Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
ChristerN

Krånglande VHF

Rekommendera Poster

Nu lessnar jag snart!

Fick en VHF med antenn av sonen i julklapp.

Installerade det hela under vintern och det såg bra ut.

Gick kursen för en månad sen, anmälde innehav och betalade licens lite senare.

Men sk_ten fungerar inte! Har nu monterat en andra antenn-kontakt utan att det fungerar.

Mäter över höljet på kontakten och mot skärmen och har kontakt. Mäter mellan ledaren och centrum-piggen och har kontakt. Mäter mellan centrum-piggen och höljet och har kontakt där också!

Blir förargad och demonterar kontakten och konstaterar att det är full kontakt mellan skärmen och ledaren i kabeln!

Ska det vara så?

Provade på en TV-antenn och på den mäter jag 75 ohm i motstånd mellan ledare och skärm. I VHF-antennen har jag inget motstånd.

Är det fel på antennen eller är det apparaten?

Har testat att anropa Stockholm Radio men får inget svar. Får heller inte in de vanliga sjöväder-prognoserna från Stockhom Radio. Får bara in brus på olika kanaler när apparaten säger att den är i läge mottagning (RX lyser i displayen).

Hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många VHF-antenner är DC-jordade, mäter man resistans så får man noll ohm. 

Om du kan så låna en SWRmeter. Då ser du om apparaten skickar ut effekt och om det är något fel i kabel/antenn så att effekten reflekteras tillbaka.

Köper man en SWRmeter för några hundra så får man snabbt många nya kamrater.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min gamla finns en knapp som jag tror heter SQL som måste stå rätt för att det inte ska brusa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min gamla finns en knapp som jag tror heter SQL som måste stå rätt för att det inte ska brusa.

Det låter som en självklar grej alla har koll på men jag har träffat på en kille som missat squelchen. Att han jobbade som teknisk chef gjorde det hela ännu roligare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vaddåå "självklar" bara för att ordet, namnet, på brusfilteranordningen har ett så logiskt och förklarande namn "squelch" eller?

Min vhf söker ju inte ens om inte den är inställd rätt. Egentligen har jag inte en susning om och har inte heller fått nån vettig förklaring på vad det är, vd den gör.

En "vanlig" radiomottagare för t.ex. FM- bandet behöver man ju inte mixtra med mer än söka kanal. inget brus vare sig före eller när man hittat rätt. Borde det inte finnas nån sån "självklar" till det åxå?

Så min fråga. Vad är det där SQL egentligen, populärvetenskapligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SQL = Squelch = brusspärr. 

Blockerar svaga signaler, tex brus.

Står den på max så blir det behagligt tyst.

Tror det är "Kännedom" för SRC-intyget ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för råd.

Ligger i Stockholms närhet så västkusten är inte så nära. Är heller inte med i SXK.

Squelch vet jag vad det är och det är inte det som är problemet. Dock säger sonen att man måste vrida ovanligt långt för att dämpa. Kan ju i sig bero på antennen.

Har nu, återigen, demonterat apparaten och tar med den till säljstället för konsultation. Köpte antennen på samma ställe så jag hoppas de kan hjälpa mig.

Gissar dock, tyvärr, att de säger att de kan skicka radion till Garmin för kontroll och så tar det fram till juli innan jag får den tillbaka och kan testa med nuvarande antenn och först därefter kan jag reklamera antennen om det visar sig att det inte funkar då heller. Det är ju inte det enklaste att dra tillbaka antennsladden uppe från radarbågen, genom hål i densamma, och ner genom en vältätad genomföring. Och ev sen dra en ny sladd samma väg. Även om man får ett dragsnöra att följa med hela vägen.

Suck!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir du utan så hör av dig. Du kan isf låna min tills du får tillbaka din. Passerar ute på stora vägen strax efter 6 vardagar.

Jag insåg slutligen att min båt inte hade en bra plats för fast VHF så den har åkt ur liksom även nätverket och AIS 300 ska göra. Förra året fick jag inte min i200 att fungera men jag tror att det var för att antennsladden fick göra en skarp 90 gradare ( mindre än 8 x dim) så att den gick sönder.

Har bärbar nu med sämre mottagning.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte nog sälja det ihop med nätverket och vhf;n så småningom. Mindre förtjänst förmodligen men bara en försäljning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Blir du utan så hör av dig. Du kan isf låna min tills du får tillbaka din. Passerar ute på stora vägen strax efter 6 vardagar.

Jag insåg slutligen att min båt inte hade en bra plats för fast VHF så den har åkt ur liksom även nätverket och AIS 300 ska göra. Förra året fick jag inte min i200 att fungera men jag tror att det var för att antennsladden fick göra en skarp 90 gradare ( mindre än 8 x dim) så att den gick sönder.

Har bärbar nu med sämre mottagning.

Har mailat och tackat men inser att det ser lite tråkigt ut här på forumet så jag riktar ett officiellt tack till dig här också! Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sista (?) uppdatering.

Lämnade in apparaten på försäljningsstället som skickade den till Garmin. Tog ca en vecka innan den var tillbaka och konstaterades vara hel. Jag fick rådet att skruva på squelchen!

Köpte då en annan antenn med kort sladd med färdigmonterade kontakter och kopplade in på VHFen när jag var ute på en öppen fjärd. God kontakt med Stockholm Radio!

Köpte då en annan antenn på annan butik och hade yngste sonen att hålla upp den medan jag provringde Stockholm Radio. Funkade bra även denna gång.

Monterade då antennen på riktigt och efter en massa pill så satt den på plats.

Nytt försök mot Stockholm Radio och även denna gång funkade det hela.

Och jag tycker det är så himla skönt att det nu funkar som det ska!

Tack för allt stöd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är ju problemet löst, men frågan är om det var en antenn med löstagbar kabel, och du mätte den med kabeln bortkopplad från antennen ?  Du skriver nämligen "full kontakt mellan mittledaren och skärmen i kabeln". OM det var så, var det nog tyvärr din kontaktmontering i andra änden (?) som var felaktig.

Likströmsmässig "kortslutning" (0 ohm) mätt med vanlig multimeter är inte alls ovanligt i en antennkonstruktion, och kan t.o.m. vara en stor fördel då elektriska fält i närheten av åska eller statiskt laddat regn o.s.v. kommer kortslutas och kanske rädda apparatens antenningång i vissa situationer.

Antennen kan likväl fungera alldeles utmärkt vid avsedd frekvens, då komponenten som ger "kortslutningen" du mäter (en spole/induktans) inte leder ström vid höga frekvenser.

Det är inte helt självklart att montera koaxkontakter bra utan rätt klämverktyg m.m. och det är också synnerligen lätt att få med en liten knappt synlig kardel från skärmen in mot mittledaren. Ibland, om kabeln går att trä igenom med kontakt på, är det bästa att få kontakten monterad i butiken eller på annat ställe där de vet hur man gör och har rätt verktyg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kabeln satt fast i antennen och på VHF-sidan var det en klippt sladd med kontakt avsedd för lödning av centrumledaren (och skärmen skulle vikas bakåt under kontakten).

I början när jag hade problem mätte jag mellan piggen och höljet i kontakten och konstaterade att det var full kontakt, dvs inget motstånd mellan de två ledarna. Klippte då kabeln och monterade en ny kontakt men inte heller detta funkade och det var full kontakt mellan hölje och mittledare, mätt på kontakten. Jag klippte då igen och mätte direkt på kabeln och konstaterade att det även där var full kontakt (inget mätbart motstånd) mellan ledare och skärm.

Det var här jag började inse att det var något fel på antennen.

Mätte dock aldrig på den nya antennen som hade fast sladd från antenn och färdig anslutning mot VHFen som man bara skruvade fast en kontakt på. Kanske var det samma sak på den?

Den antenn jag köpte och testade med hade antennkontakt i antennen och jag satte i den färdiga kabeln med kontakter i bägge ändar på både antenn och VHF.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...