Boho999 0 Postad 30 Maj , 2015 Hej Jag tänkte att det skulle vara en bra sak att byta bränlsefilter för att undvika problem i sommar, men nu blev det mer problem istället! Jag har luftat filtret, och även luftskruven innan injektorn. När jag sen prövar att starta så går motorn i ett par sekunder. Helt säkert luft och jag antar att det kanske inte räcker med de gjorda åtgärderna utan måste jag också lufta injektorn? Är det bara att lossa ledingen in i injektorn och köra med startmotorn? Antar att det är bra att stänga kylvattenintaget? Hur länge behöver man köra startmotorn? Behöver rurledningen luftas ? Toppen om någon kunde hjälpa en novis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marhag 7 Postad 31 Maj , 2015 Hej, inte helt säker på namnen på motorns olika delar. Jag hade ett liknande problem med min Yanmar 2GMC förra säsongen. Jag löste det hela till slut efter att ha luftar vid varje luftskruv så lossade jag bränsle rören i den enda som går in i cylindrarna. Körde på startmotorn tills det kom bränsle ur båda rören. Efter det skruvade jag fast rören om motorn startade som den skulle. Vet inte ifall detta är till någon hjälp. Nuvarande båt är första med diesel motor så jag är också nybörjare på ämnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 111 Postad 31 Maj , 2015 Är bränsleslangarna gamla? Spruckna? Hat du fått tätt i filtret? Då man börjar rota kan man lät få följdfel... Jag slet en sommar innan jag bytte alla slangar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leonardo 12 Postad 31 Maj , 2015 Rent principiellt så ÄR det en bra sak att byta bränslefilter. Det är bara dårar som riskerar ett stopp ute på havet, hellre än att göra det lilla jobbet. Sen gäller det att veta hur man gör, vilket står beskrivet i de flesta instruktionsböcker. Principen är att börja lufta vid bränslepumpen, sedan vid finfilter och insprutningspump. Efter det lossar man rören vid spridarna och släpper ur den sista luften där. Efter det ska det inte vara några problem. Har du problem efter luftning av hela systemet, så är det nog någon slang som är sprucken, som sagts tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 31 Maj , 2015 Stäng inte kylvattenintaget! Det tar bara några sekunder att bränna sönder impellern när motorn har startat. Ha dessutom full gas när Du kör med startmotorn så flyttar sig ev. luftbubblor snabbare i systemet och ut genom luftskruven. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 1 Juni , 2015 Lufta uppe vid spridaren. Kör med startmotorn samtidigt som du lossar muttern lite från spridarröret. Lufta tills det kommer bränsle utan luft, dra åt. Om motorn startar, låt den varva upp och lossa lite igen tills varvet går ner, dra åt igen och motorn varvar upp. Upprepa tills all luft är borta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 1 Juni , 2015 Stäng inte kylvattenintaget! Det tar bara några sekunder att bränna sönder impellern när motorn har startat. Ha dessutom full gas när Du kör med startmotorn så flyttar sig ev. luftbubblor snabbare i systemet och ut genom luftskruven. /Claes Bättre att förstöra impellern än att fylla maskinen med vatten genom avgaslimpan om man ska hålla på att mala med startmotorn. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser