Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Silverminc

Vad är detta?

Rekommendera Poster

Hej.

Någon som vet vad detta är för värmare? Det finns en gasolslang som går till aktern där det finns en regulator för någon typ av flaska med liten koppling. I hytten finns det en flaska med något flytande som verkar blått till färgen.

Vågar man ens prova och starta denna?

Båten är från 87. Vet dock inte om denna är installerad senare. Slangar och kopplingar känns fräscha.

post-107094-0-47997700-1432665205_thumb.jpg

post-107094-0-86884600-1432665214_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är en Pulsomatic värmepanna. Det är en gasoldriven panna för vattenburet system.

Klart du skall prova att tända den. Det är en procedur som jag inte minns helt, men ungefär:

1) Ställ "termostaten" på max (tror det är en gnista på ratten)

2) Tryck in stop

3) Tryck in och håll inne start

4) Tryck upprepade gånger på tändknappen

När du ser att det brunnit ett tag släpper du startknappen. Misslyckas du länge med att få fart på den kan förbränningsrummet fyllas med gas. Det kan när den sedan antänds bli en liten knall. Helt ofarligt skall det vara men lite obehagligt om man inte är beredd ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flaskan med det flytande är expansionskärlet till vattnet i värmesystemet. Det går säkerligen i en slinga runt båten med konvektorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där är en Pulsomatic värmepanna. Det är en gasoldriven panna för vattenburet system.

Klart du skall prova att tända den. Det är en procedur som jag inte minns helt, men ungefär:

1) Ställ "termostaten" på max (tror det är en gnista på ratten)

2) Tryck in stop

3) Tryck in och håll inne start

4) Tryck upprepade gånger på tändknappen

När du ser att det brunnit ett tag släpper du startknappen. Misslyckas du länge med att få fart på den kan förbränningsrummet fyllas med gas. Det kan när den sedan antänds bli en liten knall. Helt ofarligt skall det vara men lite obehagligt om man inte är beredd ...

Oj oj oj. Vattenburen värme! Jo jag tackar!

Du råkar inte veta om det är en speciell gasolflaska till denna? Eftersom kopplingen är så liten. Det går ju inte att ta samma flaska som till grillen antar jag? Kanske olika tryck också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår var kopplad till samma gasolsystem som spisen i båten. Jag vet tyvärr inget om detaljerna kring trycket. Att byta koppling borde inte vara något problem. Vi använder samma flaskor till grillen hemma som till båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår var kopplad till samma gasolsystem som spisen i båten. Jag vet tyvärr inget om detaljerna kring trycket. Att byta koppling borde inte vara något problem. Vi använder samma flaskor till grillen hemma som till båten.

Ok ska kolla vad det är för reducering på regulatorn som sitter där idag.

Är det vanlig glykol som man häller i exansionskärlet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok ska kolla vad det är för reducering på regulatorn som sitter där idag.

Är det vanlig glykol som man häller i exansionskärlet?

Ja, vanlig glykolblandning 50/50 glykol/vatten så slipper du tömma systemet på vintern p.g.a. frysrisken.

Kan du ta ett foto på gasolkopplingen så får du kanske bättre svar på typ av reduceringsventil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har samma värmare i min båt från 1981, fungerar kanon. Den är inkopplad på samma gasolsystem som till pentryt, har du en annan storlek på anslutningen är det nog bara att byta reduceringsventilen/Slangen.

Kolla om du inte också har en koppling i radiatorsystemet till motorn, på så vis kan du få gångvärme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har samma värmare i min båt från 1981, fungerar kanon. Den är inkopplad på samma gasolsystem som till pentryt, har du en annan storlek på anslutningen är det nog bara att byta reduceringsventilen/Slangen.

Kolla om du inte också har en koppling i radiatorsystemet till motorn, på så vis kan du få gångvärme.

Jag har utombordare på denna båt, så gångvärme kan bli svårt.

Går det att köra denna värmare när man åker med båten också? Det är främst det jag vill ha den till nämligen. Det är en Uttern 6000 och ska fungera som transportbåt till och från landet även under ruggiga höstdagar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det skall gå bra. Den skall strypa gasen om lågan skulle slockna. Sedan skall man alltid ha respekt för gasol. Det är ovanlig (skulle jag tro) med ett så pass avancerat värmesystem i en så pass liten båt. Men du skall så klart testa när det finns där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Värmaren cirkulerar dessutom vattnet utan behov av el så den drar ingen ström om man inte har en extra cirkulationspump.

Nackdelen, som jag ser det, med vattenburen värme är att det tar tid innan värmen kommer. Däremot så blir värmen stabilare när den väl har anlänt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Värmaren cirkulerar dessutom vattnet utan behov av el så den drar ingen ström om man inte har en extra cirkulationspump.

Nackdelen, som jag ser det, med vattenburen värme är att det tar tid innan värmen kommer. Däremot så blir värmen stabilare när den väl har anlänt.

Skönt att den inte drar ström, det är positivt. Sen är det kanske bökigt att byta gasolflaska ofta om man använder den mycket.

Om det fungerar bra kanske det till och med är lockande att krypa till kojs med någon som man vill ha nära, för gott om plats för att sova är det ont om i denna skuta :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det skall gå bra. Den skall strypa gasen om lågan skulle slockna. Sedan skall man alltid ha respekt för gasol. Det är ovanlig (skulle jag tro) med ett så pass avancerat värmesystem i en så pass liten båt. Men du skall så klart testa när det finns där.

Japp ska verkligen testa detta. Måste bara se vad det är för reducering på regulatorn så att jag kan skaffa en ny men med stor gänga för vanlig flaska.

Det skulle ju vara helt fantastiskt om den gick igång!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är gött med vattenburen värme! Innan du startar så rekommenderar jag att du kollar efter luftningsventiler i anslutning till elementen eller på andra punkter på ledningarna. Så att du kan lufta systemet ordentligt, annars är risken stor att cirkulationen blir dålig, och då kokar det snabbt över, med automatstopp som följd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...