Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Los_capitanos

Skruva fast pulpiten, hur då?

Rekommendera Poster

Hej,

Har en Jeanneau Leader 805 där pulpiten börjar sitta lite löst.

Ser ut som om fästanordningen under börjar släppa.

Är det någon på forumet som vet hur pulpiten sitter fast "i skrovet"?

Har ca 8 cm hål (överklistrade med en vi rund tejp inne i kabinen som tycks finnas precis under staget som går ned i båten på utsidan) och tror väl att det är där man får knö in något verktyg och förhoppningsvis dra åt en mutter.

Kan det vara så?

Vilken dimension på mutter pratar vi isf?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är så är det väl enklast att du provar dig fram, hur svårt kan det vara? 12 mm, nähä, 13 mm, nähä, 14 mm, nähä, stööön! I-landsproblem!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dålig tisdag pseudo??

Det bli bättre ska du se

Eller inte......

Men hur svårt kan det vara då? Ta bort tejpen och kolla, har du tummen mitt i handen eller? Och jag har haft en dålig dag JA.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns två utmaningar i detta;

1. Hålet sitter på ett sådant sätt att det inte finns någon möjlighet att "kolla" hur det ser ut innanför.

2. Avståndet från hålet till muttern (om det nu sitter en mutter där) är ca 40-50 cm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du kan nå muttern med ett verktyg bör du också kunna se den med ficklampa och spegel, eller sticka in mobilen och ta en bild.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är ju ett känt båtmärke… som säger sig vara kundorienterat? Och med generalagent både på västkusten och en på ostkusten. Testa att fråga dem….  de KAN ju vara kundorienterade?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har bestämt mig för att införskaffa en inspektionskamera.

Funkis, lite roligt att du tar upp det där med kundorientering; jag ringde generalagenten på V-kusten och ställde frågan "Hur sitter pulpiten fast, med vad?", svaret jag fick var "ingen aning, vi har säkert bytt/dragit åt den någon gång men det är inget vi har dokumenterat. Du får maila Jeanneau, men vänta till hösten då det har väldigt mycket att göra just nu och svarar ej på mail"

Hur go e den då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt ärligt... Hade den misstanken.... Hört av flera... Men de skulle bättra sig var det sagt?

En bättre ide är att du registrerar dig på ett engelskt forum, typ Sailanarchy.

Jeanneauklubben har också ett forum men det drivs/sponsras av generalagenten.. Så de lär inte svara. . Men andra med en Jeanneau kanske vet svaret?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med en inpektionskamera var det biff. Pulpeten sitter med en låsmutter. Gissar M12 eller M13.

Så vet ni....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, intressant! Var köpte du kameran och vad kostade den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...