Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
hajenhajen

Montera Propeller.

Rekommendera Poster

Hej. Nån som har tips eller förslag på vad man ska tänka på när man montera fast propellern på en inombordsmotor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ej en mästare på området, men för att få svar från dem som är det så bör du nog beskriva lite mer; -Är det på ett drev eller på en axel? -Om drev, vilken modell? -Typ av propeller? ....försök igen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fetta in axeln, kolla att tryckskivan sitter på innana du sätter på proppen, sätt på låsringen o dra fast muttern, lås fast med låsringen...KLART!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vad ska jag använda för fett? förslag? axeln är det den slivriga i mitten, som propellern ska sita på , eller in igenom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns bara en axel!! der proppen ska sitta :lol: Ta vikket fett som helst, annars kan du köpa fett på båttilbehörs affären för 3.000:- Kg :roll:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sebbe

Det går bara att montera en propeller på ett sätt.kankse att det går att sätta den den åt fel håll men det tror jag inte. OCh vad det gäller fett så ska du inte använda smör eller matolja...hehehe Vanligt maskinfett är toppen.fråga om du kan få lite på någon meck eller köp billigt på typ biltema... Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj! Jag skulle nog rekommendera marinfett. Och varför då? Jo, ifall du till exempel tittat på ett ej nämnt motorprogram på tv så sades där att använda kopparpasta för att få loss prylarna igen. Vad händer ifall du använder kopparpasta jo du får ytterligare galvaniska strömmar i ditt drev med påföljd att aluminiumen försvinner. Nej använd riktiga för marinmiljö anpassat fett så får du loss drevet./mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. använde nått Marin fett jag köte ur tub på OK Q8, som även skulle tåla vatten...det verkar vara bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir fin fint. Ta en extra koll att muttern är ordentligt låst så att du inte tappar propellern i sommar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur hårt ska man dra mutern till propellern? Så hårt som möjligt eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...