Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Azguz

Storskot - förflyttning

Rekommendera Poster

Hej

 

Något jag grubblat på är storskotet. Jag skulle gärna, kanske, få bort det från sittbrunnen om det är möjligt. Har sett några lösningar på där det sitter innan sittbrunnen. Se här:

post-104460-0-69225300-1433255327_thumb.jpg

Referensbild

 

Ett problem för mig är ju att jag har en fast styrhytt:

post-104460-0-70250000-1433255414_thumb.jpg 

Jag kan ju inte direkt sätta storskotets infästning i masten föröver styrhytten för det blir ju långt föröver. Blir ju nästan vid kicktaljan... Tänkt på att boomen hänger högre på bilden än i verkligheten med seglet uppe.

 

En tanke har varit att fästa skotet på boomen över hytten, sen fästa skotet i skrovet på taket på hytten. Sen dra linan upp till masten igen lite längre föröver och sen ner till däck och så runt till sittbrunnen.

 

Vad är det man måste tänkta på om man gör detta? Vad är nackdelarna? Finns det allmänna rekommendationer på hur långt akterut på boomen skotet ska sitta? Hur stort avstånd det måste vara mellan infästningar i boom och skriv vid centrerat? Etc..

 

Hur "vinklad" kan skotet egentligen vara? Skulle ju kunna låta det sitta kvar i boomen där det är nu, men fästa det på taket på hytten, men då blir det en väldans vinkel bak.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör en sökning på "tysk skotning" så finner du lite olika varianter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har skotet något akter om mitten på bommen, ner till en balk över luckgaraget (motsv styrhyttstaket), fram till mastfoten och tillbaka till winsch på rufftaket. På bommen är det fäst i en liten hanfot för att fördela belastningen på två punkter. Nöjd med arrangemanget, har även kvar den ursprungliga skotskenan i sittbrunnen, men använder den aldrig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några saker att tänka på är att bommen kanske inte är dimensionerad för att punktbelastas på mitten, och att utväxlingen på skotet behöver ökas för att det inte ska bli för tungt att skota.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är absolut att föredra att lägga skotet på en winsch och bara liten utväxling. Fullt hemskotat har jag tre meter skot i sittbrunnen. Fast skotpunkt mitt på balken, men med det korta avståndet till bommen finns inget större behov av att kunna flytta upp skotpunkten i lovart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast skotpunkt mitt på balken, men med det korta avståndet till bommen finns inget större behov av att kunna flytta upp skotpunkten i lovart.

Men det behövs ju att kunna vagna ned?

Det är inte gynnsamt att överlåta all kraft till kicktaljan.

 

Skotskena i akterkant doghouse är en god lösning, men möjligheten att "vagna" från sittbrunnen måsste lösas.

 

Kolla hur t.ex. Malö gör på sina båtar med Targabåge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vagnen kan ersättas med ett par "sidodragare" som håller ut bommen åt önskat håll. Mycke linor blir det.

 

Lösfotat segel kanske frestar på bommen mer om skotets infästning blir fördelat på bommens längd. Kan vara bra att kolla med tillverkare om bommen tål det.

 

Vet inte om ett storsegel fäst vid bommen gör nån skillnad i det avseendet. Kraften kommer nog mest vid bommens akterände.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fast skotpunkt mitt på balken, men med det korta avståndet till bommen finns inget större behov av att kunna flytta upp skotpunkten i lovart.

Men det behövs ju att kunna vagna ned?

Det är inte gynnsamt att överlåta all kraft till kicktaljan.

 

Skotskena i akterkant doghouse är en god lösning, men möjligheten att "vagna" från sittbrunnen måsste lösas.

 

Kolla hur t.ex. Malö gör på sina båtar med Targabåge.

Jag var lite tveksam i början och kollade att bommen inte hade tendenser att böjas. Lösfotat, men tror inte det gör någon skillnad. Gjorde en hanfot för säkerhets skull. Kicken verkar mest belastad i hård vind nära plattläns, och så långt kan man ändå inte vagna ut. Nå, det har funkat i 20 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör en sökning på "tysk skotning" så finner du lite olika varianter.

 

Tack! Bra att veta vad det heter :)

 

Några saker att tänka på är att bommen kanske inte är dimensionerad för att punktbelastas på mitten, och att utväxlingen på skotet behöver ökas för att det inte ska bli för tungt att skota.

 

Det här var precis vad jag leta efter! Blir ju lätt hänt att man imiterar något man ser men så här man helt ovetandes om något sådant här!

 

 

Fast skotpunkt mitt på balken, men med det korta avståndet till bommen finns inget större behov av att kunna flytta upp skotpunkten i lovart.

Men det behövs ju att kunna vagna ned?

Det är inte gynnsamt att överlåta all kraft till kicktaljan.

 

Skotskena i akterkant doghouse är en god lösning, men möjligheten att "vagna" från sittbrunnen måsste lösas.

 

Kolla hur t.ex. Malö gör på sina båtar med Targabåge.

 

 

Vad menar ni med att vagna? Läste granbokens, man tappar alltså möjlighet att öka/minska Twisten om man inte kan förflytta nedre infästningen av skotet. Hur viktigt är detta för en som seglar långt/bekvämt och inte kappseglar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vagna ned = låta skotpunkten flyttas ner i lä. Kunde lösas med en lina från ett block vid mitten av skotbalken till skotpunkten. Men hur mycket skillnad i belastning på kicken gör det om man kan släppa ner skotpunkten en halvmeter i lä?

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Fast skotpunkt mitt på balken, men med det korta avståndet till bommen finns inget större behov av att kunna flytta upp skotpunkten i lovart.

Men det behövs ju att kunna vagna ned?

Det är inte gynnsamt att överlåta all kraft till kicktaljan.

 

Skotskena i akterkant doghouse är en god lösning, men möjligheten att "vagna" från sittbrunnen måsste lösas.

 

Kolla hur t.ex. Malö gör på sina båtar med Targabåge.

 

 

Vad menar ni med att vagna? Läste granbokens, man tappar alltså möjlighet att öka/minska Twisten om man inte kan förflytta nedre infästningen av skotet. Hur viktigt är detta för en som seglar långt/bekvämt och inte kappseglar?

Om du har en lösning med storskotet infäst på rufftaket kan du som sagt inte trimma seglets tvist lika bra. Vid ex.vis halvvind och när vind och båtfart är någorlunda lika är rätt tvist ganska viktigt för att få maximal kraft ur hela seglet och samtidigt lutar båten mindre när du får mera framåtriktad kraft än sidriktad.

 
Tvisten kan du lösa genom att ha ett extra skot som du kan fästa i relingslisten eller på annan lämplig plats. Samma skot kan användas som preventergaj när du seglar läns/plattläns för att undvika ofrivilliga gippar med risk att segel och/eller annat slits sönder.
 

Vid långsegling är det lätt att bli lat, men det är kanske då det egentligen spelar störst roll hur man trimmar seglen. Om du seglar 10 % fortare sparar du ca. tre timmars segling varje dygn och seglar du 10 % saktare förlorar du lika mycket. Mellan Galapagosöarna och Franska Polynesien är det ca. 23 dygns segling så om du trimmar bra kommer du fram på 20 dygn och slarvar du mycket tar det 26 dygn.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

 

Fast skotpunkt mitt på balken, men med det korta avståndet till bommen finns inget större behov av att kunna flytta upp skotpunkten i lovart.

Men det behövs ju att kunna vagna ned?

Det är inte gynnsamt att överlåta all kraft till kicktaljan.

 

Skotskena i akterkant doghouse är en god lösning, men möjligheten att "vagna" från sittbrunnen måsste lösas.

 

Kolla hur t.ex. Malö gör på sina båtar med Targabåge.

 

 

Vad menar ni med att vagna? Läste granbokens, man tappar alltså möjlighet att öka/minska Twisten om man inte kan förflytta nedre infästningen av skotet. Hur viktigt är detta för en som seglar långt/bekvämt och inte kappseglar?

Om du har en lösning med storskotet infäst på rufftaket kan du som sagt inte trimma seglets tvist lika bra. Vid ex.vis halvvind och när vind och båtfart är någorlunda lika är rätt tvist ganska viktigt för att få maximal kraft ur hela seglet och samtidigt lutar båten mindre när du får mera framåtriktad kraft än sidriktad.

 
Tvisten kan du lösa genom att ha ett extra skot som du kan fästa i relingslisten eller på annan lämplig plats. Samma skot kan användas som preventergaj när du seglar läns/plattläns för att undvika ofrivilliga gippar med risk att segel och/eller annat slits sönder.
 

Vid långsegling är det lätt att bli lat, men det är kanske då det egentligen spelar störst roll hur man trimmar seglen. Om du seglar 10 % fortare sparar du ca. tre timmars segling varje dygn och seglar du 10 % saktare förlorar du lika mycket. Mellan Galapagosöarna och Franska Polynesien är det ca. 20 dygns segling så du trimmar bra kommer du fram på 17 dygn och trimmar du dåligt tar det 23 dygn.

 

Mackey

 

 

Jättebra! Tror jag läste på om detta förra året men har glömt bort en del av fin- trimningen.

 

Trimningen av detta slag kan alltså ge den effekten! Det är ju väldigt viktigt att ta del av den informationen! 

 

I serien "untie the lines" såg jag en version där hon har två skot längst bak på boomen, som går till varsin sida i aktern. Vad kallas detta? Nu tror jag inte jag kan ha något sådant eftersom boomen inte sträcker sig så långt bak, men samtidigt lär det ju bli svårt att segla med storen på läns med sådan uppsättning!

 

Förviss kanske man skulle kunna ha dubbla skot på liknande sätt på varsin sida om på rufftaket men avståndet mellan dem ger ju ändock inte lika mycket utrymme som med en skotskena. Detta som immitation på vad jag såg i untie the lines. Typ såhär:

post-104460-0-82065000-1433329542_thumb.jpg

Gröna linjer är som hon har på den båten. Röda är en tanke från mig. Fast ja, kanske inte lika brant lutning på röda då utan flytta infästningen en aningen föröver?

 

Hmm, jag kanske har misstagit mig på Untie the lines. Travaren kanske var bakom. Tyckte jag mindes så klart att det var 2 skot.

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, som ni ser så sprudlar idéerna till och från... Men man sorterar ju bort den successivt tills det är kvar en bra, så jag tror det blir bra i slutändan :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tycker det borde gå att flytta fram skotpunkten på bommen till bakkanten på doghouset. (Doghouse kallas en "hård sprayhood" på en segelbåt.) Kolla med en riggverkstad.

 

Om det går att flytta fram skotpunkten på bommen så gå vidare med att kolla om doghouset kan ta upp de krafter du får. Dels ska ju inte dogghouset lyftas upp när du skotar hem och dels ska inte krafterna från seglet göra att infästningarna i däcket viker sig. Kanske måste du förstärka på något eller några ställen.

 

Du kan ha en skotskena i doghousets hela bakkant. Då kan du göra en förstärkning i bakkanten - om det behövs - och montera skotskenan ovanpå denna förstärkning. Troligen går det att lösa så att storskotet går ner bakom bakkanten på doghouset och hänger ner i sittbrunnen. Lite opraktiskt när skotvagnen är i mitten, men ett alternativ i alla fall.

 

Jag har aldrig seglat med tysk skotning så jag vet inte om jag tycker det är bättre.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om du har en lösning med storskotet infäst på rufftaket kan du som sagt inte trimma seglets tvist lika bra. Vid ex.vis halvvind och när vind och båtfart är någorlunda lika är rätt tvist ganska viktigt för att få maximal kraft ur hela seglet och samtidigt lutar båten mindre när du får mera framåtriktad kraft än sidriktad.

 

Jag skulle säga att på halvvind eller öppnare kan du reglera twisten med kicken, däremot när du seglar på bidevind och du vill kunna "vagna upp" på speciellt nu på våren (stora vindskiktningar pga kallt vatten och varm luft) för att twista även på kryss och därmed minska lutningen och behålla farten - då är vagnen viktig! Men det går att lösa på olika sätt som sagt.

 

Kappsegling och cruising är inte så stor skillnad i hur man trimmar seglen skulle jag säga. Ingen vill segla med feltrimmade segel och stor lutning.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mycket att fundera på! Betyder "vagna upp" flytta skotet i lovart och därmed öka twisten?

 

Här är några länkar till videosarna där jag menar "dubbla skot i bakkant".

https://youtu.be/oWc27P4Q0XE?t=1m16s

https://youtu.be/kOX-6xxAvUU?t=21s

https://youtu.be/STBOZTwsqdQ?t=1m17s

Känns som om det skot som inte är på läsidan krokas av eller något? Vid okontrollerad gipp flyger man ju med hur som haver när det är sådär :P

 

Mackey:
Styrhytten, eller dogghouse, är gjord i 3 mm stål på min båt. Med viss fördelning under borde det räcka till. Tyvärr är det ju så att jag har en liten lucka i början på nedgången på hytten, så kan inte sätta en skena längst ut i kanten på hytten. Ja, om jag inte bygger igen luckan då...

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte mest på halvvind eftersom jag seglat mycket halvvind i år på en långfärdsbåt utan kick.

 

Hur som helst går trimningen att lösa på olika sätt även om du flyttar skotpunkten till "taket".

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är jag igång igen med båten och då kommer alla tankar och alla projekt på en och samma gång tillbaka....
Nu har jag följande idé:
 

På bilden nedan ser ni hur det är idag när den är i sittbrunnen fäst föröver ratten:

post-104460-0-84796000-1455258365_thumb.jpg

På bilden nedan ser ni det från styrbord sida:

post-104460-0-04448100-1455258182_thumb.jpg

Häromdagen hittade jag en design jag kanske kan tillämpa för att flytta storskotet till rufftaket istället. Båten är av stål så det håller väldigt bra. 

På bild ovan gjorde jag en snabb illustration för förståelse. Då krävs en liten förflyttning av infästningen, men den hamnar ju ändock väldigt långt bak på boomen, så det kanske inte är någon hållfasthetsrisk? Vet att framför hytten kan jag nog inte ha eftersom boomen då måste vara av sådan typ att infästningen kan vara på mitten. Det går ju att flytta blocket nån dm till akterut också. Vad tror ni?

 

post-104460-0-11097700-1455258178_thumb.png
På lösningen jag hittat, se bild ovan, så löper skotet från sittbrunn till mastfot, från mastfot längs kickrodden upp till ett block på boomen, sen därifrån till ett lite block i aktern, sen till ett block på bågens babordsida, sen till det mest aktre blocket på boomen, sen ner till ett block på bågens styrbordsida, sen upp till en infästning på boomen bakom det aktre blocket. 

Det här skulle jag kunna imitera, se bild ovan med kludd på, som så att skotet löper till ett block(1) i mastfot akter om kicktaljan, sen till block(2) på boomen strax akter om kicktaljan, vidare till ett block(3) i akter på boomen, därifrån till ett block 4 på babord sida på styrhyttens tak, därifrån till ett block(5) längst akter på boomen, därifrån till ett block(6) på styrbord sida på styrhyttens tak, sen till infästning(7) på boomen. I teorin tror jag också att infästning(7) kan ersättas och dras till block(5) om det blocket har ett hundsvot. Vad tror ni?

Jag är medveten då om att jag tappar trimmöjligheten som jag har med skenen i sittbrunnen, men bekvämligheten av att inte ha ett skvot i sittbrunnen kan överväga det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en liten kludd sett akterifrån:

post-104460-0-71935100-1455266654_thumb.jpg

Den röda linjen är som i exemplet, men den gröna är om man drar den till ett hudsvot på blocket istället för till boomen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I närmare eftertanke kanske det är block(3) som ska ha ett hundavot som 7 går till men då hamnar mer last föröver på boomen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer rådfråga benns om följande lösning:

post-104460-0-14915800-1455362486_thumb.jpg

Skotet löper från sittbrunn till ett block på mastfoten, sen upp till ett singelblock(1) på boomen, sen till ett singelblock med hundsvot(2) på boomen, sen till ett dubbelblock(3) på babord sida styrhyttens tak, sen till trippeblock(4) på boomen, sen till ett dubbelblock(5) på styrbord sida styrhyttens tak, sen till trippelblock(4), sen till dubbelblock(3), sen till trippeblock(4), sen till dubbelblock(5) och sist till hudsvot på singelbock med hunsvot(2).

Tanken är att​ gå två gånger till varder block 3 och 5 är att få utväxling mellan blocken 3, 4 och 5 så att jag inte behöver vinsch för att skota. Nu har jag inte ritat fler var på bilden, men men..

Block 3 och 5 fäst på styrhyttens tag i genomgående röstjärnsbyglar i kanten där 90 graders plåtbalken är.​ Sån här:
B408518_4823.JPG

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kommit på någon alternativ dragning, men...

...blir det inte omöjligt att skota för bidevindsegleing med ditt system?

 

Du borde ju försöka få infästningen på styrbords sida att bli skotpunkt när du seglar för styrbords halsar och tvärt om. Kan det vara så enkelt som att ha ett storskot fäst på vardera sidan av doghouset. Inte så flashigt, men du har alltid tillgång till storskotet på rätt sida, dvs. i lovart.

 

Skaffa bara ett storskot till så har du allt du behöver. När du seglar som på bilden och vill byta till att ha skotpunkten på doghouset är det bara att fästa in det extra storskotet i lovart och skota hem och flytta det ordinarie storskot till läsidan för att hålla ner bommen.

 

Lite bökigt kan det bli vid skärgårdssegling när du ideligen ska slå, men då får du använda den ordinarie skotpunkten.

 

Tillägg: Nej, det blir det ju inte. Det är bara att skota bommen i mitten.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kommit på någon alternativ dragning, men...

...blir det inte omöjligt att skota för bidevindsegleing med ditt system?

 

Du borde ju försöka få infästningen på styrbords sida att bli skotpunkt när du seglar för styrbords halsar och tvärt om. Kan det vara så enkelt som att ha ett storskot fäst på vardera sidan av doghouset. Inte så flashigt, men du har alltid tillgång till storskotet på rätt sida, dvs. i lovart.

 

Skaffa bara ett storskot till så har du allt du behöver. När du seglar som på bilden och vill byta till att ha skotpunkten på doghouset är det bara att fästa in det extra storskotet i lovart och skota hem och flytta det ordinarie storskot till läsidan för att hålla ner bommen.

 

Lite bökigt kan det bli vid skärgårdssegling när du ideligen ska slå, men då får du använda den ordinarie skotpunkten.

 

Tillägg: Nej, det blir det ju inte. Det är bara att skota bommen i mitten.

 

Mackey

Nja, jag fundera på ett skot som flyttades från styrbord till babords infästning som drar trippeblocket(4) upp i lovart, men man kan väl likväl ha två skot på varsin sida och dra skoten längs boomen så man får ner det i sittbrunnen bak vid ratten så man slipper gå från den när man ska skota/trimma.

 

Stora frågan blir då fortfarande om det går att flytta boominfästningen för skotet en sådan bit.​ Det blir runt 1/4 av boomens längd.

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dra skoten längs bommen funkar ju inte så bra på läns!

Din ursprungliga lösning är kanske bäst ändå.

Du fick ju något att tänka på i alla fall.

 

Kanske kan du dra en skotlina på vardera sidan längs däcket bak till ratten.

 

Om jag skulle göra samma sak som du skulle jag inte oroa mig för att flytta fram skotpunkten så att du har 1/4 av bommen bakom skotpunkten, men skyll inte på mig. ;)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta lite på hur Rosättra arrangerat storskotlösningen på sina båtar.

http://www.linjettsegelbatar.se/

De har rätt många kvadratmeter i storen och verkar ha skotinfästningen avsevärt längre fram än vad du tänkt ha. Bommen måste bara ha en "tillräckligt hög profil", så att den blir tillräckligt styv. Det bör du kolla med den som tillverkat/levererat bommen.

