Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
MMartin

Startbatteri, förbrukning och skiljerelä.

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har lite frågor angående startbatteri och skiljerelä. Jag har bifogat ett enkelt kopplingsschema som jag har i min båt (Ägaren innan mig som kopplat).

 

Jag har slarvat vid att underhållsladda batterierna och bara laddat upp 1 förbruk till 100% och dem 2 andra till ungefär 50%. Motorn ville inte starta så som det är kopplat nu. Jag testade att koppla bort alla batterierna och sedan bytte plats på det fulladdade batteriet mot startbatteriet, då starta motorn.

 

Jag vet ju att när spänningen är under 12.8 V så slår ju relät bort startbatteriet för att spara ström. 

 

1. När jag startar båten... använder den bara ström från startbatteriet? Eller tar den ström från alla batteri?

 

2. Hade det räckt att bara koppla bort startbatteriet, så att skiljerelät hade kunnat starta motorn på det fulladdade       förbrukningsbatteriet?

 

Hoppas ni förstår vad jag menar? Det är alltså mer hur skiljerelät fungerar och hur det fungerar med min koppling.

 

 

P.S jag vet att man inte ska ha en strömbrytare efter startmotorn och generatorn. 

post-105046-0-28997100-1432926947_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om startmotorn tar ström från bara start eller ifrån alla batterier beror på vilken sorts skiljerelä du har och hur det är kopplat.

Det finns i huvudsak två sorters skiljerelän. De som drar, dvs kopplar ihop de bägge bankerna, när tändningen slås på och de som känner av spänningen i startbatteriet.

Den första typen har en koppling mot antingen tändningslåset eller mot generatorn och slår på när nyckeln vrids till första läget.

Den andra typen kopplar ihop batterierna när startbatteriet når en viss spänning.

Fördelen med med den första varianten är att den inte drar någon ström.

Fördelen med den andra varianten är att den är lättare att installera.

 

Hursomhelst behöver forumets mycket kunninga skribenter (och jag är inte en av dem) veta vilken typ du har för att kunna hjälpa till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har lite frågor angående startbatteri och skiljerelä. Jag har bifogat ett enkelt kopplingsschema som jag har i min båt (Ägaren innan mig som kopplat).

 

Jag har slarvat vid att underhållsladda batterierna och bara laddat upp 1 förbruk till 100% och dem 2 andra till ungefär 50%. Motorn ville inte starta så som det är kopplat nu. Jag testade att koppla bort alla batterierna och sedan bytte plats på det fulladdade batteriet mot startbatteriet, då starta motorn.

 

Jag vet ju att när spänningen är under 12.8 V så slår ju relät bort startbatteriet för att spara ström. 

 

1. När jag startar båten... använder den bara ström från startbatteriet? Eller tar den ström från alla batteri?

 

2. Hade det räckt att bara koppla bort startbatteriet, så att skiljerelät hade kunnat starta motorn på det fulladdade       förbrukningsbatteriet?

 

Hoppas ni förstår vad jag menar? Det är alltså mer hur skiljerelät fungerar och hur det fungerar med min koppling.

 

 

P.S jag vet att man inte ska ha en strömbrytare efter startmotorn och generatorn. 

 

Hej.

 

Grejen med ett skiljerelä är ju att du inte ska förbruka upp strömmen ur startbatteriet när du ligger still och använder t.ex. kylskåp, belysning, stereo och liknande. När du startar motorn, som ditt relä är kopplat enligt ritningen, och generatorn börjar ladda så sluter reläet mellan start och förbrukningsbatteriet så att generatorn laddar båda, när motorn stoppar och generatorn slutar ladda bryts reläet och startbatteriets ström förbrukas inte (om det är rätt kopplat i förbrukarkretsen)

 

Svar på frågorna:

 

1. Vid startögonblicket, dvs när startmotorn går och innan generatorn börjar ladda, tas strömmen bara från startbatteriet (som är optimerat för högt strömuttag under kort tid).

2. Nej, som det är kopplat i din ritning var du tvungen att göra precis som du gjorde, ersätta det urladdade startbatteriet med ett fulladdat annat batteri.

 

Nej, inte en strömbrytare mellan startmotor och generator, men en huvudsäkring ska man ha!

 

/Jocke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte har ett spänningsavkännade skiljerelä så är det bäst om det är kopplat på D+ eller 61 på generatorn, då slår det till när generatorn börjar ladda. Ett 40A bilrelä brukar vara allt man behöver. Man kan fuska och koppla på tändningen men det är mindre bra. 

Lyxar man til det så sätter man även ett tidrelä så att det tar tex 30 sek innan man börjar ladda husbatterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte har ett spänningsavkännade skiljerelä så är det bäst om det är kopplat på D+ eller 61 på generatorn, då slår det till när generatorn börjar ladda. Ett 40A bilrelä brukar vara allt man behöver. Man kan fuska och koppla på tändningen men det är mindre bra.

Lyxar man til det så sätter man även ett tidrelä så att det tar tex 30 sek innan man börjar ladda husbatterierna.

Hej,

Jag har ett relä från biltema. Om det hjälper?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

Jag har lite frågor angående startbatteri och skiljerelä. Jag har bifogat ett enkelt kopplingsschema som jag har i min båt (Ägaren innan mig som kopplat).

 

Jag har slarvat vid att underhållsladda batterierna och bara laddat upp 1 förbruk till 100% och dem 2 andra till ungefär 50%. Motorn ville inte starta så som det är kopplat nu. Jag testade att koppla bort alla batterierna och sedan bytte plats på det fulladdade batteriet mot startbatteriet, då starta motorn.

 

Jag vet ju att när spänningen är under 12.8 V så slår ju relät bort startbatteriet för att spara ström.

 

1. När jag startar båten... använder den bara ström från startbatteriet? Eller tar den ström från alla batteri?

 

2. Hade det räckt att bara koppla bort startbatteriet, så att skiljerelät hade kunnat starta motorn på det fulladdade förbrukningsbatteriet?

 

Hoppas ni förstår vad jag menar? Det är alltså mer hur skiljerelät fungerar och hur det fungerar med min koppling.

 

 

P.S jag vet att man inte ska ha en strömbrytare efter startmotorn och generatorn.

 

Hej.

 

Grejen med ett skiljerelä är ju att du inte ska förbruka upp strömmen ur startbatteriet när du ligger still och använder t.ex. kylskåp, belysning, stereo och liknande. När du startar motorn, som ditt relä är kopplat enligt ritningen, och generatorn börjar ladda så sluter reläet mellan start och förbrukningsbatteriet så att generatorn laddar båda, när motorn stoppar och generatorn slutar ladda bryts reläet och startbatteriets ström förbrukas inte (om det är rätt kopplat i förbrukarkretsen)

 

Svar på frågorna:

 

1. Vid startögonblicket, dvs när startmotorn går och innan generatorn börjar ladda, tas strömmen bara från startbatteriet (som är optimerat för högt strömuttag under kort tid).

2. Nej, som det är kopplat i din ritning var du tvungen att göra precis som du gjorde, ersätta det urladdade startbatteriet med ett fulladdat annat batteri.

 

Nej, inte en strömbrytare mellan startmotor och generator, men en huvudsäkring ska man ha!

 

/Jocke

Tack så hemskt mycket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har ett relä från biltema. Om det hjälper?

Då har du ett spänningsavkännande relä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

Jag har ett relä från biltema. Om det hjälper?

Då har du ett spänningsavkännande relä.

En fråga till... Om jag laddar ett av förbrukningb. I banken... Laddar den även förbi relät till startbatteriet? Alltså får mitt startbatteri laddning från min laddare som är kopplat på förbrukarbanken i mitt kopplingsschema?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har lite frågor angående startbatteri och skiljerelä. Jag har bifogat ett enkelt kopplingsschema som jag har i min båt (Ägaren innan mig som kopplat).

 

Jag har slarvat vid att underhållsladda batterierna och bara laddat upp 1 förbruk till 100% och dem 2 andra till ungefär 50%. Motorn ville inte starta så som det är kopplat nu. Jag testade att koppla bort alla batterierna och sedan bytte plats på det fulladdade batteriet mot startbatteriet, då starta motorn.

 

Jag vet ju att när spänningen är under 12.8 V så slår ju relät bort startbatteriet för att spara ström. 

 

1. När jag startar båten... använder den bara ström från startbatteriet? Eller tar den ström från alla batteri?

 

2. Hade det räckt att bara koppla bort startbatteriet, så att skiljerelät hade kunnat starta motorn på det fulladdade       förbrukningsbatteriet?

 

Hoppas ni förstår vad jag menar? Det är alltså mer hur skiljerelät fungerar och hur det fungerar med min koppling.

 

 

P.S jag vet att man inte ska ha en strömbrytare efter startmotorn och generatorn. 

Ditt kopplingsschema ser helt korrekt ut under förutsättning att all förbrukning är kopplad till huvudbrytaren för förbrukarbanken och att endast motorkretsen är kopplad till startbatteriets huvudbrytare. Om din generator, startbatteri och laddrelä är justa, borde du haft full laddning på startbatteriet.

 

När du laddade endast ett förbrukningsbatteri, måste de två batterierna i denna krets varit isärkopplade. Annars hade båda batterierna blivit lika laddade om de är felfria. Varför laddade du ett batteri? Behovet av detta kan tyda på att din generator inte laddar eller att reläet eller startbatteriet är defekta. Teoretiskt och långsökt är att startbatteriet inte används under mycket lång tid, samtidigt som laddreläet kontinuerligt ligger inkopplat och kan ha dragit ur startbatteriet. Reläet har nämligen en egenförbrukning i viloläget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

Jag har lite frågor angående startbatteri och skiljerelä. Jag har bifogat ett enkelt kopplingsschema som jag har i min båt (Ägaren innan mig som kopplat).

 

Jag har slarvat vid att underhållsladda batterierna och bara laddat upp 1 förbruk till 100% och dem 2 andra till ungefär 50%. Motorn ville inte starta så som det är kopplat nu. Jag testade att koppla bort alla batterierna och sedan bytte plats på det fulladdade batteriet mot startbatteriet, då starta motorn.

 

Jag vet ju att när spänningen är under 12.8 V så slår ju relät bort startbatteriet för att spara ström.

 

1. När jag startar båten... använder den bara ström från startbatteriet? Eller tar den ström från alla batteri?

 

2. Hade det räckt att bara koppla bort startbatteriet, så att skiljerelät hade kunnat starta motorn på det fulladdade förbrukningsbatteriet?

 

Hoppas ni förstår vad jag menar? Det är alltså mer hur skiljerelät fungerar och hur det fungerar med min koppling.

 

 

P.S jag vet att man inte ska ha en strömbrytare efter startmotorn och generatorn.

Ditt kopplingsschema ser helt korrekt ut under förutsättning att all förbrukning är kopplad till huvudbrytaren för förbrukarbanken och att endast motorkretsen är kopplad till startbatteriets huvudbrytare. Om din generator, startbatteri och laddrelä är justa, borde du haft full laddning på startbatteriet.

 

När du laddade endast ett förbrukningsbatteri, måste de två batterierna i denna krets varit isärkopplade. Annars hade båda batterierna blivit lika laddade om de är felfria. Varför laddade du ett batteri? Behovet av detta kan tyda på att din generator inte laddar eller att reläet eller startbatteriet är defekta. Teoretiskt och långsökt är att startbatteriet inte används under mycket lång tid, samtidigt som laddreläet kontinuerligt ligger inkopplat och kan ha dragit ur startbatteriet. Reläet har nämligen en egenförbrukning i viloläget.

Hej,

Jo jag har en underhållsladdare som är kopplad till ett förbrukar, kruxet är att jag bara hunnit ladda en sisådär 24h. Då tror jag väl att den laddar bara upp ett batteri i taget? Och endast hunnit gett kräm till ett batteri?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej,

Jag har lite frågor angående startbatteri och skiljerelä. Jag har bifogat ett enkelt kopplingsschema som jag har i min båt (Ägaren innan mig som kopplat).

