Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
HLindfors

Service Yamaha F50 2010, göra själv?

Rekommendera Poster

Dags för service på vår Yamaha F50 2010 (4-takt) och tänkte att eftersom garantier osv har passerats så kan man lika gärna göra det själv. Kan man serva bilen så kan man serva båten :)

Men var köper jag prylarna till bäst pris och vad behöver jag exakt?

Olja, oljefilter, stift, bränslefilter, olja till växelhuset?

Vad missar jag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya packningar till oljeskruvarna till växelhuset.

/Claes

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antingen så gör man som de flesta hemfuskarna o går bara på de självklara punkterna såsom oljor o filter o hoppas på det bästa. Eller är man lite mer seriös och gör servicen enligt de servicescheman som Yamaha faktiskt har. Punkterna finns oftast i ägarmanualen annars på länken, vill du ha en arbetsbeskrivning behöver du en servicemanual. Det är inte bara så att verkstan pungslår en på en massa stålar vid servicarna, de gör oxå mycket mer än vad ägarna tror.

http://www.simyamaha.com/category_s/1807.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör ser iceb själv enligt serviceschemat, verkstäderna pungslår en och kan ta ut hur mycket pengar som helst då det är högtryck nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har absolut tänkt följa instruktionsboken för service, men har inte den tillgänglig just nu därav frågan vad jag behöver.

Men var köper ni dessa saker? Finns det någon smidig webshop där jag kan beställa eller behöver jag bli ruinerad på Yamaha-center? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seasea, Hjertmans, Erlandssons Brygga, mfl , dvs odinarie marinaffärer. De har oljor, fett, oljefilter, tändstift osv, men knappast bränslefilter som sitter inne i motorn. Men det behöver du nog inte byta nu på en 2010-årsmodell, men kolla i instruktionsboken. Enkelt att serva själv, men lite kletigt och då framför allt att byta olja i växelhuset. Glöm inte att smörja styrningen med fettspruta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mekonomen kan oftast inte ett dyft om båtmotorer men plockar hem delar från dotterbolaget Marinshoppen i en rasande fart. Marinshopoen har även web-butik. Samma pris på orginaldelar som alla andra dock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...