jongro 0 Postad 4 Juni , 2015 Jag har kommit fram till att jag behöver byta ut min toalett inför sommaren. Spolanordningen läcker och reservdelen som behövs har i stort samma pris som helt ny enhet. Toalettstolen sitter med fyra bultar. Min fråga är hur jag kommer åt under den upphöjda del av toalettutrymmet för att lossa muttrarna? Har inte undersökt detta särskilt noggrannt ännu men har identifierat ett alternativ att demontera färskvattentanken som är placerad under durken i stuvutrymmet på styrbords sida. Men sätter visst hopp till att det finns några ytterligare ägare av 999 här på forumet som redan listat ut allt detta. Hälsningar, Jonas Grönberg Maxi 999, nr 264 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 4 Juni , 2015 Jag köpte nyss en ny pump- och ventilenhet till min orginaltoalett i min Maxi 999. Den kostade som sagt lika mycket som en ny toalett, men den kom på plats utan så mycket skruvande. Den delen som blev kvar, den med de fyra skruvarna, är visserligen lite "ful" men det blir även en ny efter några år. Den delen har varken ventiler eller andra rörliga delar så det finns ingen funktionell anledning att byta den. Annars har du nog ett rejält jobb med vattentank, tvärskottet över tanken, stolsbyte osv. "Den som vill vara fin får lida pin". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bjorkman 4 Postad 5 Juni , 2015 Det är bara att lyfta durken så gör det att sticka in armen. / Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jongro 0 Postad 5 Juni , 2015 Tacka för tipsen. Misstänkte att man "kunde sticka in armen". En kollega till mig gav samma tips. Mitt bekymmer i sammanhanget är min båt var ett utställningsexemplar som Pelle Pettersson AB nyttjade för olika mässor när det begav sig. Därav är den utrustad med något som kallas dusch. Min durk i badrummet är perforerad och under den sitter ett tråg med en pump i ena hörnet där man kan pumpa ut duschvattnet till en separat bordgenomföring på styrbordssidan. Således måste jag montera bort tråget för att komma in med armen under toamodulen. Det verkar sitta ganska ordentligt. Sannolikt mycket sika, men det ska gå. Tror aldrig någon använt duschfunktionen. Ironiskt nog kan den (duschen) vara en av anledningarna att jag faktiskt äger just detta exemplar av en Maxi 999 då jag har för mig att min sambo vid köptillfället tilltalades av funktionen :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Platon 5 Postad 5 Juni , 2015 Gjorde samma manöver på min Maxi 33 som har visst släktskap med 999. Min stol satt inte med någon mutter utan endast bult som var skruvat ner i ingjutna gängor (coil). Alltså bara att lossa bultarna och stolen kommer loss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jongro 0 Postad 5 Juni , 2015 En förbättring till Maxi 33 då. Här "snurrar" det bara när jag drar bultarna så det sitter muttrar under. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jongro 0 Postad 7 Juni , 2015 Tackar återigen för svaren i denna tråd. Det gick ganska enkelt att demontera min uppsamlare för duschvattned och sen var det som TB skrev d.v.s. det gick enkelt att lossa muttrarna när man stack in armen under toamodulen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser