Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
rejas

Plattvärmeväxlare

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Funderar på att ta ut värme ur motorn (Yanmar 3ym30) med hjälp av en värmeväxlare. Hjertmans har en, men snål som man är tittar man på alternativ. Den här på Energishop.se kostar mindre än hälften. Den är ungefär lika i storlek som den från Alde på Hjertmans. Hittar inga data på den på Hjertmans, men som sagt storleken är ungefär lika. På energishop har de tre varianter 22, 44 och 66kw. Hur tänker man här? Vilken skall man välja? På Hjertmans finns ju bara en storlek, är den optimal?

 

Sedan är det det här med galvanisk korrosion. Värmeväxlarna är av rosfritt (Alde anger bara "rostfritt stål" medan den andra anger "rostfritt stål, AISI 304"). Man blir ju lite nojjig då motorn är relativt ny. Kan den skadas av det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är ju inte svar på det du frågar om men jag vill ändå fråga.

Varför vill du ha en extra vvx? Om jag fattat rätt så är ju din motor redan färskvattenkyld och då har du ju en slinga som du kan ta varmt vatten ifrån och köra genom vad du nu vill värma.

Vad vinner du på att växla runt det ytterligare en gång med de verkningsgradsförluster som alltid finns i en vvx, även om dom är små?

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill koppla den till en värmeslinga med konvektorer runt hela båten (med egen cirkulationspump). Vill inte blanda det stora systemet med motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, det låter ju som du tänkt till.

Att det är lite lägre klass på stålet i den billigare lär knappast spela någon roll, hade det varit aggressivt saltvatten så kanske det hade haft betydelse, men nu kommer du ju att köra en briné med glykol eller sprit så då bör det inte ha betydelse.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Bosse!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fungerar säkert lika bra med den billigare. Korrosionsproblem KAN uppstå i kopplingarna men har man slang en bit så blir det inget problem.

För att effektsiffran ska betyda något så måste man veta flöde och temperatur differens.

 

Är lite inblandad i ett projekt där radiatorkretsen har en tank på typ 50 liter med en slinga i botten där motorvattnet cirkulerar. Tanken kan magasinera ca 3 kWh, förhoppningsvis räcker det en inte alltför kall natt. Han har även en dieselvärmare som på en dryga halvtimma ska kunna "fylla" värme i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har liknande planer och har just haft kontakt med energishop.se. De tyckte att jag borde ha minst 125 kW med gärna större.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rackarns, då beställde jag en för liten. Jag tog den på 44kW. Jag tänkte att vattnet inte cirkulerar så fort genom den. Jag får försöka mäta och se hur det går. Jag beställde min i förmiddags och ett par timmar senare fick jag ett brev om att den var på väg. Mycket bra service så här långt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Praktiskt sett tar man ut max 10 kW. Värmen ska ju ur radiatorerna också. Räkna att det finns ca 0,7 kW per uttagen hästkraft ur motorn, i verkligheten kanske det blir hälften till värmesystemet. Tar man ut 30 hk ur motorn (=ca 7,5liter diesel/timma) kanske man får ut 10kW.

En 44kW värmeväxlare borde kunna överför åtminstone 10 kW.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack bhemac. Det var ungefär så jag tänkte också. Jag behåller den jag beställt och berättar hur det blev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte också att 125 kW låter litet mycket men de verkar mena att man inte kan ha för stor värmeväxlare, och så vill de väl försöka maximera intäkterna också... För övrigt så förklarade de inte matematiken / fysiken bakom hur de kom fram till 125 kW, jag bara angav att jag hade 2x113 hp.

 

Fast om man ska utnyttja båda motorerna så behöver man ju två värmeväxlare och då blir det verkligen overkill.

 

Jag hade tänkt att koppla in en separat värmare (t.ex. Webasto) också och då är det väl tveksamt om man över huvud taget behöver använda motorn för att värma.

 

Det hela blir nog i bästa fall ett projekt till nästa vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2x113hp är liiiite skillnad mot mina 29. Då kanske inte min på 44kW är så fel i alla fall även om man följer deras råd. Men det är nog sant som de säger att den inte kan bli för stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter nästan som Energishop trodde att du skulle kyla hela motorn med värmeväxlaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan aldrig ha för stor motor heller frågan är om man behöver det (ok det var en dålig jämförelse med motorn åtminstone om man pratar bil.)

 

Värdet av gångvärme kan vara lite tveksamt, man behöver ju en dieselvärmare ändå. Jag hade gångvärme men den gav så pass lite att jag kör Wallasen ändå. Går man längre sträckor med båt och har ett befintligt radiatorsystem lönar sig det nog. Fördelen är ju också att man har ett reservvärmesytem, om värmaren krånglar.

 

På en tidigare båt hade jag en enkel gångvärmare. Vi åkte till skroten och köpte ett värmepaket med fläkt till en bil. Den monterades i ett skåp bredvid motorn. Värmen reglerades genom att slå av/på fläkten. Den var prisvärd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vårt fall är det väldigt enkelt att testa. Vi har en gammal varmvattenberedare som läcker. Denna har sex anslutningar, varmt/kallt vatten och så in/ut från motor och värmeslingan. Har inte hittat någon bra ersättare för denna så jag har installarerat en ny vvb på ett annat ställe. Där den gamla satt finns alltså kvar slangar från motorn och slangar från värmeslingan. Att sätta en värmeväxlare där är alltså lika lätt som att ta hand om slangarna på annat sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ungefär samma situation men har inte någon ny värmare ännu. Min tanke var att bara montera värmeväxlare direkt på motorn (där vvb var kopplad tidigare) och sedan ha allt annat på "sekundärsidan", dvs vvb, värmare, radiatorer, defroster, etc.

 

Det lär vara bra om man har vattenburen värme att ha vvb på samma slinga så att den kan fungera som en ackumulator.

 

Jag tänkte först bara montera värmeväxlaren och låta "sekundärsidan" vara tom, annars blir det nog inget båtliv den här säsongen. (Alt. bara plugga igen och vänta med allt till vintern.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

petter_b, vi har i princip exakt likadan situation. Jag planerar att göra precis som du tänkt. Finns en gammal tråd om mina funderingar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...