Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Thesea

Appar till sjön

Rekommendera Poster

Jag vet inte vad ni använder Er av, men jag hittade en App som heter ViVa där man får realväder, på olika platser runt Sverige. Kan vara bra att ha när man skall ge sig av för att se hur vinden ser ut just nu, och var man kanske skall åka mm. Har ni några appar som ni kan rekommendera som ni använder Er av till sjös?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shipfinder tycker jag är vettig, där kan man se vilka större båtar som är ute. Vi brukar använda den och kolla vilka större fartyg som passerar, mest för allmäna intresset. Finns som gratis och betal!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Viva är ett måste för oss som har 2-3 dm till godo för att komma igenom Baggenstäket vid normalvatten.  :) 
Windguru för väder/vind när jag kappseglar.
SeaPilot för enklare nav i telefonen och back up till plotter. Nu har jag AIS i Seapilot men;
MarineTraffic för att kolla så det inte blir möte med nåt stort i sagda Baggenstäket t.ex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Windgurus app har slutat fungera, tyvärr... i alla fall för iPhone.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Locus Free för navigation med Eniros sjökort och en massa landbaserade kartor över hela världen. Gillade den så mycket att jag köpte betalversionen för att uttrycka min uppskattning fast jag inte behövde den

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Windgurus app har slutat fungera, tyvärr... i alla fall för iPhone.

Tråkigt, den verkar funka för Android...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SMHI:s app, och då främst för att kunna se väderradarbilderna. Inget jag själv behöver eftersom jag bara dagseglar några timmar per gång, och kollar vädret innan, men är man ute längre och vill veta när den där fronten drar in, så funkar det väldigt bra. Ett bra sätt att använda den är att kolla prognosen. Säger prognosen att det kommer en front som för med sig ett vindomslag, så kanske inte tidpunkten i prognosen är helt pålitlig. Men på väderradarn bör fronten synas tydligt (om den har nederbörd med sig alltså), och på så vis kan man ganska enkelt bedöma hur lång tid det tar innan omslaget i vädret kommer. Med regelbunden användning på det här viset lär man sig att göra egna "prognoser" bättre och bättre.

För min del är det för min cykelträning jag använder funktionen. Gött att kunna beräkna på ett ungefär hur lång tid det tar innan regnet drar in, så jag vet när det är dags att vända hemåt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till Android finns Marinwiki-appen. Den använder data från Marinwiki. Den visar alla platser på Marinwiki. Den har också en funktion som kan skicka din position till Marinwiki om du vill. Då kan de hemma följa dig på färden. Lite som Marinetraffic fast man kan komplettera med loggbok, bilder m.m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SeaPilot för enklare nav i telefonen och back up till plotter. 

Efter en sommar med SeaPilot så vill jag nog rätta mig själv lite. Jag har nu leveransseglat Stockholm - Köpenhamn - Kalmar med SeaPilot i min Sony Z3 Compact som primär navigation.

Kopplad till Seapilot AISen med WIFI för NMEA-data så funkar det kanon.

Hade båten jag seglat haft en vettig plotter hade jag nog använt den, men det har den inte. Jag får återkomma efter semesterveckan i Stockholms skärgård med båt som har en bra plotter, får se om jag tar fram telefonen av nån anledning ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer flera

Det var nog allt...

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett par till

• Vattenpass kan vara bra att ha när man ska ställa upp båten för vintern.
  • Hastighetsmätare om man inte har någon annan.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Håller mig också till SSRS väderapp, funkar bra. Kompletterat med SMHI:s app.

/Moltas.

Redigerad av moltas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon som vet var SSRS köper sina prognoser och vad för modell som används?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från början var det Norges metrologiska institut - dvs. som YR - som var grunden och som sedan tolkades och sändes ut till appen.

Nu hittar jag ingen info, men det finns säkert om man söker lite mera. Troligen är det samma källa fortfarande. Bäst är väl att maila SSRS och fråga.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...