I vissa fall så använder Rosättra även "Tysk skotning" d.v.s. de har en lång skotlina som löper från vinchen/skotlås på ena sidan av sittbrunnen - fram till masten - upp till bommen (dubbelblock för att kunna leda linan tillbaka) - ner till skotskenan (dubbelblock)  - upp till bommen och vänder - tillbaka till skotskenan - och fram till masten o ner till sittbrunnssargen på andra sidan.

Varför skruvar du inte fast en storskotskena över rufftaket framför nedgångsluckan? Då får du bättre trim-möjlighet för storen i varierande vindar och på olika bogar. Krökning av storskotskena fixar Benns om det behövs. En skena som skruvas fast i många punkter bidrar även till att sprida ut lasterna från storskotet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta lite på hur Rosättra arrangerat storskotlösningen på sina båtar.

http://www.linjettsegelbatar.se/

De har rätt många kvadratmeter i storen och verkar ha skotinfästningen avsevärt längre fram än vad du tänkt ha. Bommen måste bara ha en "tillräckligt hög profil", så att den blir tillräckligt styv. Det bör du kolla med den som tillverkat/levererat bommen.

I vissa fall så använder Rosättra även "Tysk skotning" d.v.s. de har en lång skotlina som löper från vinchen/skotlås på ena sidan av sittbrunnen - fram till masten - upp till bommen (dubbelblock för att kunna leda linan tillbaka) - ner till skotskenan (dubbelblock)  - upp till bommen och vänder - tillbaka till skotskenan - och fram till masten o ner till sittbrunnssargen på andra sidan.

Varför skruvar du inte fast en storskotskena över rufftaket framför nedgångsluckan? Då får du bättre trim-möjlighet för storen i varierande vindar och på olika bogar. Krökning av storskotskena fixar Benns om det behövs. En skena som skruvas fast i många punkter bidrar även till att sprida ut lasterna från storskotet.

Tack! Jag har varit lite orolig för att skotinföstningen hamnar för långt föröver om jag gör så. Det är inte heller, vad jag kan få fram, någon särskild tillverkare av masten utan gjordes custom av ett företag som inte finns längre så svårt att få ut det enkla svaret :S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag lägger mig i, kanske inte fattat det hela rätt.

Men kan man inte ha skotet i änden av bommen å skota sedan bakåt mot /på en skena efter sittbrunnens -sargens kant? Så har jag det på min båt, en Fingal. Å det går ju då att "vagna" som någon skrev. Sedan för att klara twisten så får man använda kicken för att hålla ner bommen. Men det finns väl en kick redan?

Det där med lösfotat, det har jag åsså å då blir belastningspunkterna från segel/bom helt överens med skotet i bomnocken.

Enda nackdelen är att somliga kanske inte gillar att ha skotet bakom sig, fast linan kommer ju ur vägen på det viset.

Redigerad av Ruskpricken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag lägger mig i, kanske inte fattat det hela rätt.

Men kan man inte ha skotet i änden av bommen å skota sedan bakåt mot /på en skena efter sittbrunnens -sargens kant? Så har jag det på min båt, en Fingal. Å det går ju då att "vagna" som någon skrev. Sedan för att klara twisten så får man använda kicken för att hålla ner bommen. Men det finns väl en kick redan?

Det där med lösfotat, det har jag åsså å då blir belastningspunkterna från segel/bom helt överens med skotet i bomnocken.

Enda nackdelen är att somliga kanske inte gillar att ha skotet bakom sig, fast linan kommer ju ur vägen på det viset.

Hej!

 

Det är just det att jag inte vill ha den bakom mig. Ur det perspektivet sitter den bra föröver ratten idag så föraren är "säker" från skotet. Men funderar på om jag inte kan bara flytta den lite framåt och få bort den säkert från alla som sitter i sittbrunnen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...