Yavor 0 Postad 31 Maj , 2015 Hej allesammans! Nu är det så att jag får möjligheten att laga skodorna på min farbrors båt mot lite pengar i fickan. Däremot är jag helt ny inom båtvärlden. Har polerat och bottenmålat båtar tidigare men aldrig lagat skador. Har även använt epoxy, glasfiber mfl men för hobbybruk(RC) vilket kräver knappt nått större kunskap.. Sitter och Kollar igenom olika sidor, webbutiker osv.. Blir helt förvirrad för det finns tusen olika medel med olika blandningar och benämningar,så blir helt förvirrad. Därför vänder jag till gelcoat, topcoat? Gudarna där ute för att få vägledning i detta.. - Båten är en Rocad 606 WAC (märke: skölds plast) -12-16st skador utspridda både över och under vattenlinjen. -runda -medeldiameter på ca 2-4cm per skada -ca 1-2mm djupa, går ända ner till glasfibern som syns tydligt. -skadorna har tydliga kanter. Dvs inga "bromsspår". Frågor: Epoxy, laminatepoxy, spackel, Topcoat.. Vilket ska jag använda för att få bäst hållbarhet, finish? I vilken ordning? Tips på bra märken? Uppskattar er expertis. Mvh//flygnörden som polerar båtar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Juni , 2015 Intressant ämne. Har själv Fuskat på våra båtar med klent resultat. Det svåra är att få rätt kulör. Har några fula repor som jag kanske ska lämna över till en yrkesman som kan blanda till rätt nyans på plats. Mina lagningar accentuerar snarare än döljer. Bra när rätt gubbe kommer på plats med stora gelcoatboxen. Eller kan tråden lära oss att göra det själv? Kanske Youtube? Kan löna sig när det gäller yrkesknep. Har lärt mig en hel del bra tips när jag fixat lite på ett badrum. Kan bespara en många misstag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Juni , 2015 Hittade en serie båtsnuttar på tuben. Kolla båtbyggarmåndag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser