Janne1 41 Postad 1 Juni , 2015 Hej Någon som kan svara på vad det är för skillnad på Princess V40 med drev alt. axel vad gällande båtens layout? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 1 Juni , 2015 http://www.cybermarine.se/forum/topic/78-båtbytartankar/ http://www.maringuiden.se/forum/topic/56650-köpråd-princess-v40/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 1 Juni , 2015 Frågar du mig så försök att hitta en båt med de större motorerna och axlar. Det lönar sig i längden samt att den är mycket lättare och trevligare att manövrera Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 2 Juni , 2015 Hej och tack för snabbt svar, borde inte motorrummet bli betydligt trängre på båt med axel eller är det något annat som man tagit bort eller flyttat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 2 Juni , 2015 Trevlig båt! I inlägget som länkas till så menas ju att Med-varianten med solbädd i aktern är omöjlig att sälja. Jag skulle dock verkligen tänka igenom hur många sittplatser man verkligen behöver i sittbrunnen först. Solbädd i aktern är riktigt nice inte bara soliga dagar utan som allmän softarplats annars med. Axel eller drev är som två olika religoner.. Det gäller att bilda sig en egen uppfattning om vad man vill ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaskon 17 Postad 2 Juni , 2015 Frågar du mig så försök att hitta en båt med de större motorerna och axlar. Det lönar sig i längden samt att den är mycket lättare och trevligare att manövrera Är det lättare att manövrera med axlar jämfört med drev? Har bara erfarenhet av drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lyran 0 Postad 2 Juni , 2015 Det är betydligt lättare att manövrera med drev. Halva bränsleförbrukningen oxå... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 3 Juni , 2015 Ja en båt med dubbla axlar och bog är mycket enklare att manövrera i hamn än en likvärdig med drev Dock gäller det att man gör sig införstådd med propellerverkan och dess påverkan vilket är ganska enkelt En båt med axlar har propellrarna längre fram och pga detta så har de lättare att "snurra" båten runt sin axel kontra drev. De stora propellrarna med axlar kontra duoprop gör också en del skillnad En båt med axlar och de större motorerna drar mer diesel men lite av den biten har du igen på kostnader för service på drev mm. Drevolja, bälgar samt KAD-motorer som käkar remmam. Det enda som är dyrare med TAMD63 är att de rymmer lite mer olja samt något dyrare impellrar KAD 44/300 och drev lever ett hårt liv i en båt av denna storlek. TAMD63 lever ett lätt liv i en V40 och med dessa motorer i denna båt så råkar du troligen aldrig ut för kostsamma reparationer som kan ske med KAD-motorerna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 3 Juni , 2015 Inredningsmässigt brukar det ju skilja en del när det gäller samma båt drev alt. axel. Någon som vet? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 3 Juni , 2015 Ang inredning så har man iaf historiskt på Princess kunnat välja fritt dvs axlar eller drev samt solbädd/jollegarage eller sittbrunn med soffor. Antar att åtkomsten till motorrummet blir knepigare med jollegarage.. Att modellerna med solbädd skulle vara så hemska och svårsålda borde iaf motbevisas lite av att Princess nu släppt den nya V39 även i en variant med solbädd bak. Så några köpare finns det nog iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 3 Juni , 2015 Ang inredning så har man iaf historiskt på Princess kunnat välja fritt dvs axlar eller drev samt solbädd/jollegarage eller sittbrunn med soffor. Antar att åtkomsten till motorrummet blir knepigare med jollegarage.. Att modellerna med solbädd skulle vara så hemska och svårsålda borde iaf motbevisas lite av att Princess nu släppt den nya V39 även i en variant med solbädd bak. Så några köpare finns det nog iaf. Princess största marknad är Medelhavet där man har använding Här i Sverige så är den modellen svårsåld kontra modellen utan och med större sittbrunn. Det är ju där i sittbrunnen vi svenskar skall sitta under kapellet i regnet och hoppas på bättre väder 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coolbeyron 1 Postad 10 Juni , 2015 Inredningsmässigt brukar det ju skilja en del när det gäller samma båt drev alt. axel. Någon som vet? Inredningen (under däck) är samma oavsett drev eller axel på V39,V40,V42. Alltså inte som på Nord West 410 t.ex. där man får en annan planlösning. Solbädd eller soffa bak är en smaksak. MBY har beg-tester att köpa som PDF på deras hemsida, men det finns en hel del att titta på gratis på youtube om du vill veta mer. Vad gäller manöverförmågan så beror det på vad man är van vid, båda går att köra i hamn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 14 Juni , 2015 Ok tackk ytterliggare en gång för svaren, det jag är van vid är drevbåtar men det jag letar efter är en båt med axlar och utan jollegarage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 14 Juni , 2015 Kanske kan du även titta på windy 43 typhoon? Finns med axlar och görs inte med jollegarage! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 14 Juni , 2015 I den pris och storleksklassen kryllar det inte direkt av alternativ med axlar och utan garage. De festa modellerna har ju jollegarage och solbädd. Ett alternativ ändå kanske t ex Fairline Targa 43 kan vara? Den har visserligen garage men det får plats en 2.80 rib iaf, vilket kanske gör den mer användbar. i övrigt grym båt. Annars är det nog princessen som gäller. Om man inte ska leta efter riktigt udda alternativ som typ Pershing mfl som finns med axlar och utan garage. Finns ju lite Sunseekers med, men det är väl samma där att de flesta har garage från de årsmodellerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser