Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
ossy

Biltemas rödsprit

Rekommendera Poster

Hej. Jag har spritkök, som jag tidigare kört Biltemas koncentrerade spolarvätska i, som bränsle med gott resultat. Nu har dom gjort om den produkten, tyckte innehållsförteckningen såg lite läskig ut, så jag tänkte elda med något annat istället. Då fick jag se beskrivningen på Biltemas rödsprit, där står bl a "brinner utan att sota". Det låter för bra för att vara sant. Annan rödsprit brukar ju sota kraftigt. Halva priset mot Origonol. Är det någon som har provat, om det stämmer, att den inte sotar kärlen?

/Oscar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom har säkert blandat etanolen med vatten och propanol (spolarvätska) då sotar det mindre. Men med vatteninblandning sänker man energiinnehållet så det tar längre tid att laga mat jämfört med 100%-ig etanol.

Annars är det metanol som inte sotar, men eftersom det är giftigt blir det mer och mer sällsynt ute i handeln. Origonol är om jag minns rätt en blandning av etanol och metanol.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag provat Biltemas rödsprit, med överraskande gott resultat. Sotar inte!! En hundring för 4 liter. Inte kommer jag handla Origonol för nästan dubbla priset framöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2015-07-10 vid 20:27 skrev ossy:

Nu har jag provat Biltemas rödsprit, med överraskande gott resultat. Sotar inte!! En hundring för 4 liter. Inte kommer jag handla Origonol för nästan dubbla priset framöver.

Jag brukar köra det genom en brödlimpa så funksr det kanon:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltemas Rödsprit innehåller:

Etanol, Isopropanol, Butanon och Denatoniumbensoat (smakförstörare)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2015-07-11 vid 12:45 skrev bhemac:

Biltemas Rödsprit innehåller:

Etanol, Isopropanol, Butanon och Denatoniumbensoat (smakförstörare)

...och vatten. Förutom de obligatoriska 4% så vore det intressant att veta hur mycket Biltema späder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast det står inget om vatten i säkerhetsbladet, i Origonol står det däremot att det ingår vatten, 1-5%. Etanol innehåller vanligtvis 4% vatten men i Origonol har man tillsatt ytterligare några procent vatten, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2015-07-11 vid 22:14 skrev bhemac:

Fast det står inget om vatten i säkerhetsbladet, i Origonol står det däremot att det ingår vatten, 1-5%. Etanol innehåller vanligtvis 4% vatten men i Origonol har man tillsatt ytterligare några procent vatten, eller?

Vatten har inget CAS-nr så vitt jag vet, så det blir fel att stirra på msds. Praktiskt måste etanol innehålla vatten - inte vanligtvis 4% utan rent tekniskt minst 4 % - det är däremot vanligt att man drygar ut långt mer. Sotar mindre, blir billigare att tillverka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...