Ljusdans 13 Postad 13 Augusti , 2015 Såg väldigt trevlig ut. Och kan man leva med köket i ruffen finns en uppsjö nästan identiska konstruktioner att välja på (Marex 290, Joda 290, Polar 820, Nor Star 290, Nimbus 28 DC mfl mfl). Men vill man prompt inte ha köket i ruffen blir det tunnare (Aq 26 HT, Nimbus 29 DC). Därav vårt återkommande sneglande på Nimbus 26 DC... den är ju trots allt ett rejält nummer upp från vår nuvarande 21-fotare. Med coupétak och värmare bör den ju vara fullt bobar för fyra... tills trefotssjukan slår till igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljusdans 13 Postad 14 Augusti , 2015 Hade vägarna förbi Eriksson Marine idag och passade på att kika på den Epoca Targa som låg där. Tyvärr väldigt tydligt att den är byggd som "vuxenbåt". Den bakåtsvepta targabågen tvingar ju i princip den som ska upp på fördäck ut på badplattformen och sedan vinglig klättring utan grabbräcke. Därmed utesluten som familjebåt för min del. Ser bättre ut på Coupé-varianten, med lätt framåtsvept targabåge istället och rejäla grabbräcken. Går det att kliva på de designade armstöden i soffan bak eller är de enbart ögongodis? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiratEH 11 Postad 14 Augusti , 2015 Armstöden är inte designade armstöd det är designade fotsteg;) inga problem att ställa sig där. Att gå från badbryggan och framåt däremot, det är inte lika enkelt. Hade med en 4 åring och en 6 åring igår(inte mina) och dom skuttade obehindrat fram och tillbaka. Funkar rätt bra att ta ett steg på skärbrädan på diskhon med, den använder jag aldrig ändå. Dom åkte nöjt i 35 knop, dom ville åka fortare men jag sa att man varvar inte diesel.... Sen är barn barn, alla trillar väl i någon gång på något sett oavsett båt ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljusdans 13 Postad 15 Augusti , 2015 Sant, sant... Väntar fortfarande på att mina (i sagda ålder) ska drulla i, då det går undan för det mesta. Facit hittills är bara något enstaka förlorat klädesplagg. Hade hur som helst inte känt mig riktigt trygg med att göra klättringen runt targabågen med ett skrubbsårigt och plötsligt väldigt ynkligt barn på armen. Men som sagt. Coupéversionen verkar enklare, med ursteg i höjd med skarndäckets slut och rejäla grabbräcken. Hur gör ni som har bensinaren för att kolla stiften? Verkade inte vara någon självklar övning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljusdans 13 Postad 17 Augusti , 2015 Svarar mig själv :-) Har kikat på en Coupé. Väldigt trevlig på alla sätt - och väsentligt mycket enklare transport från sittbrunnen till fördäck med de rejäla grabbräckena. Tyvärr ytterst tveksamt om jag kan sova i sittbrunnen med mina 190 cm. Och jag tror inte vi vill låta barnen sova där själva. Sökandet går vidare med andra båtar :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiratEH 11 Postad 18 Augusti , 2015 (redigerade) Man klättrar förvisso framför targabågen så problemet med att det är kass att gå runt den uppkommer endast då man ska från badbrygga till fören med kapellet uppe. Men du gör nog rätt i att kika vidare på nåt större, lite trångt för 4 pers kanske. Lycka till! Redigerad 18 Augusti , 2015 av PiratEH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljusdans 13 Postad 19 Augusti , 2015 Ah, såklart. Missade det då båtarna jag kikat på legat akterförtöjda med kapell uppe. Skulle ändå hellre satsa på coupe-varianten framför targa-varianten för familjeliv - om jag var sisådär 1,75 istället för 1,90... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser