j0mpa 1 Postad 29 Maj , 2015 Vad gäller vid försäkring av större karbinbåt från 80talet på ca 6m? Skall båte motornummer och skrovnummer anges? Har kollat på en båt men ägaren hittar ej papper på båten så jag blir lite fundersam... Samt att tidigare kvitto är borta. Klart att man kan tappa bort papper.. är väldigt intresserad av den men vågar man köpa utan papper? Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 29 Maj , 2015 (redigerade) 1. Kolla skrovnumret och motornumret och jämför detta med vad som finns på larmtjanst.se så ser du om båten är rapporterad stulen eller ej. 2. Har inte nuvarande ägare båten försäkrad? Be om att få se försäkringspapper, alternativt ta leg på ägaren och kontakta försäkringsbolaget han påstår sig ha och kolla om han har båten (med rätt skrov och motornummer) registrerat (kan vara så att dom inte vill uppge sådant, men du kan försöka iaf. Uppge skrov och motornummer så kan dom säkert avslöja något om den finns i deras system eller inte) 3. Löp eller köp. Edit: påstår han sig ha haft båten i 20 år eller bara ett kort tag? I första fallet kan ju faktiskt papper försvunnit utan att det för den sakens skull är något lurt. Var försiktig ändå, för det finns inget som heter "god tro" längre. Det finns gott om båtar på marknaden, så om du inte lyckas reda ut ägarförhållandena är det bara att byta objekt. Redigerad 29 Maj , 2015 av Sjoingenjoren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 29 Maj , 2015 Börja med att be honom visa en kopia på ett försäkringsbrev. Finns inga gamla kvitton, inga försäkringar eller annat med säljarens och båtens namn på hade jag nog dragit öronen åt mig. Annars kan du råka köpa en stulen båt, och "god tro" finns ju inte längre, så skulle det visa sig att båten är stulen blir du av med den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
j0mpa 1 Postad 29 Maj , 2015 Förstår! Grejen är den att vi bor långt ifrån varandra, har inte vart dit och kollat själv då jaag vill köpa båten om jag åker dit. Så vill ha så mkt info som möjligt, har fått massa bilder på den, han har letat papper säger han, men jag känner att jag vill veta alla nummer med tanke på att jag själv ska sälja båten en dag. Får avvakta och se om han hittar alla papper eller nummer, så jag kan se om den e stulen eller ej, han hade försäkrat den via sin lägenhet???... Verkar väldigt skumt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 29 Maj , 2015 Hur försäkrar man en båt via lägenheten..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
j0mpa 1 Postad 29 Maj , 2015 Ja de undrar jag med! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 246 Postad 29 Maj , 2015 Att en båt från 80-talet saknar papper är nog inte helt ovanligt. Men helt klart skall man vara vaksam. Har han haft den länge skulle jag bli lugnare. Ställ frågor när du träffar honom. Hur har han gjort med olika saker. Be honom visa handgrepp och så och se om han verkar van med båten. Skrovnummer är det inte säkert att det finns på en 80-talsbåt så det i sig är inte showstopper. Sedan som andra varit inne på. Om båten har ett värde borde den vara försäkrad. Kolla med försäkringsbolaget. Sedan kan man undra vad som menas med att "papper" saknas. Om kvitton och så saknas är en sak som jag tror inte är helt ovanlig, men de flesta båtar jag sett har någon typ av pärm eller liknande med manualer, anteckningar och annat. Och det även i betydligt äldre båtar än 80-talet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
j0mpa 1 Postad 29 Maj , 2015 Han har haft den i 4år, pratade med honom nyss, han och hans kompis hade kollat och bara hittat motornummer men skulle ta dit en kille som jobbar med båtar och få fram mer info, så får avvakta och se! Han verkar ju engagerad och försöker de är ju bra iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 30 Maj , 2015 (redigerade) Båt från 80-talet kan sakna skrovnummer, som tidigare sagts. Jodå, jag har haft båt försäkrad via lght/husförsäkring. Det var ett medlemserbjudande... Även idag har jag en gummijolle med motor via hemförsäkring ( har två st och båtförs tog bara en st...) Tror det var bekränsat till 100' men din "kabinbåt på 6 m från 80-talet" ligger nog under den summan. Om det inte är en mycket nyare motor, då är det motorn du kollar. Motorer stjäls tyvärr. Så länge du gör upp affären hemma hos säljaren ( dvs inomhus och inte på gården ) är du nog rätt säker... Du tar alltid med ett vittne! Jag var själv och tittade på en båt i våras åt en vän. En motorbåt från 1982. Fanns inte ett enda papper. Gick ändå att konstatera att det var "rätt" ägare genom att de hade skrivit inlägg här på forumet! Redigerad 30 Maj , 2015 av Funkis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
j0mpa 1 Postad 30 Maj , 2015 Okej! Sitter en b20 i den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 189 Postad 30 Maj , 2015 2015-05-29 vid 19:21 skrev Peter_K: Hur försäkrar man en båt via lägenheten..? Om man har hemförsäkring hos Länsförsäkringar så vet jag att man kan välja till ett "småbåtstillägg", kanske är detta som avses? Då får båten iofs ha en motor på max 10 hästar, så det verkar ju lite märkligt för en båt på sex meter... /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser