Peter_K 4 234 Postad 26 Maj , 2015 Jag har i min båt en bra, manuell länspump som tar de stora volymerna, men funderar på att installera en liten automatisk som komplement - en sådandär som får ta det lilla regnvatten som alltid verkar leta sig in på omöjliga sätt och ställen hur mycket jag än tätar båten. Specen skall därför vara: - Liten kapacitet går bra - Suger även upp den sista lilla slurken - Automatisk avkänning - inte autostart (blir galen då på ljudet) - Gärna tunn slanganslutning=enklare dragning Finns en sådan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Maj , 2015 (redigerade) Funderade på samma sak, jag har alltid nästan någon cm vatten stående. Den enda lösningen jag kan komma på är en lite membran pump. Jag har en sådan HÄR liggande som jag bara testat löst och det funkar. Men den måste ju ha en nivåbrytare och för att suga torrt så behövs ett tidrelä så den går en stund efter att nivåbrytaren slagit ifrån, pumpen bryr sig inte om den suger vatten eller luft och kan sitta ganska högt tex över vattenlinjen och då blir den även frostsäker. Tyvärr lite meckigt men någon färdig lösning har jag inte hittat. Alternativet är ett skovelhjul med svampar ... Redigerad 26 Maj , 2015 av bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 971 Postad 26 Maj , 2015 Ett alternativ kan vara en liten slangpump. Sådana satt förr på vindrutespolningen i bilar. Fördel med dem är att de inte fryser sönder om det står vatten kvar i slangen (den är ju elastisk). Själv använder jag en liten handpumpad oljebytarpump för att få upp det sista i kölsvinet. Den fixar även de sista dropparna som varken handlänspump eller elektrisk membranlänspump klarar av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 26 Maj , 2015 Tror att en länsmanpump uppfyller alla dina önskemål. Funkade skitbra i min förra båt (Hoppas bilden syns) Mvh Torbjörn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ulf.Ason 11 Postad 26 Maj , 2015 Det är svårt att uppfylla alla fyra kraven, speciellt är automatisk avkänning svår att kombinera med att sista slurken ska åka med. Dessutom ska inte vattnet i slangen åka tillbaka när pumpen stannar (krav 5). Jag har inte hitat någon riktig bra lösning, det närmaste jag kommit är en liten dränkbar pentrypump som liknar denna: http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Inredning_VVS/Pentry/Pentrypump/PENTRYPUMP_12V_DRANKPUMP?id=04194 ochhttp://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Drankbar-pentrypump-12-V-2000017743/ tillsammans med en tunn slang. Den lyfter tillräckligt högt, har ingen större volym i slangen men saknar givetvis automatik. // Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 26 Maj , 2015 Med länsman behövs inte automatisk avkänning, den pumpar hela tiden då båtens förtöjningar sträcks, den har dessutom inbyggd backventil så ingenting rinner tillbaka. Hade en tidig modell i metall den pumpade ur ned till slangens tjocklek, ca 8mm . Den drar dessutom ingen ström . Men som sagt, var bara ett förslag. Torbjörn 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Maj , 2015 Den lilla pentrypumpen har jag haft som länspump i roddbåten, fungera bra men vattnet i slangen rinner tillbaka. För att förhindra det krävs backventiler. En membranpump har det, och en slangpump har samma funktion. (Slangpumpen finns väl inom medicinen?) Enklast är en membranpump med ett tidrelä som gör att pumpen går 30 sek varje timma. Då kan den transportera bort 24l/dygn och strömförbrukningen hamnar på någon halv Ah per dygn. Idealet skulle vara en strömavkännade funktion som länspumpen som provpumpar med jämna mellanrum. Pumpen kan man placera någonstans i aktern, borde bli tyst. Hade ju varit träligt om det fanns en färdig sådan produkt. Men länsman borde fungera. Hade något liknande för massor av år sedan men den höll bara något år. Lite meckigt med slangen. Sen känns det ju väldigt onödigt att lösa problem utan elektricitet .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 27 Maj , 2015 Länsman är en jättefin produkt, men att få till det att funka i min båt tror jag blir svårt. Jag tänkte mig något elektriskt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 Maj , 2015 Meningen med en sådan regnläcks-pump är väl egentligen att man tryggt kan resa bort några dagar. Utan att behöva oroa sig för driftavbrott (självklart har den redige föranstaltat om bevakning inom båtklubb, informerat om telenummer etc)?Men trots allt blir väl pålitligheten A&O, pumpen måste framför allt vara "idiotsäker" så man slipper gnagas av minsta tvivel? I tråden ovan framhävs enkel slangdragning, billigt inköpspris etc. Tänker att mer fokus bör läggas på just detta med idiotsäker trygg pålitlighet.(Och då blir väl hotet av skräp-blockerad slang eller backventil aktuellt, undrar kort sagt hur man bäst anordnar ett sådant för varje föreslagen pumptyp platt filter/nät i kölsvinet? Gamla tappade tändstickor etc, finns mycket gegga i kölsvin som kan blockera särskilt om man länsar till sista droppen. Eller tänker jag fel här, en liten klen pump kanske inte orkar suga upp och ansamla skräp?)@Peter: Du har ju numera en Dixie27:a. Finns väl bara runt 80 tillverkade exemplar, har du sett denna mastfots-tråd? Kanske kan du bidra på nåt sätt i den?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Maj , 2015 För mig är inte mängden vatten något problem, jag har en vanlig, automatisk länspump + ett larm, Jag vill bara få bort den där lilla mängden vatten som alltid står i kölsvinet. Det finns ett nästan idiotsäkert sätt, sätt en elektor som drivs av motorns kylvatten. Men då måste ju motorn gå ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Juni , 2015 Idag kom min lilla pump. Kopplades in med en 10 mm slang ned i kölsvinet, utloppet fick ske i diskhon. Den pumpade helt torrt och var väldigt tyst. Sughöjden var ca 1 m. Lite slam och skit följde med utan problem. Kapaciteten har jag inte kollat men den uppgivna på 1,5-2lit/min verkar rimlig. Strömförbrukningen låg på 0,69 A. När det var torrt sjönk förbrukningen till <0,5A. Så här är min plan: Ett elektroniskt relä som startar pumpen vid ett par mm vatten. Pumpen går 30 sek och fortsätter tills strömmen är under 0,5A. För att inte pumpen ska bli överhettad så får det bli en kontakttermostat på runt 40°C. Utloppet från pumpen blir nog i sittbrunnen, ner i en av dräneringarna. Tsv får det räcka med en tryckknapp, det är ju enklare än att svampa upp vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 23 Juni , 2015 @Peter: Du har ju numera en Dixie27:a. Finns väl bara runt 80 tillverkade exemplar, har du sett denna mastfots-tråd? Kanske kan du bidra på nåt sätt i den?? OT - ser detta först nu, men har kollat tråden. Båten verkar vara en Dixie - inte en Dixie 27 - som är självbygge och är föregångare till den båten jag har; samma skrov men annan sittbrunn och rigg bl a. Byggdes i sisådär 350 exemplar. Hursom, min båt har mast från Swedespar (numer Benns), och min rigg inkl mastfot ser annorlunda ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 23 Juni , 2015 Idag kom min lilla pump. Kopplades in med en 10 mm slang ned i kölsvinet, utloppet fick ske i diskhon. Den pumpade helt torrt och var väldigt tyst. Sughöjden var ca 1 m. Lite slam och skit följde med utan problem. Kapaciteten har jag inte kollat men den uppgivna på 1,5-2lit/min verkar rimlig. Strömförbrukningen låg på 0,69 A. När det var torrt sjönk förbrukningen till <0,5A. Så här är min plan: Ett elektroniskt relä som startar pumpen vid ett par mm vatten. Pumpen går 30 sek och fortsätter tills strömmen är under 0,5A. För att inte pumpen ska bli överhettad så får det bli en kontakttermostat på runt 40°C. Utloppet från pumpen blir nog i sittbrunnen, ner i en av dräneringarna. Tsv får det räcka med en tryckknapp, det är ju enklare än att svampa upp vattnet. pump.png Det låter lysande - precis en sådan tänkte jag. Fast... jag är så jäkla o-sugen på att mecka nu; har nog med projekt av varierande storlek som är i olika stadier mellan precis påbörjat och nästan avslutat, vågar inte börja på ett till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Juni , 2015 Känner igen det där med för många projekt! Ska se vad man kan hitta på, jag har i flera år retat mig på att behöva ligga som en skurkärring med svamp och pyts. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 24 Juni , 2015 På Fingaln finns en jättedjup kölficka, över metern. Hade en centrifugalpump där, modell Billiga Tema samt en flottör. Funkade men det var alltid en massa slam å skräp trots man försöker hålla rent. Tog bort hela rasket å skall återgå till svampen som jag tar med en lång gripklo, typ som en del svårrörliga personer har för att plocka upp saker från golvet. Funkar utan ström, det är största fördelen. Å tyst med, förutom det som skepparen muttrar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Juni , 2015 Ström är nog det minsta problemet nuförtiden, muttrande skeppare är däremot ett otyg. -- 0,7A och 1,5 lit/min medför att 1 Ah räcker för att pumpa ut mer än 100 liter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 25 Juli , 2015 Tack för tippset behmac på en fungerande och väldigt billig pump., har en längre tid funderat på en vettig lösning för att bli av med spillvattnet. Beställde en likadan på ebay har testat den nu o den fungerar. Nu gäller det bara att hitta en bra montering då det är trångt så in i bängen i motorrummet, för min del blir det också en tryckknapp av/på. Med vänlig hälsning, uve Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Juli , 2015 Kul! Min pump ligger hemma för att få automatik (tyvärr tycker jag sådant är kul). Den har fått en termostat på 45°C för att inte överhettas om den gå för mycket. Utloppet från pumpen får tsv mynna i en dränering i sittbrunnen, pumpen sitter lite högre att vattnet ska kunna rinna ur båda slangarna så att pumpen inte fryser. Pumpen kommer säkert att rosta med tiden så jag funderar på att montera den i en plastlåda så att motorn hamnar inomhus. Det HÄR är mina favoritlådor just nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 26 Juli , 2015 Har en elektrisk länspump med nån slags nivåvakt i kölsvinet, vet inte exakt vad det är för modell men den har en panel som liknar den här: http://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/pumpar/lanspumpspaneler/kontrollpanel-lanspump Helt stendöd den här säsongen, vet inte om det har att göra med att det stått vatten i kölsvinet hela vintern.. vart börjar man felsöka? säkring? Kan man hitta en billig pump att byta till om själva pumpen är kass? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser