skylarker 2 Postad 28 Maj , 2015 Håller på och ska byta ut fönstren på min Vega till nya utanpåliggande av polykarbonat och undrar om det är några speciella skruvar man bör ha eller är det bara att köra med nästan vilka som helst så länge de är rostfria? Vill gärna undvika att spetsiga skruvar sticker ut på insidan så man kanske ska köra bultar istället? Ha det 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalle51 0 Postad 28 Maj , 2015 Håller på och ska byta ut fönstren på min Vega till nya utanpåliggande av polykarbonat och undrar om det är några speciella skruvar man bör ha eller är det bara att köra med nästan vilka som helst så länge de är rostfria? Vill gärna undvika att spetsiga skruvar sticker ut på insidan så man kanske ska köra bultar istället? Ha det Har just gjort det på min Becker 27. Vi använde kupolmuttrar med en bricka. På så sätt fick vi en mjulk infästning av rutan. /kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Maj , 2015 Tänk bara på att hålet i rutan ska vara minst 1 mm större än bulten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skylarker 2 Postad 29 Maj , 2015 Var köpte ni kupolmuttrar? Verkar väldigt dyra om man inte vill ha elförzinkade och det duger väl inte. Täta med sikaflex? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 29 Maj , 2015 Monterade en plexiglaskiva på en anslagstavla. Har för mig att killen som levererade skivan rekomenderade och försåg mig med några små plastbustningar som skulle träs på skruven. Hålen fick borras med samma yttermått som plastbustingen. Han visade mig också prov på olika tätningsmedel som han provat. Har för mig att något av de billigare var det som han tyckte var bäst när det gällde tätning och vidhäftning. Tyvärr är mitt minne bra men kort - det var ett antal år sen. http://www.macomposit.se/ Rostfria kupolmuttrar är inte gratis. De få gånger jag använder dylika köper jag dem i den lokala järnhandeln.Men det är ju aldrig frågan om några större mängder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Maj , 2015 Maxi var tidiga med polykarbonat. Stora problem i början för att plolykarbonaten utvidgar sig mycket mer än plasten i värmen. Nya båtar kom ut i solen, ett regnväder så rann det in. Det löste man genom att göra skruvhålen i polykarbonaten betydligt större än bultarna. Men man hade ändå problem med tätningen, det ville gärna läcka. Tills man kom på att använda butyltejp. Då blev det tätt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 29 Maj , 2015 Man måste ha en kvalitet som är UV-skyddad. Rätt dyra... Det dubbla ungefär, men dubbla livslängden? Vi hade nyligen en tråd om kvalitet, sök rätt på den... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 29 Maj , 2015 (redigerade) Var köpte ni kupolmuttrar? Verkar väldigt dyra om man inte vill ha elförzinkade och det duger väl inte. Täta med sikaflex? täta med butyltape / Karosseriband finns hos Mekonomen på 6 mm band Redigerad 29 Maj , 2015 av Vegabjorn 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 29 Maj , 2015 Sätter man kupolmuttern på utsidan då och valfri skalle/försänkning på insidan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 29 Maj , 2015 Tänkt på att INTE skruva dit dom med skruvdragare utan använd enbart handkraft. Mycket lätt att man förstör rutorna, pajade en av mina rutor på förra båten vid monteringen när jag skruvade med skruvdragaren lite oförsiktigt. /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Maj , 2015 Sätter man kupolmuttern på utsidan då och valfri skalle/försänkning på insidan? Egentligen är det nog bättre tvärtom, man försänker skruven i polykarbonatet, på insidan sätter man en lite större bricka och kupolmutter då kan det röra sig bättre. -- Antingen köper man den betydligt dyrare polykarbonaten som är mer UV-beständig och lite mer reptålig. Eller så köper man den billigare sorten och lägger på solskyddsfilm och får ett bättre skydd till ett lägre pris. Men lite mer jobb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 29 Maj , 2015 (redigerade) Sätter man kupolmuttern på utsidan då och valfri skalle/försänkning på insidan? Egentligen är det nog bättre tvärtom, man försänker skruven i polykarbonatet, på insidan sätter man en lite större bricka och kupolmutter då kan det röra sig bättre. Men motverkar inte försänkningen då det större hålet, dvs hindrar plasten från att röra sig? Eller menar du att även hålet i skrovet skall vara större än skruven så att det är här det rör sig? På min båt (jag skall också byta utanpåliggande rutor) så är skruvarna skruvade i en träskiva som mothåll på insidan skrovet. Redigerad 29 Maj , 2015 av BSven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Maj , 2015 Jo jag var väldigt otydlig. Om hålet i polykarbonaten är större så sätter man kupolmuttrarna med stora brickor på utsidan (kolla tex Maxi 77, rutorna sitter med stora skruvar). Tycker man inte det är snyggt så får man göra större hål i plasten, på insidan tyckte jag inte brickorna spelade så stor roll. Man behöver fö inte kupolmuttrar utan vanliga med plasthatt. Själv tyckte jag plexiglas är vettigare, Uv-tåligt, mindre repkänsligt och de rör sig inte allas lika mycket. Betydligt billigare. Efter 10 år blir de fula men det går att hålla de snygga. Men eftersom man har mallarna kvar så kan man enkelt göra nya. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skylarker 2 Postad 31 Maj , 2015 Hade jag vetat att plexiglas funkar nästan lika bra hade jag nog kört på det, men nu är det för sent. Att få 6 fönster i polykarbonat utskurna efter mall kostade 2400 kr. Vad är det för muttrar med plasthatt du syftar på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 31 Maj , 2015 Typ denna: http://www.essentracomponents.se/skyddslock-for-muttrar-och-bultar Finns platta också, används även i möbelsindustrin. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skylarker 2 Postad 2 Juni , 2015 Undrar också om det är någon speciell bits man behöver för att göra hålen i rutorna? Och för att klargöra, ska både hålen i rutorna och skrovet vara större än bultarna eller räcker en av dem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 2 Juni , 2015 Har en massa kupolmuttrar i båten och gillar dom inte, man slår sig på dom, framför allt i förpiken där det är trångt. Har inga som håller rutorna, men om man har det är det nog lätt att få blåmärken när båten kränger till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Juni , 2015 Har en massa kupolmuttrar i båten och gillar dom inte, man slår sig på dom, framför allt i förpiken där det är trångt. Har inga som håller rutorna, men om man har det är det nog lätt att få blåmärken när båten kränger till. När man tänker efter så stämmer det faktiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skylarker 2 Postad 3 Juni , 2015 Nu har jag laddat upp med butyltejp, bultar 5 mm med muttrar och brickor, allt rostfritt. Två universalborrar, en 5,5 mm för hålen i rutorna och den andra 5 mm för hålen i skrovet. Bra eller anus? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Juni , 2015 Man brukar säga att hålet ska vara 1 mm större än skruven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skylarker 2 Postad 5 Juni , 2015 Det blev riktigt bra, det enda som blev dåligt är att det blev jäkligt fult vid kanten där den svarta butyltejpen sitter, så jag tänkte om man kan måla som en ram runt på rutan. Vad kan man använda för färg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 6 Juni , 2015 Skulle du kunna visa en bild på hur det blev? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Juni , 2015 Undrar om färg sitter så bra? Helst sk man ju måla på insidan. Tittade på en båt där ägaren låtit skära till rutorna med vattenskärare och samtidigt skutt till en tunn rostfri plåt, det såg väldigt snyggt ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 6 Juni , 2015 Kanske svårt att göra snyggt men kanske du kan göra en "ram" av solskyddsfilm?Blir det inte bra är det bara att ta bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Juni , 2015 Kanske svårt att göra snyggt men kanske du kan göra en "ram" av solskyddsfilm? Blir det inte bra är det bara att ta bort. Eller så kan man ju låta en reklammakare skära ut en ram i plastfilm. Den levereras ju på en "bärfilm" så att det blir enklare att montera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 14 Juni , 2015 En fortsättningsfråga på denna tråden - vilken tjocklek skall man välja? Sxk har på sin hemsida en förenklad variant av CE-kraven:http://www.sxk.se/content/dimensionering-av-f%C3%B6nster-mm-i-b%C3%A5tar-enligt-iso-12216 Jag är inte tillräckligt kunnig på matte för att göra beräkningen även om jag lyckas få tag i alla data och själva ISO-12216 dokumentet kostar 1500 spänn så den tänker jag inte köpa. Har någon en tabell eller annan kunskap att gå efter? Hur valde TS tjocklek? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 14 Juni , 2015 Du behöver ju inte följa standarden.... Men att få lite insikter och ledtrådar är ju bra? Jag har inte läst standarden eller räknat men har nyligen bytt en ruta; då lärde jag mig av glasmästare att de flesta båtar för 20 år sedan eller äldre har på små rutor 2 mm obehandlat glas som inte är speciellt starkt. Lite större rutor gjordes antingen i behandlat glas ( väldigt dyrt idag ) eller någon typ av plexi, finns många sorter. Plexi som är 4mm är väldigt starkt. 6 mm är typ atlantöverfart... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 14 Juni , 2015 Jo tack, jag dimensionerar allt på min båt efter "atlantöverfart" för det ligger i framtidsdrömmen.Därför vore det bra att veta vad som är CE-kravet för Ocean för olika material. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Juni , 2015 Jag tog formeln från SXK och räknade. Förutsättningen är att polykarbonaten har max. böjspänning 25 MPa och elasticitetsmodulen 2400 MPa men det borde gå att kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser