Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
mrzed99

Ryds 500 dc -86

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej !

Jag äger en Ryds 500 dc -86 med en Mercury 60 hk 4-takt -02.Båten har även trimplan.

Skulle gärna vilja ha lite tips hur jag kan göra båten gå snabbare ex byta propeller.

Jag funderar också  på att byta till en Suzuki DF90 hk men ett lite dyrt alternativ. B)

För jag tänkte dra badring och såna saker (vattenlekar).

Jag skulle behöva ett kapell till båten också men det behöver inte vara nytt kan vara använt.

Några tips vart man kan köpa ?

Tacksam för svar

M.V.H

Lasse

Redigerad av mrzed99

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ägde tidigare en Ryds 530. Denna såldes visst med 70 och 90 hk. Hade 90 hk Yamaha på min båt. Den gick ca 33-35 knop. Tror inte du kan öka maxfarten på din båt nämnvärt med några enkla justeringar, men visst, går den knappt upp i plan, så sitter kanske motorn fel på akterspegeln, eller har något annat fel. Du kanske kan öka maxfarten 3-4 knop, i bästa fall, med att prova ut propeller. Men då kommer den säkert inte passa lika bra, då du ska dra vattenskidor eller liknande. 

Ang kapell. Tror inte du hittar något billigt begagnat.

Antigen betalar du 8-10' för ett nytt. Eller så kan du låta fixa ett hamnkapell. Blir billigare.

Riktigt budget är att köpa en pres på biltema eller liknande, samt göra ett eget hamnkapell. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ägde tidigare en Ryds 530. Denna såldes visst med 70 och 90 hk. Hade 90 hk Yamaha på min båt. Den gick ca 33-35 knop. Tror inte du kan öka maxfarten på din båt nämnvärt med några enkla justeringar, men visst, går den knappt upp i plan, så sitter kanske motorn fel på akterspegeln, eller har något annat fel. Du kanske kan öka maxfarten 3-4 knop, i bästa fall, med att prova ut propeller. Men då kommer den säkert inte passa lika bra, då du ska dra vattenskidor eller liknande. 

Ang kapell. Tror inte du hittar något billigt begagnat.

Antigen betalar du 8-10' för ett nytt. Eller så kan du låta fixa ett hamnkapell. Blir billigare.

Riktigt budget är att köpa en pres på biltema eller liknande, samt göra ett eget hamnkapell. 

Då när du ägde din ryds 530 hade du en fyrtakt eller tvåtakt ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2-takt. Kollade vikten på motorn, men kommer inte ihåg den nu. Sett andra 530 med 4-takts motor. Men kanske blir i tyngsta laget med en 4-takt på din båt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har funderar mycket på en Suzuki DF90 hk 4-takt som väger 155 kg mycket sugen men för dyrt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...