Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har funderingar på att köpa en båt där det inte ingår ngn kärra.

Båten är 5,30 och väger ca 800 kg inkl motor.

Har tänkt ha båten liggandes hemma på kärra när jag inte använder den. Har nära till ramp så jag klarar mig med oftast med en obromsad men kommer nog transportera den 10 mil en eller ett par gånger per år.

Ska jag välja obromsad eller bromsad trailer, vad rekommenderar ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du köra så långt så tar det tid med en obromsad(30 km/tim) hade båt och trailer ihop vägt 750 så kunde du ha köpt en 750 kg eu-trailer

Men din båt är ju för tung!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den är för tung för eu-tralier. Men ni som kör obromsade 30-vagnar hur fort kör ni med dem egentligen om ni ska några mil? Eller kör ni bara korta sträckor med dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den är för tung för eu-tralier. Men ni som kör obromsade 30-vagnar hur fort kör ni med dem egentligen om ni ska några mil? Eller kör ni bara korta sträckor med dem?

Jag skulle faktiskt satsa på en rejäl boggievagn som håller för vinterförvaring bättre. Den ligger dessutom som ett frimärke på vägen i höga hastigheter.

Kolla på blocket och fynda. Jag har ett sävsjösläp från 96 och det funkar kanon. Som allt annat behöver det dock lite översyn ibland :-)

 

Obromsat 30 släp hade jag till skotern förut. Jag fick alltid starta tidigare är polarna för att hinna med....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skulle satsa på ett obromsat, ska du bara knalla ca 10 mil någon gång om året så är det inte värt att ha ett reggat släp.

 

Jag kör 6 x 6 mil  ( 6 mil med båt och 6 mil tom trailer ) två gånger om året med obromsat har både längre o tyngre båt än vad du nämner i tråden.

 

Fungerar utmärkt, kör väl kanske inte exakt 30 km/h när man kommer ut ur stan. Där det är fri sikt och rätt förhållanden så kanske jag ligger runt 50 km/h. Sedan får man välja lite mindre vägar ( mindre trafik ) så skapas det inte så stor irritation även om det blir några kilometer längre.

 

Man måste också ha rejäl framförhållning då det skjuter på bra när man bromsar. Blir det kö bakom så får man kliva åt sidan ett tag för att lätta på kön.

Redigerad av Gelis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja den är för tung för eu-tralier. Men ni som kör obromsade 30-vagnar hur fort kör ni med dem egentligen om ni ska några mil? Eller kör ni bara korta sträckor med dem?

Jag skulle faktiskt satsa på en rejäl boggievagn som håller för vinterförvaring bättre. Den ligger dessutom som ett frimärke på vägen i höga hastigheter.

Kolla på blocket och fynda. Jag har ett sävsjösläp från 96 och det funkar kanon. Som allt annat behöver det dock lite översyn ibland :-)

 

Obromsat 30 släp hade jag till skotern förut. Jag fick alltid starta tidigare är polarna för att hinna med....

 

 

Ja och glöm inte att bilen måste vara en kraftig 4w, eller helst en grusbil med några ton på flaket för att orka.

 

 

Kalle  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt  ungefär som du säger Gelis. Obromsad blir det nog. Oftast kör jag bara ca 5-10 km mest genom stan så då räcker obromsat bra.

De få gångerna det blir längre transport så kan man ju köra upp till 50 km/h utan att riskera kortet vad jag hört. Största nackdelen som jag ser det är ju att man inte kan köra på motorväg.

Om man köper en ny obromsad är de då lika stabila som en bromsad? Klarar de att köras längre sträckor eller tar de mer stryk än en bromsad?

Är det någon större skillnad i kvalitet på de olika fabrikaten, tex Tiki, Fogelsta, Thule, Easyline?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Obromsat är lika med en ofjädrad trailer. Du ökar risken rejält för att båten hoppar i ett gupp. Dra åt ordentligt med spännband...

 

Men i likhet med dig kör jag obromsat, ska dock bara 400 meter från båtupptagningen… hade bromsad boggietrailer tidigare till en mycket tyngre båt ( ca 1400 kg ) men där fick jag renovera bromsarna och hjul-lager ca vart femte år. Mycket dyrare alltså med bromsat / fjädrat släp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

när jag hämta ena båten så körde jag 20 mil med en hemmagjord obromsad vagn då låg jag i 70-80 hela vägen och de funkade utmärkt, båten väger ca 700 kg

Redigerad av jokkepettersson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min förra båt hade liknande preferenser som din.

 

Ryds 530 DC och ca 800 kg.

 

Köpte en TIKI BT-1000P. Den var aldrig använd. Såldes av en firma som varit vilande några år. Trailern var 3 år gammal när jag köpte den, men aldrig inreggad, förrän mitt köp.

Gav 15 000 kr för den. (Bromsad 80 km/h)

 

Använde den i 3 år. Sålde den på blocket i augusti. Annonsen låg ute i 2 dar.

Första killen som kom, köpte den, utan att pruta. Ju, fick 14 500 kr för den. 

 

Tror att 80 trailer håller värdet bättre än 30 båtvagnarna. Så blev nog fallet för mig iallafall :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja köper man kärra till "rätt pris" så står de sig ju bra oavsett om det är bromsad eller obromsad tror jag.

Du hade nog tur att hitta en kärra till väldigt bra pris Niklas_L  :)

Vad tyckte du om Tiki Niklas, var det en stabil och bra kärra?

 

Nu har jag gjort affär på båten i alla fall  :)

Har en tillfällig båtplats tills vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sant, vart ett bra pris på vagnen J

 En ny Tiki av med det aktuella årets modell skulle kostat ca 3000 kr mer.

 

I vår familj har vi  haft vagnar från Easyline, Fogelsta, Tiki, TK-trailer, Harbeck samt KAFO (KABE)

 

Tyckte Tiki vagnen fungerade bra. Men det fanns aspekter som andra vagnar var bättre på.

 

Hjulaxeln sitter väl lång bak på vagnen. Det gör att jag fick väl hög kultryck på bilen. Då jag gärna ville ha båtens akter (största tyngd) stående på kölrullarna.

Belysningen blev rätt ofta doppad i sjövatten, då den inte gick att ta bort.

Kändes som vår båt var i tyngsta laget för vagnen. Skulle inte vilja överlasta Tiki vagnen.

 

Men den gick mycket bra efter vägen. Upplevde inte heller något fel eller saker som gick sönder på den. Kölrullar höll bra. Vinschen fungerade klanderfritt.

 

Tikin var prisvärd, och den levererade efter mina behov. Körde ca 20-30 mil med den varje år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en kärra på gång där lastvikten är ngt för liten men det kanske funkar ändå. En TK-trailer med lastvikt på 750 kg vilket innebär en övervikt på 50-100 kg.

Är kärran dimensionerad med marginal eller på gränsen tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade med TK gällande en trailer till min nuvarande båt. Dock obromsad vagn. 10% överlast skulle vara ok, men inte mer än så. Men fanns en större modell begagnad, slog till på den istället. 

 

Glöm inte att räkna med eventuellt bränslevikt, samt övrig du förvarar i båten. Det kan lätt bli ett antal kg som annars glöms bort. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då kanske det funkar då.

Är lite osäker på båtens vikt. Vissa säger 600 kg och andra 650 kg. Motorn väger ca 170 kg så det är ju på gränsen  :mellow:

Men som du säger så blir det ju fort mer vikt med lite utrustning med i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som känner till Nordic trailer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du säger du kommer köra 10mil en gång per år. Men tänk på att saker kan ändras. Du har friheten!

Köp en reggae kärra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Visst kan saker ändras Marexxx. Kan även bli så att jag inte kör längre än 5 km för att lägga i den under hela säsongen ;)

Har varit och kollat på kärror som ligger på gränsen lastmässigt och de blir nog för klena. Får avvakta tills jag hittar någon som klarar runt 1000 kg last.

Redigerad av Bewee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

Jag hade en 1000kgs båtvagn till min förra styrpulpet 5m på 700-800kg. Funkade fint till vinterförvaring och även traila till o från rampen ett par km tidig vår och senhösten vid fiske. 

Kunde köra 50-60km/h.

 

Låter klokt att satsa på en 1000kgs-vagn eller större.

 

Jag har en båtvagn (1300kg) DAN med tippbar vagga från båt och trailer nu som är till salu. Vet inte vart i landet du bor men vagnen finns i Nynäshamn :) Skicka ett PM om du är intresserad. http://www.lastexperten.se/vra-produkter/batvagn-05-35-ton/bt-slapet-dan-batvagn-obromsad

Den följde med vid båtköp men den är för klen och tänkte byta till en 2 ton.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Jag köpte en begagnad vagn igår. Onödigt stor kanske men riktigt stabil kärra. Klarar båtar på ca 5-7 meter och ca 1400 kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...