Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
wahlis

Bra snabbtorkande trälack

Rekommendera Poster

Hej,

Tänkte kolla med er vilken erfarenhet ni har av olika typer av trälack och gärna då snabbtorkande. Hur blir ytan när man använder ett sådant lack, blir det lätt randigt som med en del vattenburna färger när man målar på trä eller flyter även dessa ut bra? Torkar de så snabbt som anvisningarna säger eller behöver man vänta ytterligare innan man lackar nästa lager? Prio nummer 1 är att få ett hårt lager som håller. Tidigare har jag bara jobbat med bilteamas lack och tycker i och för sig att den fungerar mycket bra men torktiden är lite lång, tacksam för tips och erfarenheter.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polyuretanlacker är rätt snabba. Jag brukar lägga ett lager per dygn, det står oftast en "öppettid" på burken där det anges när färgen eller lacken är överstrykningsbar. Går man över den tiden behövs en slipning. Jag brukar köra tre lager - slipning - två lager - slipning - två lager för att få en OK yta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fin yta = lång torktid, lacka gärna på vintern vid minusgrader, lacken får lång tid på sig att flyta ut.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar använda hempels Classic Varnish till trä utomhus. Bästa fernissan och bra pris. Ska nu lacka det mesta av inredningen och tänkte köra med samma fernissa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har mycket goda erfarenheter av Uretanlack. Det lacket jag använt har betydligt längre öppen tid är normala alkydoljelacker, så det blir en väldigt fin yta. Trots det torkar den i alla fall snabbt, så ytan känns nästan som glas följande morgon. Mycket trevligare att använda än traditionella båtlacker. Uretanlack rekommenderas ochså varmt av en bekant båtbyggare.

Sedan betyder lång öppen tid att det hinner komma mer damm i ytan också...

Tyvärr är mitt billiga uretanlack ett lack som heter Super Båtlack-Super Parkettlack i Finland. Märket är National, så det finns kanske inte i Sverige.

387532.jpg

Redigerad av Kronvik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...