Caribic410 757 Postad 2 Juni , 2015 Nybörjar jag, en riktigt rutinerad "gammal sjöbuse och en småtrött men skärpt kollega, ska åka/segla 24-timmars på fredag. Finns det nån annan här som ska göra det? Jag har aldrig tävlat i segling, mer än alltid när vi seglar jämntjämnt med nån under semestern. 24-h är väl ingen "riktig" tävling heller men hoppas det blir trevligt. Nån annan här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 496 Postad 2 Juni , 2015 Jag seglade ett antal 24-timmars för många år sedan. Det är häftigt! Vad man oftast inte gör är att segla i mörker vilket du nu får tillfällighet att testa. På den tiden när jag seglade så fanns inga GPSer och man fick förlita sig på fyrar och kompassen kombinerat med hur man tolkar landkonturer. På den tiden inte så lätt men betydligt enklare om man kan använda GPSen också. Att tänka på är att det är bra att ha lite energi tillgängligt när man sitter och styr på natten. Vi hade varm nyponsoppa i termosar och det var faktiskt gott. Väderprognosen för helgen ser ut att bjuda en del blåst och kyla. Klä er varmt! Förmodligen självklart men det blir kallare än man tror att sitta still längre tider även om man kör "åkarbrasor" då och då. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 2 Juni , 2015 Tack tack. A.. både tröjor å dunjacka följer nog med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Juni , 2015 Det är ett trevligt sätt att få prova på dygnetruntsegling. Tänder man på det kan det bli flera överseglingar till nya spännande hamnar. Många har fått blodad tand efter några 24 eller48-timmars, där finns även jag. Det är lätt att det blir nåt ben över till Gotska Sandön om man är i stockholmstrakten. Där kommer sjösjukepillret in. Ta det i förebyggande syfte kan diskuteras. Vet man att man löper risken så är det bäst att peta i sig ett sånt. Plåster har vi dålig erfarenhet av då vår syn har påverkats. Är det tillräckligt med sjöben ombord tycker jag du ska prova ändå utan medel. Bra att veta hur känslig man är. Vårseglingen är kall och värmare som funkar vid segling är väldigt trevligt. Vi hade aldrig nån sån och det blir kallt. Kläder hjälper dåligt då fukten är hundra procent. Värmare avfuktar kläderna på frivakten bra när det är kallt ute. Hade tagit med mig en påse bröstkarameller på en segling på 70-talet. Det var knallhårda karameller i en plastförpackning. Jag hade bjudit runt på en karamellkaramell och sen glömt bort den i handskfacket i sittbrunnen. Efter en natt var alla karameller ihopsmälta till en stor homogen karamell. Alltså. För bekväm segling, massor med kläder och piller mot sjösjuka är mitt tips. Klädombyte i tät plastpåse kanske. Om du blir sjösjuk, ge inte upp seglingskarriären, det blir bättre med åren. Min erfarenhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 2 Juni , 2015 JAg har alltid blivit åksjuk mm. mm. t.o.m. sjösjuk på alla finlandsbåtöverseglingar som barn. Jobbade i 5-6 år massor extra på finlandsbåtarna på 80-till 90 talet. DOm båtarna gungar ju bara långsledes. FÖrsta sommaren jag hade den här båten, tredje sommaren jag seglade alls, seglade vi till gotska... jättevågor, det gick inte att vara inne i båten så vi, två, turades om att ratta i entimmespass. Helt slut i vaderna när vi kom fram vid halv tre. HAr egentligen inte fattat varför det alltid "ska" seglas på natten även om det är lite skönt med stjärnor, om det inte är storm och mulet som den gången. Pratade med en snubbe ett par veckor sedan, han hade för många år sedan haft tradition att segla till gotland varje sommar från västervik. Dom seglade när det var mökt för att hålla koll på radio/tv eller kanske det var flygfyr... a nån mast i alla fall, som blinkade.. å då slog det mej! för inte så länge sedan fanns ju inte plotters, gps mm. då var det ju perfekt att kunna se fyrar mm. på långa distans. SKa bli kul och... jag kommer inte avskräckas även om jag skulle mata fiskarna vid några tillfällen, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 2 Juni , 2015 (redigerade) Har seglat ett antal "24-timmars" genom åren. med egna båtar och andras. man tävlar ju inte mot varandra utan mest mot sig själv. Själv har jag ingen som helst tävlingsinstinkt, men det är ju ett bra sätt att komma ut och segla. Tyvärr har vi inte seglat på ett par år pga att en av mina seglarkompisar fick hjärtproblem och min planering eller kanske rättare sagt brist på planering inte prioriterat de helgerna. Här på Västkusten går det ju ett 12-timmars ena helgen och sen 24, 48, 96 eller 120-timmars kommande vecka på våren och alla 5 distanserna samma vecka på hösten. Det arrangeras också en vinter 12-timmars i nov/dec. Var på gång att prova ett år, men det var så fruktansvärt kallt den dagen att vi avstod. Det fanns en gammal skeppare i Gravarne (Kungshamn) som alltid brukade säga; "Hade det inte varit för den goda maten, så hade jag aldrig börjat segla." Vi har antagit den devisen. Fast vi har ju alltid kalasmat i rikt mått ombord. Det hade man knappast på en skuta i början av 1900-talet. Frivakten fikar Forgus 31 - sjösjuka - vad är det!? Redigerad 2 Juni , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Juni , 2015 Det kan vara lättare att ligga ner när man går av vakten. Snabbt ned i horisontalläge utan rotande framstupa letande grejor. Ha allt klart för sovning. Man ska som skeppare se till att vårda manskapet och några kvällsttötta är guld värda. När alla andra "pigga" vill sova vid tvåtiden har förhoppningsvis den kvällsttrötte sovit 60 % av dygnsbehovet och kan ta en hundvakt alert och fin. Utan erfarenhet och planering blir det sängdags vid tvåtiden för samtliga vilket funkar dåligt. En nattsegling ensam i sittbrunnen på öppet hav är en upplevelse med universum som färdkompis. Magiskt och nåt man inte upplever så lätt på landbacken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Juni , 2015 Jo du Thalatta, det är när man tar den yttre vägen för att slippa fin-navigera och ha tid för en bok eller lösa ett korsord. Då straffas man av misströstan, tystlåtenhet och en liten förändring av hudfärgen mer till blåvitagröna hållet. Personen hamnar ofta på läbänkens främre ände och lutar sig mot skottet. Kan se bekvämt ut men är mindre komfortabelt. Tillståndet finns i flera grader ungefär som i helvetet. En del avgör tyst för sig själv att seglingskarriären slutar här. I vissa fall blir livet inte längre värt ett ruttet lingon och personens livväst ska knytas fast i sittbrunnen i förebyggande syfte. Det roliga med sjösjuka är att det ganska snart blir omsvängning i humöret när båten går in i skärgården igen. Dock finns det fall då sjösjukan hållit i sig ett dygn på landbacken. Erfarenhet från en segling till Läsö i lite guppigt hav. Jo så kan det vara för stora och små. Även Lord Nelson hade fallenhet för eländet enl. hörsägen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Juni , 2015 Alla blir sjösjuka på något sätt, men symtomen är olika. Själv blir jag bara trött. Så där riktigt sjuk är man bara i tre dygn, om det är någon tröst. På tiden innan GPS seglade jag några 24 timmars som navigatör. Vi seglade på Vänern där det ofta fanns möjlighet till inte helt ofarliga genvägar. Det var jättekul, spännande vägar med en båt som inte är ens egen, kan det bli bättre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 3 Juni , 2015 (redigerade) Jo du Thalatta, det är när man tar den yttre vägen för att slippa fin-navigera och ha tid för en bok eller lösa ett korsord. Då straffas man av misströstan, tystlåtenhet och en liten förändring av hudfärgen mer till blåvitagröna hållet. Personen hamnar ofta på läbänkens främre ände och lutar sig mot skottet. Kan se bekvämt ut men är mindre komfortabelt. Tillståndet finns i flera grader ungefär som i helvetet. En del avgör tyst för sig själv att seglingskarriären slutar här. I vissa fall blir livet inte längre värt ett ruttet lingon och personens livväst ska knytas fast i sittbrunnen i förebyggande syfte. Det roliga med sjösjuka är att det ganska snart blir omsvängning i humöret när båten går in i skärgården igen. Dock finns det fall då sjösjukan hållit i sig ett dygn på landbacken. Erfarenhet från en segling till Läsö i lite guppigt hav. Jo så kan det vara för stora och små. Även Lord Nelson hade fallenhet för eländet enl. hörsägen. Vissa har det bra. Har aldrig haft ont av sjösjuka under normala förhållande och det har ingen av min 24-timmarsbesättning heller. I min ungdom gjorde jag lite eljobb under färd på Elida II. Stod inne i ett trångt utrymme och spikade kabel i en relativt saftig sjögång. Då fick jag faktiskt avbryta och gå ut för att inte spy. Ett antal år senare satt jag nere i lastrummet till en gammal fiskebåt, som en kompis köpt för att ha som "nöjesbåt" och splitsade i ändar i nya fendrar. Hade en fender kvar, när en koppling - en järnklump på nåt hundra kilo - lossnade uppe på däck i den rådande sjögången. Kände mig manad att rusa upp på däck för att kolla vad det var för oväsen som hade börjat. Vi lyckades stämpa fast kopplingen, så att den inte skulle slå sönder det den råkade på under sin färd över däcket. Hade nog inte klarat att splitsa färdigt den sista fendern. Däremot har jag en viss erfarenhet av att det är svårt att få seglingskompisarna att utnyttja sina frivakter i början av en 24-timmars segling till vila. Alla vill jag va med på en av sommarens första seglatser och fram på småtimmarna börjar de bli väldigt trötta. Själv brukar jag alltid ta frivakt så snart jag kan efter starten. Det är en av mina starkaste sidor - att vila när, var och hur som helst. Det har hänt att jag blivit sittandes vid rodret själv mitt i natten, när de andra stupat i kojen av trötthet. Men vankas det nåt ätbart - då infinner de sig mangrant. Men det är väl så - att "hade det inte varit för den goda mate så hade vi aldrig seglat" Åtminstone inte lastbilschauffören i den svarta kepsen. Redigerad 3 Juni , 2015 av Thallatha 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 8 Juni , 2015 Tack för alla svar. Vi seglade från en punkt utanför nyköping via gustav dalen till en punkt norr om Gotland och tillbaka. Vi la om planen lite för vi trodde det skulle mojna, så vi kom 2h för tidigt i mål så vi missade lite distans. Det tråkiga var att vi inte såg en enda båt till som seglade. En i besättningen som seglat massor, seglade 24-timmars senast 1990 sa att på den tiden vimlade det av segelbåtar med orange vimpel. Så "tävlingsmomentet" eller känsla av att det skulle vara tävling... försvann ju lite men en fantastisk segling och extremt lyckad grillning i lördags kväll. Seglingen hem igår gick med små segelflikar i pinkryss eftersom det blåste mellan 13-21 västligt hela tiden.. fast det var en riktigt god tur åxå eftersom vindarna var varma.... riktigt trevlig, varierande och lyckad seglingshelg helt enkelt. Nästa gång jag seglar till Gotland stannar jag några dagar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 8 Juni , 2015 (redigerade) Tack för alla svar. Vi seglade från en punkt utanför nyköping via gustav dalen till en punkt norr om Gotland och tillbaka. Vi la o m planen lite för vi trodde det skulle mojna, så vi kom 2h för tidigt i mål så vi missade lite distans. Det tråkiga var att vi inte såg en enda båt till som seglade. En i besättningen som seglat massor, seglade 24-timmars senast 1990 sa att på den tiden vimlade det av segelbåtar med orange vimpel. Så "tävlingsmomentet" eller känsla av att det skulle vara tävling... försvann ju lite men en fantastisk segling och extremt lyckad grillning i lördags kväll. Seglingen hem igår gick med små segelflikar i pinkryss eftersom det blåste mellan 13-21 västligt hela tiden.. fast det var en riktigt god tur åxå eftersom vindarna var varma.... riktigt trevlig, varierande och lyckad seglingshelg helt enkelt. Nästa gång jag seglar till Gotland stannar jag några dagar. Jag/vi har det så bra att vi har en ganska ny starplats inom synhåll från min båtplats. Bilden tagen från min båt. Tack Smoegen för att du fixade det - även om det nu var av egoistiska skäl. Sen har vi en rundningspunkt 1,8 distansminuter från startplatsen. Punkt 49 Bredungen. Ett par ytterligare på lite längre avstånd. När vi förut startade från Lysekil, 10 distansminuter från min hemmahamn - fanns det rundningspunkter på ungefär samma avstånd. Vi har även starta från Hunnebostrand, ungefär lika långt från hemmahamnen som Lysekil, men där finns inga rundningspunkter på rimliga avstånd. Man får lägga upp seglingen så att man sparar sådana rundningspunkter och distanser. Man kan ju tjangsa på att segla dessa och sen se vilket resultat som blir bäst. Ta ett distansavdrag om den extra svängen tar för lång tid - eller inte räkna med den alls. Man får ju runda en punkt två gånger och segla varje sträcka två gånger, (start och målgång räknas inte som rundning av punkt) http://24-timmars.nu/uploads/InforSeglingen/Riksreglerna.pdf Hela seglingen går ju ut på att va lite lurig och utnyttja de möjligheter som finns. För en annan som inte är rädd för att segla väldigt nära grund, är det ju lite av en sport att segla kortaste vägen. Det är faktiskt den absolut kortaste vägen distanserna i punkttabellen är beräknade efter. Är ingen tävlingsmänniska men gillar "24-timmars seglingar". Fast hade det inte varit för den goda maten, så hade vi aldrig seglat. Redigerad 8 Juni , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser