Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Spancox

AIS är det någon skillnad på olika klass B transpondrar?

Rekommendera Poster

Vi funderar på att köpa en AIS och jag sitter och grunnar på om det egentligen är någon skillnad på de olika fabrikatens modeller. Naturligtvis kan det vara kvalitativa skillnader, inbyggda VHFsplitters, materialval och annat - men jag tänkte mer på funktionen. Klarar ALLA klass b transpondrar alla AIS-sentences?

 

De flesta AIS har ju en inbyggd GPS-mottagare, hur är det med konflikter mot plotterns egen? Som jag förstått det skall man bara ha en GPS-källa i varje NMEA-nätverk.

 

Skulle vara toppen om någon som är insatt kan sprida lite ljus. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AIS ska ha sin egen GPS signal. Egen GPS antenna. Kopplat på denna.

 

Från Raymarine:

GPSantennaconnection
TheGPSsuppliedaspartofyourAIStransceiversystemhasafitted10m(33ft)cabletoconnecttothetransceiver'sGPSantennaconnector.ConnectthecablefromtheGPSantennatotheGPSconnectorontheundersideoftheAIStransceiver.IftheGPSisnotconnected,thetransceiverwilloperateinSilentModeandanalarmmessagewillbegenerated. Youmustacknowledgeallalarmmessages.Thetransceiverwillnottransmit,butwillstillreceive.GPSdataforexternaldevicesTheGPSreceiversuppliedwiththeAIS650unitisintendedtoprovideGPSdatatotheAISunitonly.TopreventpotentialGPSdataconflictsand/orperformanceissues,theGPSreceiversuppliedwiththeAIS650unitshouldNOTbeusedtoprovideGPSdatatomultifunctiondisplaysoranyotherexternaldevice. TheabilitytoconfiguretheProAIS2softwaretooutputGPSdatafromtheAISunitonitsNMEA0183connectionis

f

 

 

or diagnostic purposes only.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att det ger några svar på trådskaparens frågor så har jag märkt följande.

Min nyinkopplade AIS med egen GPS antenn fungerar bra mot min 6 år gamla Raymarin C80 plotter. Det är kopplat via NMEA 0183. Dock är det en avsevärt längre uppstartstid på plottern nuförtiden. Det tar ca 5 minuter mot tidigare ca 1 min innan den hittar båtens position efter att allting varit avslaget. Jag undrar varför, det enda som är ändrat mot tidigare år är den nya AIS:en.

Kan det vara så att GPS antennerna på något vis krockar? Det är helt egna kablar, den ena till plottern, och den andra till AIS:en.(TrueHeading)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bytt batteri på din GPS antenn til C80? Annars tar det längre tid att hitta position om batteriet är slut. Det behöver inte ha någonting med AIS att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bytt batteri på din GPS antenn til C80? Annars tar det längre tid att hitta position om batteriet är slut. Det behöver inte ha någonting med AIS att göra.

Ursäkta intrånget i tråden, men måste man byta batteri i sin GPS antenn? Var sitter det batteriet?post-63296-0-14969500-1433231531.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I selva kupolen på ovan på bilden sitter elektroniken i dessa. Och ett CR2032 batteri i en liten batterihållare. Detta gäller "Raymarine Raystar 125 Plus GPS Sensor" Man delar antennen från basen, sen tar man av botten på antennen med sina 8(?) små skruv. Byter batteri, och tappar tålamodet innan man får topp, o-ring och bottnen att gå ihop...men det går ihop till slut...

 

Detta gör att tid innan fix går snabbare och i många tillfällen att "no fix" försvinner om man har detta problemet.

 

Batteriet håller på minnet över sista gps fix. Detta är från tiden innen sram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det blandas lite äpplen och päron här.... :P

 

En GPS-antenn har inget batteri. Även om det är en aktiv antenn (=med förstärkarelektronik) saknas batteri då den i dessa fall strömförsörjs från GPS-mottagaren. Kännetecknande för antennen är att den ansluts via någon form av koaxialkabel/kontakt (en innerledare med skärm runtom).

 

En GPS-mottagare kan ha batteri. Det fungerar då som minnesbackupbatteri, för att komma ihåg kalenderdata m.m. så den startar snabbare om den nyligen varit igång genom att den själv kan räkna ut ungefär var den borde hitta vilka satelliter. Detta är alltså själva GPS:n.

 

Sedan finns det GPS-moduler där antenn och mottagare är sammanbyggda till en enhet ("GPS-puck"). Ser ofta ut som en antenn, ibland dock lite större. Och kallas ibland väldigt slarvigt av främst icke kunniga säljare för "GPS-antenn" - då den ser ut som en sådan. Kännetecknande om man är osäker är att de ansluts med något annat än en koaxialkontakt (en innerledare och skärm), ofta ett flerpoligt don eller t.o.m. en USB-kontakt.

 

---------------

 

På grundfrågan skulle jag nog vilja svara att det räckviddsmässigt o.s.v. är en ganska liten skillnad, då det finns en tydlig standard som alla måste uppfylla. Men implementationen och finesser kan däremot skilja. Och glöm som sagt inte att förse din AIS med en BRA VHF-antenn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, äntligen någon som vill vara mer katolsk en påven! Ordet "antenn" er en anordning för mottagning el. utsändning av radiovågor (svensk ordbok). Och ord och begrepp i våra dagliga liv har inte dom "rätta" användningar - men ta nu huvudet ur sanden och hjälp dom som söker hjälp här!!!

 

Om man tar sig in på Garmin, eller Raymarine eller andra - så finns begreppet GPS antenn där som väl som här. Vi vet alle vad vi menar. Använd av dom som gör grejerna som man ska forsöka att  hjälpa folk med her.

 

Den som har frågan använder ett begrepp som jag har fortsatt - eftersom jag tror det hjälper den som läser detta.

 

Man har i båtar sen Sjökortplottere med en GPS antenn antigen inbygd eller som separat "antenn". För C80, som var frågan; här finns antennen inte inbygd men som en separat enhet för mottagning av radiovågor med GPS informationen.

 

I denna antenn som kan heta "RS125 GPS" eller "RS125 plus GPS" finns ett batteri- et litet CR2032. 

 

http://www.thehulltruth.com/marine-electronics-forum/584765-raymarine-raystar-125-battery-replacement.html#b

 

 

Det roliga är att detta kommer ifrån engelska - och antenna är även då radar, der det inte hellre bara är antenn som IngemarE önskar att detta borde vara definerat. På ursprungsspråket för begreppet antenna ligger det att det kan vara med signalsbehandling/produktion också. Och heta antenn. Men stick nu huvudet ned i sanden igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spancox;

det är lite skillnad på vad för information som ges från AIS enheten. Jag tror det är så att "vessel information" är lite olika. Altså hur mycket du kan lägga in. Men inte säker.

 

Men "unique identification, positioncourse, and speed" är samme på alla. Och alle mottar alla AIS information från A class.

 

Jag ville hellre kollat hur denna info kan integreras på din plotter och system.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nejdå, inte alls mer katolsk än påven.... :rolleyes:

 

Har man sett hur många problem, huvudbry och t.o.m. extrakostnader slarv med uttrycken gett kunder/användare, är det inte fel att reda ut begreppen. Alla vet faktiskt inte alls vad vi menar, och om du bara visste hur många som köpt en GPS-antenn i tron att det är en hel GPS....

 

Värst vad detta var känsligt för dig, AlfaAlfa. "Den som har frågan använder ett begrepp som jag har fortsatt" - nja, TS skrev faktiskt om "GPS-mottagare". Det är ju du som fr.o.m. inlägg #2 började tala om "GPS antenn" fast du menade den kompletta modulen, och sedan även nämner om batteriet i antennen.

 

Om batteriet skriver du även "Batteriet håller på minnet över sista gps fix. Detta är från tiden innen sram.". Tror du blandar ihop begreppen lite även här. SRAM håller inte minnet vid spänningsbortfall bättre än något annat vanligt RAM. Dvs inte alls. Det som används för detta i GPS:erna är ofta någon form av NVRAM eller E²PROM. Alternativt en supercap istället för batteriet.

 

Stan: Eventuellt har du någon inställning i plottern där du kan selektera vilket data som skall användas från vilken källa. Med reservation för att jag inte kan plottern så bra kanske det blir en konflikt när snarlikt men inte exakt samma positionsdata levereras från två håll, och att den då väntar tills överensstämmelsen är bättre.

Men om du kopplar bort AIS och den fortsätter ta lång tid på sig är spåret som AlfaAlfa skriver inte fel att testa.

 

Nåja, TS har nog nu fått svar på frågan om det är någon skillnad på olika transpondrar, och Stan fått en hint om varför det kan ta längre tid för GPS att börja navigera. Och förstår nog fortfarande skillnaden på mottagare och antenn också ^_^ .

 

Jag återgår därmed till sanden (fast med fötterna först) :lol: .

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Spancox;

det är lite skillnad på vad för information som ges från AIS enheten.

 

Informationen som skickas av Class B till andra båtar är standardiserad, så här skiljer det knappast något.

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag existerar väl inte så många rena GPS-antenner utan de flesta är kompletta mottagare. Att det kan sitta ett batteri för minnet där visste jag inte men det är ju ganska logiskt. Undrar hur många GPS-mottagare som har detta okända batteri?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag existerar väl inte så många rena GPS-antenner utan de flesta är kompletta mottagare. Att det kan sitta ett batteri för minnet där visste jag inte men det är ju ganska logiskt. Undrar hur många GPS-mottagare som har detta okända batteri?

 

Troligen finns en del. Fast de flesta har nog en batterilös icke-flyktig minneslösning.

 

De AIS-transpondrar (och larm) jag varit i kontakt med brukar ofta ha mottagaren inbyggd och sedan en ren antenn utanför. När det gäller enheter för att ge GPS-signal i ett system är det tvärtom. Så båda existerar i varierande grad. Att bedöma vilken som är vanligast ligger dock långt över min kunskap B) .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raymarine använder begreppet "GPS antenn" på sina web sidor. Som jag refererade till. Kanske dom använder dessa begrepp och att det sprids och definieras genom deras användning.

Garmin också gör så. Jag tror som flesta gör så.

 

Att använda ingenjörsmässigt rätt begrepp kan vara bra. Men man måste använda det begrepp som ger mening. Även påven som er en klok mann, gör så.

 

Detta är ett båt forum. Jag tror att det vore klokt ann använda dom begrepp som används inom denna värld her. För att vara precis. Precision är inte objektivt eller absolut. Ingenjörer är väl den yrkesgrupp som tror så, och gör gärna bort sig med sin "precision". Jag vet eftersom jag också är ingenjör. Man har lärt att det är mottagaren sin perseption som avgör om begrepp är förstått. Tyvärr. Om bena eller huvudet är i sanden eller i annen värld och tid.

 

Men sram va pinsamt. ajaj.

 

Hoppas mitt bidrag för forumet med RS 125 GPS antenn har fått den hjälp som många behöver. Så dom inte måste köpa ny i stället for att byta detta batteriet.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Troligen finns en del. Fast de flesta har nog en batterilös icke-flyktig minneslösning.

 

De AIS-transpondrar (och larm) jag varit i kontakt med brukar ofta ha mottagaren inbyggd och sedan en ren antenn utanför. När det gäller enheter för att ge GPS-signal i ett system är det tvärtom. Så båda existerar i varierande grad. Att bedöma vilken som är vanligast ligger dock långt över min kunskap B) .

 

 

Tittar man på plotters med extern GPS så tycker jag de flesta verkar ha en GPS-mottagare. Förr var det vanligt med rena antenner. Däremot kan jag tänka mig att en plotter med intern GPS kan ha möjlighet till extern antenn. 

Vill man ha bättre signal i en plotter med inbyggd GPS brukar det vara enklast med en extern mottagare. Oftast kan man köpa en icke-mäkes GPS billigt som dessutom brukar vara betydligt bättre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Raymarine använder begreppet "GPS antenn" på sina web sidor. Som jag refererade till. Kanske dom använder dessa begrepp och att det sprids och definieras genom deras användning.

Garmin också gör så. Jag tror som flesta gör så.

 

Nja, man kan läsa vad man väljer att läsa när man vill ha vatten på sin kvarn. Sådana är de flesta av oss, även jag ;) . Så jag ser tvärtom att t ex denna (snarlik den du kallar "antenn") kallas "receiver" (mottagare) av Raymarine: http://www.raymarine.se/view/?id=3528. Och produkten du länkade till har produktnamn "GPS sensor". Inte "GPS antenna".

Nu skall vi dock inte rada upp en massa "bevis" för det ena och det andra, för det leder ingen vart då alla varianter finns. Och hjälper ingen.

 

Mitt inhopp i debatten var på förekommen anledning, då andra ifrågasatte ditt inlägg där du föreslog att man skulle byta batteri i en....antenn. Så uppenbarligen är det inte självklart som du kanske tror, det visar ju andra inlägg förutom mitt. Även för dem som inte är ingenjörer. Och bara för att andra slarvar och förvirrar till det med begreppen är det ju inget försvar för att hänga på.

 

Du skrev också "Men man måste använda det begrepp som ger mening". Håller helt med. Det är precis vad jag försöker göra.

 

Nu lägger jag ner detta med antenn och mottagare för min del. Trådläsarna vet och förstår nog både skillnaden och våra ståndpunkter vid det här laget :) .

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste denna tråden och har haft problem med att det tar tid att få fix med min Raymarine C80 som har en Raystar 125 inkopplad mot sig. Tog mod till mig och klättrade upp i radarstolpen och skruvade loss de två skruvarna och lossade sedan kabeln. Turligt nog föll inget i havet!

 

Därefter lossade jag de sex småskruvarna och pillade isär antennen. Mkt riktigt satt det ett batteri där! 0,2 V mätte jag spänningen till. Full fart till Kjell & Co  för inhandling av ett nytt för 25:-. Sedan ihopmontering. Nu fungerar det bättre!!

 

Bifogar en bild på det hela.

post-68788-0-51893000-1434558543_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan man konstruera en pryl som är tänkt att monteras otillgängligt, med ett batteri!?
 

I stället för att byta batteri hade jag lött fast två sladdar och dragit ner till en batterihållare vid foten av radarmasten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trävligt att någon fick nytta av detta!

 

När man öppnar och speciellt skruvar ihop denna så ser man hur bra den tätar mot vatten. Så modifiering med externt batteri kan vara möjligt men svårt, vatten och spenningsfall ville vara det som gjorde at jag behöll original batteri montering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med meterlånga sladdar får du nog in en massa ovälkomna störningar.

Alltså, batteriet ska hålla i minnet när strömmen är bortkopplad. Det torde räcka flera år. Det får väl ingå i normalt vinterunderhåll att kolla/byta? På samma sätt som brandvarnare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, jag trodde det var batteriet för driften. Men störningar är nog inget problem. Ute till havs finns inte många störningskällor, va...? Ligger man i hamn behöver man inte AIS.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...