 

Jag har slarvat vid att underhållsladda batterierna och bara laddat upp 1 förbruk till 100% och dem 2 andra till ungefär 50%. Motorn ville inte starta så som det är kopplat nu. Jag testade att koppla bort alla batterierna och sedan bytte plats på det fulladdade batteriet mot startbatteriet, då starta motorn.

 

Jag vet ju att när spänningen är under 12.8 V så slår ju relät bort startbatteriet för att spara ström.

 

1. När jag startar båten... använder den bara ström från startbatteriet? Eller tar den ström från alla batteri?

 

2. Hade det räckt att bara koppla bort startbatteriet, så att skiljerelät hade kunnat starta motorn på det fulladdade förbrukningsbatteriet?

 

Hoppas ni förstår vad jag menar? Det är alltså mer hur skiljerelät fungerar och hur det fungerar med min koppling.

 

 

P.S jag vet att man inte ska ha en strömbrytare efter startmotorn och generatorn.

Ditt kopplingsschema ser helt korrekt ut under förutsättning att all förbrukning är kopplad till huvudbrytaren för förbrukarbanken och att endast motorkretsen är kopplad till startbatteriets huvudbrytare. Om din generator, startbatteri och laddrelä är justa, borde du haft full laddning på startbatteriet.

 

När du laddade endast ett förbrukningsbatteri, måste de två batterierna i denna krets varit isärkopplade. Annars hade båda batterierna blivit lika laddade om de är felfria. Varför laddade du ett batteri? Behovet av detta kan tyda på att din generator inte laddar eller att reläet eller startbatteriet är defekta. Teoretiskt och långsökt är att startbatteriet inte används under mycket lång tid, samtidigt som laddreläet kontinuerligt ligger inkopplat och kan ha dragit ur startbatteriet. Reläet har nämligen en egenförbrukning i viloläget.

Hej,

Jo jag har en underhållsladdare som är kopplad till ett förbrukar, kruxet är att jag bara hunnit ladda en sisådär 24h. Då tror jag väl att den laddar bara upp ett batteri i taget? Och endast hunnit gett kräm till ett batteri?

 

Är de parallellkopplade enligt ditt kopplingsschema skall båda batterierna vara lika laddade och ge samma spänning oavsett på vilket batteri du mäter på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej,

Jag har ett relä från biltema. Om det hjälper?

Då har du ett spänningsavkännande relä.

En fråga till... Om jag laddar ett av förbrukningb. I banken... Laddar den även förbi relät till startbatteriet? Alltså får mitt startbatteri laddning från min laddare som är kopplat på förbrukarbanken i mitt kopplingsschema?

 

Nej startbatteriet får ingen laddning då, under förutsättning att startbatteriet är kopplat som Bat1, dvs på röd anslutning på reläet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Hej,

Jag har ett relä från biltema. Om det hjälper?

Då har du ett spänningsavkännande relä.
En fråga till... Om jag laddar ett av förbrukningb. I banken... Laddar den även förbi relät till startbatteriet? Alltså får mitt startbatteri laddning från min laddare som är kopplat på förbrukarbanken i mitt kopplingsschema?

Nej startbatteriet får ingen laddning då, under förutsättning att startbatteriet är kopplat som Bat1, dvs på röd anslutning på reläet.
Vad konstigt! Varför har han gjort så att man inte kan underhållsladda startbatteriet?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Hej,

Jag har ett relä från biltema. Om det hjälper?

Då har du ett spänningsavkännande relä.
En fråga till... Om jag laddar ett av förbrukningb. I banken... Laddar den även förbi relät till startbatteriet? Alltså får mitt startbatteri laddning från min laddare som är kopplat på förbrukarbanken i mitt kopplingsschema?
Nej startbatteriet får ingen laddning då, under förutsättning att startbatteriet är kopplat som Bat1, dvs på röd anslutning på reläet.
Vad konstigt! Varför har han gjort så att man inte kan underhållsladda startbatteriet?!

 

Normalt sett är startbatteriet nästan alltid fulladdat och behöver ingen underhållsladdning. Krånglar bara till det med mer prylar att hålla reda på. Detta är min uppfattning men jag vet att andra tycker annorlunda!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...