Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Andreasp

Välja utombordare

Rekommendera Poster

Hej

Jag har de senaste 10 åren kört inombordare men skall nu byta till en mindre båt och troligtvis till en utombordare.

I listan nedan är några motorer som sitter på de båtarna jag tittat på, det skulle vara intressant om de som vet något om dem kan tala om plus och minus.

Tack på förhand

Andreas

Yamaha 115 hk -89, 91

Johnson 115 ocean runner -98

Suzuki DT 100, 2-takt, -92

Johnson 50hk årsmodell -90

Yamaha 70 hk 2 takt från 95

Yamaha 115hk v4 -95

Johnson 120hk -91

Suzuki 65 hk -93

Evinrude 90hk -02

Jonsson 90 HK -91

Mariner på 50hk -02 4-takt

Johnson V4 90 -89

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Söker du runt på forumet finna det säkert massa info om respektive modell att hitta. De som gillar Yamaha kommer förespråka dem, Suzuki-användarna kommer tala för sina motorer, och såna som jag förespråkar Evinrude/Johnson-motorerna. Alla motorer du listar utom en verkar vara tvåtaktare och har alla en sak gemensam, nämligen att de har några år på nacken. Tvåtaktarna du nämner är enkla konstruktioner och med lite kärlek håller de i generationer. Tror du snarare får sikta in dig på hur skicket är på de olika motorerna du kikat på, ser den välskött ut är den säkert det oxå. Jag har jagat delar till en gammal suzuki-tvåtaktare och det är inte helt lätt att hitta. Till Evinrude/Johnson har jag aldrig haft problem att hitta det jag behövt. Yamaha/Mariner/Mercury var stora på svenska marknaden och det borde inte vara problem att hitta delar till dem (vad jag tror). 

Om du kollar så de startar och går som de ska, att växlarna går i lätt, att du inte höra några missljud och att kylstrålen är stark och inte tveksam, och allmänskicket på motorn i övrigt verkar bra så har du sannolikt hittat en bra motor. Finns möjligheten att göra ett enkelt kompressionstest och det inte visar på för stora avvikelser så har du nog gjort vad du kan för att kolla motorn. Sen får man ha i åtanke att en motor från tidigt 90-tal inte är en ny motor på något sätt och saker kan gå sönder. Men samtidigt brukar tvåtaktaren vara mycket pålitlig och som tur är, när det krånglar - lättmekad.

Själv kör jag en 2-cylindrig 60hk Johnson-motor från 1983. Jag köpte den i delar för 4000kr, och sen jag plockade ihop den för 7år sedan har den fungerat problemfritt. 

Hoppas mitt svar hjälpte dig något! Lycka till med ditt motorköp.

MVH

Sjöberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är svårt att säga från en lista så där (dessutom en stor lista). Jag personligen skulle ha köpt en 2-taktare. Jag gillar dessutom Yamaha-motorerna bäst, men det beror på att jag haft sådana äldre som aldrig krånglat. Tror inte de andra är sämre på något vis.

Precis som föregående talare tycker jag att du skall sikta in dig på skicket. Låter den bra? Lätt att lägga i och ur växel? Hur ser den ut? Titta på hela motorn och även båten den sitter på om den nu sitter på en båt. Är motorn och/eller båten repig, skitig och ful så kan man fundera på om den blivit omhändertagen på ett bra sätt.

Rätt skött håller som sagt en gammal tvåtaktare i generationer. Att sköta dem rätt är heller inte särskilt svårt så chansen att hitta en bra är relativt stor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för Er input, misstänkte att det kan vara svårt att svara på alla motorer och var kanske mer ute efter om det var någon som hade några skräck historier om någon av dem.

MVH

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt råd är att välja det märke som har en välrennomerad verkstad i din närhet. Det är guld värt att inte vara tvungen att åka miltals för att få hjälp eller delar. En verkstad som kan din motor hjälper ofta till med goda råd även om du skruvar själv, speciellt om du köper delarna på samma ställe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...