Mercury 0 Postad 17 April , 2005 Hallå!! Nu har jag varit och köpt en mercury 50hp och nu skulle jag vilja veta om jag kan ha den på en båt som är v-bottnad och mycket spetsig den är ca 4,6m lång och 1,5m bred det finns ingen så kallad blå skylt på den så nu undrar jag om det är någon som har koll på sånt //MVH Mercury Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst plotter Postad 17 April , 2005 Det du skriver säger en inte mycket, du får ju prova om din nyinköpta motor passar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebc 0 Postad 18 April , 2005 ...Håller med ovanstående inlägg. Du kan börja med att mäta akterspegeln för att se om den kräver lång eller kort rigg (51cm, eller 38cm....mellanting finns också). Har din motor lång eller kort rigg?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 18 April , 2005 Bilder är talande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebc 0 Postad 18 April , 2005 japp...helt klart! Fota o mät... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury 0 Postad 18 April , 2005 Hallå jo det är en kort rigg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 18 April , 2005 En äldre 4-cylindrig 50 hästars mercury är ju ingen muskedunder precis. Är det med CD-tändning eller med brytare. Vilken fär är det på randen på kåpan. Är det brytarmotorn är det ju inget stjärnskott precis. Har ju inte samma effekt som en modern 50 hästare. Mercurys äldre 50:or bygger på 40-talsmotorblock. Men är ena härliga mysmotorer i bra skick. Går att trolla på tomgång vid fiske. En nackdel, finns ingen termostat. Därför extra viktigt att varmköra motorn innan start. Det vanligaste felet är att en av cylindrarna tagit stryk. Just på grund av slarv med att varmköra. Kolla kompet på motorn innan du gör nåt. PS, har ägt en 50:a 1968 årsmodell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 18 April , 2005 Hade en 50 hk, 70-tal tidigare... Känner igen din beskrivning av dem! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury 0 Postad 19 April , 2005 Jo det är en sån..näe de e nog inge muske dunder men 1200 kr var den allt värd :-D det är blå rand på kåpan jaså finns det ingen termostat på dem men vad e det för fel om den går varm hela tiden då? jag spolade rent kylsystemet på den ja tror att det var stopp i det ska prova nu få se om den kyler. Tackar för svaren :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury 0 Postad 19 April , 2005 det är mycket bra komp i alla 4 cylindrar det har jag kollat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury 0 Postad 19 April , 2005 jag har fått för mig att det är slutet av 70 talet som den är gjord i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 19 April , 2005 Blå rand är 70-tal och CD-tändning. Kyler den dåligt.Kollat impeller. Har du kollat att du får ner växelhuset.Oftast fastrostat i vevaxeln. Beror på att drivaxeln inte är rostfri. på grund av slarv att ite byta impeller i tid. Blir i regel då en bojsten eller reservdelsmotor. Lönar sig inte att värma loss. Är oftast ett helvete att meka dessa motorer, just på grund av invecklad konstruktion. En välskött 50 hk Mercury är en guldmotor annars. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury 0 Postad 20 April , 2005 jag har skruvat isär riggen och det är inget problem att snurra på axeln och impellerhuset och impeller är helt nytt så nu borde den kyla jag har inte hunnit satt ihop den än men när jag har gjort det så borde den fungera tackar för svaren MVH//Mercury Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser