Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
lindiero

Stora avgasproblem!

Rekommendera Poster

I desperat behov av hjälp!

 

Har en motorseglare (Orion 29) med en Albin AD21 i, sluten sötvattenkylning. Så till problemet:

 

Det började med att jag sjösatte efter vintern och tog en provtur. En obehagligt lukt spred sig snart och jag märkte en hel del rök i akterruffen. I samma skede small det till och ljuddämparen hoppade loss. Monterade bort ljuddämparen och skarvade ihop avgasslangen utan ljuddämpare och noterade att det höll sig i någon körtimme. Sedan kom koldioxid-röken igen och jag märkte att det var läckor lite här och var i avgassystemet. Bytte hela avgassystemet till Biltemas flexibla plåtrör och kunde köra ytterligare några timmar innan röken ÅTERIGEN kom tillbaka! Den här gången direkt genom rören och jag fick ta ur hela skapelsen.

 

Har nu köpt kvalitetsavgasslang (tjock slang med "stålfibrer" i) och kopplat in ordentligt. Med denna lösning var jag ute och körde i runt 4-5 timmar innan röken kom tillbaka. Den här gången var det rekordmycket. Tog mig till hamn och noterade att slangen precis vid fastskruvningen i avgaslimpan gått av helt och hållet av den extrema värmen. 

 

Är helt slut på idéer och tålamod: vad fasen kan problemet vara?!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

går kylvattnet ut med avgaserna eller är det ett torrt avgassystem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

går kylvattnet ut med avgaserna eller är det ett torrt avgassystem.

 

Avgassystemet är torrt, kylvattnet går ut separat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

går kylvattnet ut med avgaserna eller är det ett torrt avgassystem.

 

Avgassystemet är torrt, kylvattnet går ut separat.

 

 

vid torrt system så finns det ingen gummislang som klarar värmen som jag vet, vad är det som är original monterat

på erat system ,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

går kylvattnet ut med avgaserna eller är det ett torrt avgassystem.

 

Avgassystemet är torrt, kylvattnet går ut separat.

 

 

vid torrt system så finns det ingen gummislang som klarar värmen som jag vet, vad är det som är original monterat

på erat system ,

 

 

 

Har ingen koll på originalmonteringen, tidigare ägaren har även han kört med gummislang. Även han har - som nämnt - haft ett tillkortakommet system.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stålrör är det som gäller om du kör torrt, men dessa slå väl gå rätt rakt ut? Att dra ett torrt rör genom akterruffen låter brandfarligt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

går kylvattnet ut med avgaserna eller är det ett torrt avgassystem.

 

Avgassystemet är torrt, kylvattnet går ut separat.

 

 

vid torrt system så finns det ingen gummislang som klarar värmen som jag vet, vad är det som är original monterat

på erat system ,

 

 

 

Har ingen koll på originalmonteringen, tidigare ägaren har även han kört med gummislang. Även han har - som nämnt - haft ett tillkortakommet system.

 

Avgas  slang/rör till värmare borde fungera om ni hittar rätt dia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stålrör är det som gäller om du kör torrt, men dessa slå väl gå rätt rakt ut? Att dra ett torrt rör genom akterruffen låter brandfarligt...

 

 

 

 

 

 

går kylvattnet ut med avgaserna eller är det ett torrt avgassystem.

 

Avgassystemet är torrt, kylvattnet går ut separat.

 

 

vid torrt system så finns det ingen gummislang som klarar värmen som jag vet, vad är det som är original monterat

på erat system ,

 

 

 

Har ingen koll på originalmonteringen, tidigare ägaren har även han kört med gummislang. Även han har - som nämnt - haft ett tillkortakommet system.

 

Avgas  slang/rör till värmare borde fungera om ni hittar rätt dia.

 

 

Så optimalt för en stålrörsmonteringen är rakt ut från motorrummet (som är monterat midskepps), alltså inte draget till aktern?

 

Gällande nästa kommentar: har ju mer eller mindre provat både avgasslang och avgasrör men tycket mig se att båda beter sig otillräckligt. Vilket typ av rör bör jag husera med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är båten ny för Dig? Har det fungerat tidigare för Dig? Har Du gjort några ändringar under vintern?

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska det verkligen vara torra avgaser?

Jag är väldigt tveksam till det.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte väldigt udda med torra avgaser numer..? Lite fiskebåt-lösning..? Det har inte hänt något, antingen blivit stopp någonstans så avgaserna blivit torra, eller något blivit felkopplat..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte kunnig kring torra avgaser, men rakt ut käns bättre än labyrint inombords. Det bor ju rätt hett... Fast nu verkar det ju som att det ska vara vått...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ska det verkligen vara torra avgaser?

Jag är väldigt tveksam till det.

 

 

 

Kalle

Instruktionsboken visar våta avgaser, se sid 23 med gummislang från termostathuset inritad.

http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/AD21_ins_swe.pdf

 

 

Mycket intressant och förmodligen avgörande upptäckt. Så jag bör se igenom kopplingen mellan termostathuset och rörkröken? Kan det finnas andra orsaker inom samma område?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, eftersom din båt är koverterad till slutet system borde slangen från termostathuset gå till värmeväxlarens del på slutna kretsen, och du borde ha en slang från värmeväxlarens sjövattendel till avgaskröken. Eller något liknande.

En fråga, snurrar och går pumpen till sjövattendelen som den ska..? Har du tempmätare på motorn, vad visar den..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man torra avgaser så brukar de ledas ut uppåt - i stålrör. Torra avgaser används ibland på arbetsbåtar som ska köras året runt.

Låter som om någon tidigare ägare gjort en egen lösning som kanske inte var helt genomtänkt ...

Ljuddämparen är troligen även en vattensamlare och ska absolut finnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Torrt system låter svårt att göra själv. Du har ju ändå kylvatten som ska ut. Gör om till ett hundragraders system. Mycket lättare att hitta material som tål dem värmen.

 

Ska du absolut ha torrt så kolla bilavgasdelar. Tyvärr behöver bilar inte helt täta system då avgaserna inte går inomhus. Lättare att få slangsystem täta. Värmen vet man inte vad den blir i torrt system heller. Det behövs inte mycket vatten för att begränsa tempen till max hundra grader. Gör ett instick strax före avgasslangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Torrt system genom dragen genom en akterruff låter inte riktigt klokt. Brandfara i kubik för inte tala om risken för att vistas där med ett läckande system. Stålrör som det pratas om måste isoleras otroligt väl, de blir ju flera hundra grader varma. Hur ser avgassystemet ut egentligen?

Har inte motorn haft dubbla kylutsläpp för våta avgaser och att det nu av någon anledning blivit felkopplat. Dubbla finns på en del båtar för att de inte skall stanna av mottryck på tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...