Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Barmeister

Tändning Volvo Penta B30

Rekommendera Poster

Har gjort en beställning på utbytesdelar gällande tändningen:

Fördelarlock

Kondensator

Brytarspets

Tändkablar

Rotor

 

Vad bör jag tänka på när jag ska byta uta dessa delar?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort en beställning på utbytesdelar gällande tändningen:

Fördelarlock

Kondensator

Brytarspets

Tändkablar

Rotor

 

Vad bör jag tänka på när jag ska byta uta dessa delar?

 

Tack på förhand!

 

Dokumentera hur alla kablar satt innan du tar bort dom. Och ta reda på hur du ställer tändningen efteråt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontrollera fördelaren också, smörj filtbiten som skall sitta i centrum av fördelaraxeln under rotorn, kolla att förställningsvikterna som sitter under plattan brytaren sitter på kan röra sig som dom skall och droppa en droppe olja på vikternas axlar. Försök hitta en sprängskiss på Bosch fördelaren så ser du hur den är uppbyggd. Tänk på att ställa in allt i rätt ordning, först brytaravståndet och sedan tändläget.

 

 

Du har väl motorns instruktionsbok? Finns att ladda ner från Volvo Pentas hemsida

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

B30 är väl i marint utförande antingen AQ165 eller AQ170?
Finns en verkstadshandbok på boatinfo.no där den uppslagna sidan plus ytterligare ett par sidor beskriver fördelaren.
[Kolla gärna också så att dess axel inte glappar p.g.a. slitna lager, max 0,1 mm radiellt glapp på nockaxeln enligt handboken. Viktigt att brytarnocken inte slänger hit&dit, se det noga stipulerade bladmåttet/ nedan. Om lagren skulle vara för glappiga kan nog nåt enklare brytarlöst system bli ett värdigt köpalternativ framför lagerbyte, men men.]
Grundinställningen enligt min hopsaxade bild* nedan är 12 grader BTDC för bägge varianterna, men har du tjock topplockspackning så öka till 15 enligt anmärkning 1.
Ställ som sagt först in brytarspetsarnas avstånd (fullt öppna) till 0,25-0,35 mm med bladmått. Gör sedan grundinställningen av förtändning och justera till 12 (eller ev 15) grader.

[En liten testlampa kan underlätta att hitta det exakta läget då brytarspetsarna öppnar, alternativt en multimeters pipande ljudsignal. Har du lyckats hyfsat med ovanstående bör motorn gå att starta. Sedan kan man ev finjustera/ kontrollera då motorn snurrar med stroboskop**. (Vid 2000 RPM alltså enligt bilden nånstans mellan 22 och 30 grader BTDC beroende på utförande.) Även din inställning med bladmåttet kan mätas mer exakt (dwell angle) med ett särskilt mätinstrument.]

Hoppas du blev nåt klokare av allt detta!? :-)
*) Originalet norpad här.
**) Notera hur strecket på remskivan i filmsekvensen flyttar sig när varvtalet avtar. Det är alltså centrifugal-regulatorns vikter som gör sitt jobb.

post-86835-0-60205300-1433593701_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bladmått är överskattat det bästa är att mäta kamvinkeln med en kamvinkelmätare medans motorn går, man ser också då om värdet tenderar att vandra vilket indikerar att det är glapp i fördelaren, ställ in kamvinkeln så att det stämmer exakt, stanna sedan motorn och mät mekaniskt med bladmått ligger måttet inom toleranserna är sannolikt allt ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...