Gå till innehåll
lördag 26 oktober 2024
rackarhulda

Kylvatten problem

Rekommendera Poster

Jag har en Volvo Penta md3b , som jag har konverterats till färskvatten kylning , allt är frid och fröjd när motorn går på tomgång men vid belastning (kör mot förtöjning vid brygga ) ca 1500 varv efter en halvtimme ljuder summern ! Tempmätaren ligger inom den grön markeringen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om temp-övervakningen fungerar så verkar ju kylkapaciteten klen.
Hur har du löst detta med cirkulationspump och shuntförträngning, kanske elpump och totalblockerad shunt? Se detta gamla inlägg om en MD11. (Ser ut som din MD3b har snarlikt arrangemang med shunten utmed limpans undersida.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Martec kylning shunten är totalblockad jag satte en 90 böj och en plugg i termostathuset så allt vatten går till limpan därefter ut till termostat-växlaren . Kan du läsa mitt andra inlägg som jag skrev i (gamla inlägg )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du mätt tempen med något annat instrument?

Kan ju vara summern som fått spel.

 

 

 

Kalle

 

Såg att du utvecklat ditt problem lite mer i en annan tråd, så mitt svar här tillför inget.

Redigerad av Pentax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag mäter med IR direkt på tempgivaren ! Jag var ner till båten idag och körde motorn efter en knapp halvtimme då larmar summern tempen ligger då på ca 75-80 grader på termostathuset/tempgivaren , alltså måste det nog till ett högre motstånd mellan givare och summer ? Jag stängde av motorn och lät cirkulationspumpen vara på den låter som ett sågverk läste sedan i instruktions broschyren att om den låter är det pga torrkörning , men jag har vatten i expansions kärlet för mycket vad händer luft ? Jag kör pumpen en halvtimme före start ! Och det kommer vatten via lilla slangen till kärlet ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normal temp och bubblor överflödning i expansionsburken, låter som dåliga packningar under topparna, rostskadade toppar.

 

Tyvärr!

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Suck, dessa ständigt onödigt förvirrande delningar av trådar. :-(
Svarade just TS i en äldre tråd som denne tyvärr valt att lyfta, okej måhända för där finns flera bra synpunkter angående den snarlika MD11:an. (Men jag borde där naturligtvis som litet av forumnestor istället länkat tillbaks frågeställningen hit, men men.)
Nu har jag efterklokt bestämt mig angående trådarna, svarar framgent (eventuellt) på Rackarhuldas kylproblem I DENNA TRÅD och inte i den andra. Ordning och reda underlättar? 
(Mitt svar i min tidigare länkade "gamla tråden" innehöll som svar funderingar angående ursprung o åtgärd vid tänkbara luft/avgas-problem som eventuellt är intressanta, men den tråden faller som en sten. Ledsnar alltså litet på onödigt dubbelarbete o förvirring oavsett orsak.)

Svarade där SÅ HÄR, och betraktar härmed länken dit som mitt sakliga inlägg i denna tråd!! (Rackarhuldas speciella MD3b-kylproblem därmed återförd till denna tråd vad mig anbelangar!)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var topplockspackningar bara att riva och hoppas på det finns material så det blir tät igen , skönt att fixa före semestern ;) angående givare och termostat så är allt från martex och anpassad för md3b.

tack för all hjälp pentax och thomas1.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...