KillerBoo 58 Postad 1 Juni , 2015 Jag seglade sönder en söm i min genua2 i höstas och har tillbringat kvällen med att reparera (med riktigt bra resultat faktiskt. Åtminstone visuellt, om det håller återstår att se). När jag ändå hade seglet framme kom jag ihåg att ställa denna möjligen dumma fråga som jag funderat över av och till:: Förliket på seglet -som har pistolhakar-har en RF wire isydd i sig. Alltså utanför/framför öljetterna som hakarna sitter i. Vid både övre o nedre hornen avslutas wiren i ett kaus ca 5-6 cm över resp under de stora öljetterna man fäster fallet resp schacklar i fästet i däck. Kausarna är i sin tur straffade med tunn lina mot öljetterna som jag skulle vilja kalla (fall- och hals?)horn. De få gångerna jag haft användning för lillgenuan har jag alltid reagerat på att seglet inte gått att hissa lika högt som den stora genuan, seglet har liksom känts aningens för "långt". Arrangemanget ser proffessionellt ut, med läderskoning runt kausens vassa delar men... öljetterna i sig sitter med flera förstärkningar och min undran är helt enkelt om wiren är ditsydd i efterhand och isf av vilken anledning. Samt, kan jag ta bort wiren och sätta fallet direkt i öljetten? På det viset kortas ju seglet ung lika mkt som det idag känns för kort. Nu är inte detta segel direkt nytt men det fungerar och anv i princip bara när tanten vill med o segla. Hon gillar inte när jag har fullt ställ Små lakan känns säkrare tycker hon hehe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 1 Juni , 2015 Kanske är ditt segel avsett för annan båt med längre förstag? Om inte, så går det ju att förlänga förstaget mha toggles av lämplig dimension, lite mastlut akterut brukar de flesta riggar må bra av. Alternativt kan du ju dra ner förseglet mot däcket mha en cunningham som träs genom en av de nedre öljetterna. Känns fel att börja kapa i ett segel som verkar proffsigt sytt som du själv skriver, kanske bättre att fundera på alternativa lösningar enligt ovan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 Juni , 2015 (redigerade) Knepigt segel, för som jag begriper din beskrivning så ser seglet ut ungefär som i bilden nedan?Den bilden är snodd HÄR, tror inte den är tänkt att visa ett verkligt segel utan är bara segelmakarns sätt att visa två varianter i samma bild? Man har väl normalt inte två par alternativa horn för hissningen på det sättet?Gäller frågan en maxi77:a med standardrigg?I så fall är ju förstagslängden rejäl.Tänker nämligen på stormfockar när jag ser förlik med insydd stålvajer men sådana har ju relativt kort förlik och är dessutom högt skurna undertill med tanke på överspolande sjö. Och om ditt segel skulle vara en modifierad stormfock för nån större båt så borde väl också duk-tjockleken närma sig pansar-kvalitet med tanke på staglängden? Din benämning "genua2" låter dessutom inte alls särskilt storm-artat. Kul med litet hjärngymnastik, någon som har nån mer realistisk idé än denna angående seglets troliga ursprung? Redigerad 2 Juni , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 2 Juni , 2015 Ditt segel är nog tänkt att vara antingen ett inre försegel eller möjligtvis ett yttre friflygande med eget förstag, detta i åtanke med den isydda wiren. Man kan tänka sig en båt med ett långt peke där man kan fästa detta som en klyvare. Bara en tanke från min sida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 2 Juni , 2015 På dom båtar jag haft utan förstagsprofil har man fäst seglet nertill i öglan på wiren, och fallet i den övre öglan. De flesta äldre segel hade wire, en del nyare tror jag hade någon sorts nylonlina. Din extra öljett nertill tolkar jag som någon sorts Cunningham. Fråga en segelmakare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 2 Juni , 2015 Thomad-1 har helt rätt, seglet ser ut på det viset ganska exakt. Med tanke på att wirekausen "förlänger" seglet/förliket med ungefär den decimeter som "fattas" för att jag ska kunna hissa seglet i topp förstår jag inte riktigt vitsen med den ev modifieringen om det inte är nåt åt det hållet som pseudonym tänker. Köpte ju båten av ett dödsbo så att ringa förra ägaren är ju ganska dödfött sas. Måtten på seglet -horn till horn- stämmer med måtten som en genua 2a ska hålla t Maxi77 original. Riggen är en standard PP och genua1:an är inga problem att hissa i topp. Nog borde jag kunna ta loss wiren och använda öljetterna istället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 2 Juni , 2015 @trewq Det är inga extra öljetter utan seglet ser helt enkelt ut som ett vanligt segel med öljetter för fall o schackel. Dessa är dock upptagna av linan/snöret/garnet som förankrar wirekausen till seglet (Utan det skulle seglet "åka kana" på wiren) vilket gör att det saknas plats i dessa för att fästa fall och schackel för att fästa i båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 2 Juni , 2015 Tar du bort vajern utan att ha något i förliket så drar du garanterat sönder duken när du sträcker upp seglet och sedan vinden töjer ut det. Måste ersättas av något annat isåfall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 2 Juni , 2015 Ooops, tenkte inte påree.. Jajja, får väl se om det går att kortadet ena wireutsticket eller nåt. Så att jag kan montera övre eller undre öljetten som vanligt och den andra änden i kauset. Eller söka rätt på ett beg segel. Använder det max 4-5 ggr på en säsong så att lägga några större summor på ett nytt känns inte så lockande. Finns många andra, roligare, hål att stoppa pengar i Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 2 Juni , 2015 Lätt att förbigå elementära bitar i all hast. ;-) vad gäller att prioritera kostnader så är det mesta dyrt som det står "båt" på. På min lilla Albin 57:a har jag mycket fräscha segel, genua, fock, stormfock är i princip i nyskick. På dessa har jag bytt ut pistolhakarna i gulmetall till hakar i plast som är mycket kortare och har ett mindre utstick vilket gör att när jag rullar in seglet på CU-rullen så blir det inget slitage av att pistolhakarna gnager på duken. Helt nytt storsegel och även en helt ny gennaker från Tuss Sails från Budapest i Ungern. Gennakern har jag monterat på en dansk rulle som heter Furltech och är en konstruktion med en ändlös lina som går i en slinga. Blir mycket enkelt att hantera seglet på 30 m2 ensam. En spinnaker till Albin 57 ska vara på 23 m2 så 30 m2 blir stort. Watski sålde ut dessa förra året för 7000:- istället för det ordinarie priset på över 15' för bara rullen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser