Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
pixelpark

Köpa billig men fräsch HT?

Rekommendera Poster

Hej sjöbusar.

Jag har letat begagnad båt under lång tid, men har velat fram och tillbaka om vilken typ av båt jag vill ha och hur mycket pengar jag är villig att spendera. Det har tagit tid eftersom jag inte har haft så mycket kunskap om båtar, men nu har jag börjat närma mig ett svar – och det är baserat på följande krav:

• Tak över en del av båten.
  • Man ska kunna övernatta 2 personer 1-2 nätter.
  • Jag ska kunna ta med både fru och ett par vänner på en dagstur.
  • Snabbbående.
  • Jag med sällskap ska kunna äta kring ett bord.
  • Ska kännas relativt modern och fräsch; den bör vara ifrån 00-talet.
  • En motor som inte är alltför gammal (jag har dragit en gräns vid år 2000).

Då jag vill hålla investeringen nede har jag den senaste tiden kikat på lite billigare hardtops (dock inte under 6 meter), framförallt Bella 642 och Flipper 630 HT, från alldeles i början av 2000-talet. Med dessa båtmodeller ger jag en ganska klar fingervisning kring var min prisnivå ligger – särskilt med Bellan.

Det jag hoppas få från er vänliga själar är era tankar kring hur jag tänkt, och eventuellt andra båtmodellsförslag än de jag angivit... Slutligen, vad tror ni om denna Bella 642?

http://www.blocket.se/vi/60094131.htm

Tack så mycket på förhand från en relativt okunnig båtdrömmare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du märkt är vissa saker lika på Bella och Flipper vilket inte är så konstigt eftersom Flipper och Aquador ingår i Bella OY. Många anser att en HT ska ha genomgång genom framrutan men för oss som nästan alltid har ruffen bäddad skulle det inte fungera. Om du hittar en välvårdad Flipper 640 så kanske den kan vara ett alt. trots att den inte är från -00 talet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är lite lustigt. Om du tittar på äldre modellen Bella 640, så är det inte alls ovanligt med 175-225hk på dom. Trots att skrovet är vässat med djupare v på 642an. 125hk skulle jag säga är för liten motor på en i övrigt väldigt fin båt. Håller med föregående talare om Flipper 640. Enastående båtar. 225hk på en sådan är inga problem. Då gör den dryga 50 knop med fru och barn. Samma gäller Bella 640ht. Som jag dock bara klättrat runt i, och aldrig åkt med. Men skrovet är bättre på 642an. Så hittar du en sådan med något större motor, Så är det en kanon båt. Flipper 630ht är oxå en väldigt bra båt. Samma sak gäller där, dom behöver mer motor än vad dom flesta har. Absolut minst 150hk om den ska komma till sin rätt. Gärna mer. 225hk fungerar alldeles utmärkt på en sådan. Du kan åka bränslesnålt i 30knop med familjen och ett par vänner. Om åskan kommer, kan ni snabbt och stadigt åka hem i 50knop. Bella 642ht har väl ändå trevligast inredning, tycker jag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Numera, när man sover över i båten i naturhamn 1-3 nätter, har kraven på komfort ökat?

Jag själv är uppväxt med en R7 som var smal och trång, hade en låga i köket och inget kylskåp.

Kyl kan du ordna med en portabel kyl ( fast du behöver 1-2 batterier till plus en solcell på taket )

Bra kök är praktiskt...

Det jag undrar över är toa? Hur ser det ut i de båtar du tittat på? ( och har din fru varit med...)

För om 150' är din uppfattning om en "billig" båt så krävs inte så mycket mer för att hitta en större?

Såg en Fjord Wekender för ett tag sedan med utbytt motor. Tex... Den har inombordare och går inte fort. För ska du åka fort så är det mer muskler du behöver och då kostar bara motorn 100-150' kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kraven kanske har ökat men inte min frus. Våran Flipper 666 delar skrov med Flipper 640 förutom några steglister och badbryggan. Viktigast tycker jag är möjligheten att värma mat/kaffe, kyla och värme är. Hur man får till det är en utmaning i en mindre båt men gillar man båttypen ger man sig inte så lätt. Vi har en Wallas spisplatta, en Wallas dieselvärmare, rinnande vatten, portabel toa mm. Fotoalbum nedan.

http://www.maringuiden.se/u/666D3/;action=fotoalbum&id=5706

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...