man inte har sett den. Har den legat upp och ner utan någon täckning eller skydd mot solen skulle jag vara återhållsam med köp. Är båten röd och UV-skadad så kan man se bleka ytor eller rosa liknande där skador finns. Dessa är isåfall porösare och känsligare för skador och sprickor. Får du båten gratis eller mycket billigt kan det vara ok. Vad är priset och får du motor till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt att svara på när man inte har sett den. Har den legat upp och ner utan någon täckning eller skydd mot solen skulle jag vara återhållsam med köp. Är båten röd och UV-skadad så kan man se bleka ytor eller rosa liknande där skador finns. Dessa är isåfall porösare och känsligare för skador och sprickor. Får du båten gratis eller mycket billigt kan det vara ok. Vad är priset och får du motor till?

Okej här är annonsen vet inte om man får lägga in denmen jag gör det iaf.

http://www.blocket.se/stockholm/Pioner_14_med_20_hk_Mariner_60767021.htm?ca=10&w=2&last=1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Den där tror jag är tillverkad av glasfiberplast. Vill minnas att det gjordes några sådana också, men bara av den största modellen. Ser ju helt ok ut, men en bedömning på plats är ju bäst. På bild två ser man i halkskyddsmönstret att den är gjord av glasfiber. Dessutom finns det utrymme för en rattpiedestal.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ser trevlig ut, svårt att tänka mig att skrovet skall vara UV skadat. Bör naturligtvis kollas innan köp.

För övrigt en bra och oöm båt.

Har ägt 2st pioner 8 samt en Pioner 13 och har bara gott att säga om dem.

Enligt min bedömning ett vettigt pris på den om motorn är fräsch och välskött.

Redigerad av df90

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har haft en pioner 14 med 35 HK, vår första båt.

Motorn var lite speciell och gick sådär på tomgång.

Max 19 knop och gick mkt bra runt 14-15. Lite törstig dock...

Jag hade en styrpulpet och förarplatsen var inte något positivt för min del, trångt och mycket nära motorn så man hörde aldrig något under färd.

Stort minus var att det fanns inga vidare fästen när vi skulle lägga till vilket irriterade mig ordentligt.

Vi målade om var då den var gräsligt sliten, blev oerhört bra.

I övrigt så gick den bra. Vi gillar inte fart utan trivdes gott med 15 knop. Kändes ok att köra bland öarna. Ett stort minus är de låga friborden om det blir lite öppet vatten eller sjö från sidan. Jag som förare blev ofta mycket blöt.

Kanonbra båt och traila så överlag var jag nöjd med båten med tanke på ålder/pris

Hoppas jag var till någon hjälp i dina frågor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den där tror jag är tillverkad av glasfiberplast. Vill minnas att det gjordes några sådana också, men bara av den största modellen. Ser ju helt ok ut, men en bedömning på plats är ju bäst. På bild två ser man i halkskyddsmönstret att den är gjord av glasfiber. Dessutom finns det utrymme för en rattpiedestal.

Hej.

Är det negativt om det är glasfiberplast?

Vad menar du med rattpiedestal?

Mvh Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag hade en styrpulpet och förarplatsen var inte något positivt för min del, trångt och mycket nära motorn så man hörde aldrig något under färd.

Stort minus var att det fanns inga vidare fästen när vi skulle lägga till vilket irriterade mig ordentligt.

I övrigt så gick den bra. Vi gillar inte fart utan trivdes gott med 15 knop. Kändes ok att köra bland öarna. Ett stort minus är de låga friborden om det blir lite öppet vatten eller sjö från sidan. Jag som förare blev ofta mycket blöt.

Kanonbra båt och traila så överlag var jag nöjd med båten med tanke på ålder/pris

Var din båt ifrån tidigt 80 tal?

Båten har jag tänkt att använda i Tämnaren som är en mycket stor fast grund sjö.

Sjön kan blåsa upp mycket fort och då blir det väldigt gropig sjö fast det är kanske bara ca 3-4 dm höjdskilnad på dyningarna.

Klarar båten det bra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft två Pioner 8. Den första fick jag, den var påseglad och spräckt. Lagad med aluminiumplåt men höll inte riktigt tätt. Överlevde minst 5 år, kanske mer, jag gav bort den.

Den andra köpte jag för några år sedan men sålde den eftersom jag kom över Walker Bay som är lite lättare och dessutom går att segla.

Pionerbåtarna är gjorda i rotationsgjuten polyeten. Ett mycket hållbart material som dessutom är mycket UV-beständig, färgen däremot bleknar med tiden.

Enkel att laga, småskador fixar man med lödkolv, större skador måste man lägga i en bit och svetsa med mattsvets. Repor fixar man med varmluftpistol och spackelspade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej

Var din båt ifrån tidigt 80 tal?

Båten har jag tänkt att använda i Tämnaren som är en mycket stor fast grund sjö.

Sjön kan blåsa upp mycket fort och då blir det väldigt gropig sjö fast det är kanske bara ca 3-4 dm höjdskilnad på dyningarna.

Klarar båten det bra?

Hej

Jag tyckte inte om när det blev lite sjö. Båten gick ok vid små vågor tog sig igenom bra, men jag blev som förare mycket blöt pga att jag satt längst ner i hörnet och kom vågorna snett fick jag ofta en dusch eftersom båten är så låg.

Bra båt för pengarna, men kanske inte rätt val om man inte gillar att bli blöt. 8)

Vår båt var nog sent 70 tal eller tidigt 80. Minns ej exakt.

Redigerad av Niklasokarlsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...