Gå till innehåll
onsdag 23 april 2025
Tarazer

Tankgivare trasig, eller?

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Bayliner och bytte ut mätaren då den dels var nästan oläslig p g a glaset (plasten) var matt. Tog även och monterade ur tankgivaren och kollade denna och mätte. Med Ohm mätaren så får jag följande värden: vid full tank 30 ohm och tom tank 122 ohm ( kan vara tom tank 30 Ohm men skrev inte upp i vilket läge flottören var i).

Eftersom det är en amerikansk båt så ska väl värdet vara 30-240 ohm?

Är det fel på givaren då jag även mätt på olika ställen ifall någon kontakt eller lödning är dålig. Samma sak med jorden.

Annars verkar givaren fungera då den har 30ohm och sedan ett annat tal vid halvtank och ändrar sig vartefter jag flyttar flottören. Det som då inte fungerar ihop med givaren är min nya tankmätare som hela tiden visar full tank. Jag har kollat kopplingarna flera gånger men hittar inget fel. Även testat att byta plats på kontakterna ifall jag skulle ändå ha kopplat fel.

När jag kopplar ihop jorden och mättråden på givaren så går tankmätaren till noll men inget mer händer även om jag flyttar flottören.

Är en tankmätare från Biltema så den är ju EU och med annat Ohm vilket kanske ställer till det eller?

Om det är givaren kan denna passa: http://www.marinshopen.se/Alla-produkter/txtSearch/tankgivare/ProductID/6401

Har mätt tanken och den är ca 16 cm djup, vilket borde göra att jag har någon liter tillgodo när mätaren visar tom tank?

Vad ska jag göra nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar inte med en givare från USA och ett instrument från Biltema!

Kolla Biltemas givare av samma modell som du länkar till.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Kalle. Då vet jag att de inte funerar ihop. Frågan nu är bara om den kommer passa att sätta fast i tanken eller om man får göra om hål och annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2015-06-03 vid 18:34 skrev Tarazer:

Tack Kalle. Då vet jag att de inte funerar ihop. Frågan nu är bara om den kommer passa att sätta fast i tanken eller om man får göra om hål och annat.

Det kan jag tyvärr inte svara på, men det är inte så svårt att borra och gänga några nya hål.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej, trassligt värre detta med tankars nivågivare.
Finns som sagt dels olika ohm-standarder som usa:s o europas, men också avseende håltagning i tank?

Eftersom din tankmätare från Biltema har europeisk standard elektriskt sett (ohm-värden enligt min bilds nedre del) så passar rimligen också nån av deras givare.)

Hålbilden vid montage i tanken säger de ingenting om, har försökt att via foto-mässig överensstämmelse googla fram deras leverantör och har hittat en taiwanesisk leverantör därvidlag. Om du scrollar ner i den sajten så ser du åtminstone några uppgifter om håltagning, gängor.

I min länk för bilden nedan är håltagningen gjord för 5 st fästskruvar, i Biltemas&Alibabas version tycks det även finnas förberett för ytterligare en hålbild, även den med 5 st hål men längre avstånd från håltagningens centrum? (Eftersom hela tio stycken skruvar knappast är nödvändigt för tätning så är detta bara ett sätt att möta två standarder?)

Börjar helt sakta närma mig min poäng, detta med tankgivare är standarddelar om än litet komplicerat hopfogat pga marknader etc.
Varför nöja dig med Biltemas uselt specade variant, som framgår i bilden nedan är flottören en magnet som drar pyttesmå "reedreläer" längs sin väg längs stången. (Varje seriemotstånd som i skissen därmed innesluts i kretsen ökar totalmotståndet kompatibelt med USA-standarden, men det motsatta med minskande motstånd enligt EU-standard är också lätt att åstadkomma för givartillverkare.)       

Hmm... varför inte låta något av raden med motstånd/reed-reläer i nederkant på stången aktivera en särskild tåt som kopplas till ett larm enligt bildens "option". (Forntidens moppetankar hade ingen bränslemätare utan bara en kran med reservläge vid soppatorsk så man hankade sig fram till tappen, men även med mätare kan väl larm inte skada. Bara en fundering. :-)
post-86835-0-43262500-1433430916_thumb.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2015-06-04 vid 15:22 skrev Thomas-1:

Hej, trassligt värre detta med tankars nivågivare.

Finns som sagt dels olika ohm-standarder som usa:s o europas, men också avseende håltagning i tank?

Eftersom din tankmätare från Biltema har europeisk standard elektriskt sett (ohm-värden enligt min bilds nedre del) så passar rimligen också nån av deras givare.)

Hålbilden vid montage i tanken säger de ingenting om, har försökt att via foto-mässig överensstämmelse googla fram deras leverantör och har hittat en taiwanesisk leverantör därvidlag. Om du scrollar ner i den sajten så ser du åtminstone några uppgifter om håltagning, gängor.

I min länk för bilden nedan är håltagningen gjord för 5 st fästskruvar, i Biltemas&Alibabas version tycks det även finnas förberett för ytterligare en hålbild, även den med 5 st hål men längre avstånd från håltagningens centrum? (Eftersom hela tio stycken skruvar knappast är nödvändigt för tätning så är detta bara ett sätt att möta två standarder?)

Börjar helt sakta närma mig min poäng, detta med tankgivare är standarddelar om än litet komplicerat hopfogat pga marknader etc.

Varför nöja dig med Biltemas uselt specade variant, som framgår i bilden nedan är flottören en magnet som drar pyttesmå "reedreläer" längs sin väg längs stången. (Varje seriemotstånd som i skissen därmed innesluts i kretsen ökar totalmotståndet kompatibelt med USA-standarden, men det motsatta med minskande motstånd enligt EU-standard är också lätt att åstadkomma för givartillverkare.)       

Hmm... varför inte låta något av raden med motstånd/reed-reläer i nederkant på stången aktivera en särskild tåt som kopplas till ett larm enligt bildens "option". (Forntidens moppetankar hade ingen bränslemätare utan bara en kran med reservläge vid soppatorsk så man hankade sig fram till tappen, men även med mätare kan väl larm inte skada. Bara en fundering. :-)

attachicon.giftankgivare.standarder.jpg

Tack för all info. Var till Biltema och köpte en givare men tyvärr så trodde jag att jag tog rätt vilket var en 200mm lång. (tanken är 150mm djup). Fick för mig att länken jag länkade till i min första post var en från biltema och 150mm. Verkar som biltema inte har 150mm så det blir till att leta efter en för ett bra pris men pålitlig.

Jag tror dock att det kan ordna sig med hålen. Sitter nu endast 5 skruvar som håller givaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...