Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
paicapo

motorproblem

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Startar en ny tråd om mina bekymmer då jag söker så mycket tipps som möjligt.

min vp 5,7 gi stannade plötsligt för en vecka sen. Misstänkte först bensinstopp då jag räknat fel på distans. Efter påfyllning då den ej gick igång va mekaniker ute o felsökte och så att min bensinpump inte gick igång vid tändning och behövde bytas, nu har jag bytt pumpen men båten går ändå inte gång och det hörs inte ett knyst från pumpen när man drar igång tändningen. Har kollat alla säkringar, batterier är ny bytta. Några förslag?

Redigerad av paicapo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade mekanikern att pumparna fick spänning? Det finns ett pumprelä, som kan vara defekt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade mekanikern att pumparna fick spänning? Det finns ett pumprelä, som kan vara defekt.

Han sa att han kollade alla säkringar men det är väl tveksamt om han kollade relä, sitter det i säkringslådan på motorn ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

prova koppla 12 volt direkt från batteri till pumpen å kolla om den startar

Bra idé men hur gör jag, pumpen är ju ansluten med två små kontakter??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

prova koppla 12 volt direkt från batteri till pumpen å kolla om den startar

Bra idé men hur gör jag, pumpen är ju ansluten med två små kontakter??
hmm.. hade det varit jag hade jag nog bara klippt kablarna och skarva sen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tror jag är nåt på spåret efter lite googlande mm, en sak jag inte har nämnt är att jag hade något låg oljenivå i motorn pga. av att jag glömde sätta på oljelocket, kom på detta efter att ha åkt en kortare tur ca 4 distans, det hade skvätt ut lite olja men inte nämnvärt, väl i hamn fyllde jag på olja och åkte hem. efter detta har jag alltså startat båten men motorn dog efter ca 30 sek och där började ovan problem. Jag misstänker att oljetrycks switchen har slagit av bränslepumpen pga. av dåligt oljetryck därav att det inte finns ström till pumpen. har nu läst endel om detta och det verkar som att switchen har just den funktionen, frågan är om kanske ska ta och byta ut den, någon som vet hur det hela fungerar, om den olje switchen bryter till bränslepumpen hur får man den igång den igen?

går det att resetta den på nått sätt, tänkte att om den bryter till pumpen så kanske den stannar i nåt defaultläge, det är ju svårt att få upp oljetrycket om man inte ens får igång motorn... Någon som vet var den sitter på motorn?

 

fungerar inte det får jag prova att bygla mellan 30 och 87 vid bränslepumpreläet för att kolla det,

 

Fakta verkar vara att ström bryts nånstans påväg till pumpen, frågan är bara var:-)

Tack för alla som skriver! måste försöka få igång fanskapet nu i helgen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Uppdatering: mätte upp kontakterna till bränslepumpen med påslagen tändning vilket som väntat visade på 0 DC till pumpen.

 

Byglade sen bränslepumpsrelät mellan 30 och 87 och då gick pumpen igång. Det är alltså relätet som slår till med tändningen. Nån som har några tipps på vad det kan bero på??

Redigerad av paicapo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

saknar du minus till relät drar inte spolen kolla 85'an kolla även reglerström på 86'an ska komma från brytate om någon sådan finns eller tändlåstet.    ev kan 85 och 86 vara omkastade minns inte så noga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

saknar du minus till relät drar inte spolen kolla 85'an kolla även reglerström på 86'an ska komma från brytate om någon sådan finns eller tändlåstet. ev kan 85 och 86 vara omkastade minns inte så noga.

Ok nu har jag mätt upp relät får inte minus. Eftersom den inte får minus från databoxen så är väl frågan om databoxen får minus? Frågan är hur jag mäter upp de t??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det löste sig, va en av kablarna från död mans greppet som fastat på insidan av gasreglaget, när jag la in backen så måste jag ha dragit av den i skarven. Bara att skarva sen startade på båten. Jävligt dåligt betyg för den mekaniker från hallstens marinservice i Nacka som va ute och felsökte och menade att bränslepumpen va sönder och behövdes bytas. Hade ju varit otroligt lätt för han att bara mäta ingående Ström till soppapumpen så han märkt att den inte fick nån Ström, riktigt usel service då ny pump kostade mig 7000kr. har dock min gamla bränslepump att lägga ut på blocket då den funkade fint.tråkigt första erfarenhet av båtmekanike. Men skönt att det löste sig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...