brannan77 4 Postad 27 Maj , 2015 Har köpt ny båt, fairline 40 från 2004. Vill behandla teaken nu med brunsåpa eftersom jag vill behålla den naturliga färgen. Så miN fråga är hur jag applicerar det på bästa sätt för det står inte. Blanda 50/50 och lägga på det med mjuk borste och torka av med trasa eller ska jag skölja av det med varmvatten? Ev köra på med borcol efter eller skippa det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 885 Postad 27 Maj , 2015 Teaken bleknar även om du behandlar med såpa. Vill du behålla teaken brun så är det Snappy eller likande som du måste använda. Sedan kvittar det om du använder brun, gul eller grön såpa den färgar inte av sig. Jag blöter teaken, spritsar ut såpan koncentrerad och kör runt med en mjuk borste. Det är viktigt att inte använda hård borste för då fårar du teaken. Sedan spolar jag av med rikligt med sjövatten. Om teaken börjar bli svartprickig så har algerna slagit rot. Enklaste sättet att bli av med dem är att döda dem med Boracol eller annat algmedel. Var bara försiktig för algmedlena kan bita fast i aluminium och oxidera ytskiktet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brannan77 4 Postad 28 Maj , 2015 Ok för jag vill fortsätta ha den ljusa gråa obehandlade färgen som är idag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 28 Maj , 2015 Den gråa färgen uppkommer ju just när man inte gör något alls så då är det bara att fortsätta med det. Vanlig tvätt med såpa/vatten tar inte bort den grå färgen. Tyvärr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brannan77 4 Postad 28 Maj , 2015 Precis det är det gråa jag vill ha kvar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 28 Maj , 2015 Jag hade silvergrått däck på min förra båt. Det är inte svårt att behålla det så - man ser bara till att teaken inte är smutsig eller torkar ur. Vanlig gulsåpa och en mjuk borste samt en hink behövs. Jag slängde på ett par hinkar sjövatten på båten så teaken blev ordentligt blöt, sedan körde jag med vanlig gulsåpa från typ Konsum eller ICA, rikligt - en eller två deciliter i en halv hink. Helst skall man borsta tvärs fibrerna för att inte tvätta bort den mjukare vårveden ur träet så teaken blir spårig. Sköljde sedan med mer sjövatten.Allra bäst är att göra detta efter ett regn då tekaen fortfarande är blöt. Då löser sig smutsen fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gibban 4 Postad 6 Juni , 2015 För en silver färgad teak. Såpor tillverkas på olika sätt och har olika egenskaper. Just Brunsåpan är en tuffare såpa och rekommenderas varmt för rengöring av teakdeck av kända båtbyggare. Många använder Brunsåpan för regelbunden rengöring och Boracol för att förhindra algtillväxt och svartmögel. Sköter du om din teak med regelbunden tvätt med mycket snäll borste eller svabb behöver du inte göra mer och du kommer att ha ett vackert silverfärgat teakdeck. Tvätta tvärsfibrerna ej längs med använd aldrig en borste och never ever högtryck! Använder du andra medel än dessa var extremt noga med att du INTE använder något medel som har en frätande egenskap som gör din teak porös och ojämn (ingen nämnd o ingen glömd), vill du ha fler råd välkommen att kontakt mig kontaktuppgifter finns på min hemsida boatcare.se där finns mycket information om Teak och underhåll Brunsåpa och Boracol finns på www.boatcare.se har alltid det på lager Vill du ha en Gyllenbrun teak använder du Golden Teak Sealer. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 6 Juni , 2015 Ett alternativ är att spruta på bensaltensid, finns på allt-fraktfritt.se, och sedan är det klart. Bara att vänta på att naturen gör resten. Fördelen med bensaltensid jämfört med Boracol är att bensaltensiden inte angriper lättmetall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gibban 4 Postad 15 Juni , 2015 För att behålla Teaken Gyllenbrun använd Golden Teak Sealer en produkt som är mycket välrenomerad, är ej en fet olja. Läs mer på Boatcare.se en behandling klarar som regel en sommar så nästa vår är det dags för ny applicering av Sealern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 16 Juni , 2015 Om du har ekonomiska intressen i Boatcare.se tycker jag gott du kan köpa dig en reklamplats här på maringuiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gibban 4 Postad 18 Juni , 2015 (redigerade) Om du har ekonomiska intressen i Boatcare.se tycker jag gott du kan köpa dig en reklamplats här på maringuiden. Hej ! Jag hade kontakt ang det för inte så länge sedan, just i denna stund har vi ingen annons men vi har visat ett intresse för det och har även registrerat oss i företagsregistret. / mvh JG Redigerad 18 Juni , 2015 av Gibban 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser