Fredde73 1 Postad 3 Juni , 2015 Hej står inför köp av nimbus 3003 med tamd41b från 90, motorn har 1500 tim, för ca 1,5 år sedan renoverades motorn för ca 80000: topplock, spridare, värmeväxlare, turbo mm. Har själv ingen erfarenhet av dessa motorer, är det pålitliga motorer, kan jag räkna med många timmar till om den tas väl omhand, finns delar lätt att få tag på osv, erfarenheter från dessa motorer tas tacksamt emot. Mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 4 Juni , 2015 Hej står inför köp av nimbus 3003 med tamd41b från 90, motorn har 1500 tim, för ca 1,5 år sedan renoverades motorn för ca 80000: topplock, spridare, värmeväxlare, turbo mm. Har själv ingen erfarenhet av dessa motorer, är det pålitliga motorer, kan jag räkna med många timmar till om den tas väl omhand, finns delar lätt att få tag på osv, erfarenheter från dessa motorer tas tacksamt emot. Mvh Fredrik Har själv en sådan motor fast med drev i st.f. rak axel: Den har, med god egenhändig service (Årligt oljebyte, vinterkonservering, regelbundet byte av luft och oljefilter, samt kontroll och eventuellt byte av olika anoder) gått klanderfritt under 991 timmar. Förra ägarna (ca 450 timmar) har enligt bifogade fakturor låtit göra varvsservice.Jag har bytt turbo på motorn, inte för att den gamla var trasig utan för att få lite mer "kräm". Spridarna har provtryckts ua. Vad beträffar reservdelar är de lått tillgängliga,men tyvärr ganska dyra. Enligt uppgift (hur säker vet jag inte) renoveras dessa motorer när de går i kommersiell drift normalt efter 2500 timmar. En förklaring till till den genomförda, tidiga renoveringen skulle ju kunna vara bristande service och underhåll och här finns ett möjligt frågetecken, men konsekvenserna av dessa eventuella brister har ju i så fall åtgärdats. Enligt mina erfarenhet skulle jag känna mig trygg med att köpa båten, men någon garanti kan jag naturligtvis inte ge. Mvh/Sea Manaic Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredde73 1 Postad 4 Juni , 2015 Ok, tack för ditt svar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 4 Juni , 2015 Som sagt man blir alltid fundersamma på när folk har gjort stora renoveringar på en motor som gått mindre än 1000 timmar och kanske är 10-15 år gammal. För mig låter det enbart som en enda sak, dåligt underhåll och/eller vårdslöst kört. Men mest dåligt underhåll. Byta olja och filter är A och O för att en motor ska hålla bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser